تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3762974
شناسه : 3762974
تاریخ :
ورود ۸۰۰۰۰ معلم جدید به مدارس کشور اقتصاد ایران: وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ورود ۸۰ هزار معلم جدید به مدارس کشور از مهر امسال گفت: آیین‌نامه ارتقای رتبه‌بندی تدوین خواهد شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علیرضا کاظمی در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری اظهار کرد: اکنون در آستانه مهر قرار داریم. پروژه مهر به عنوان یک پروژه ملی بسیار حائز اهمیت است زیرا این پروژه ملی در ذیل خود حداقل 14 پروژه دیگر از جمله سرویس مدارس، کتب درسی و ثبت نام را در پی دارد و آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند از پس این کار بربیاید.

وی افزود: بنابراین باید نهادهای دیگر که در برقراری فضایی امن و پرنشاط برای اول مهر دخیل هستند پای کار بیایند. زیرا در این مسیر از قلب تهران تا نقطه صفرمرزی درگیر هستند. نیاز داریم تا پروژ ملی مهر را در فضای با نشاط و بدور از تنش برگزار کنیم.

وزیر آموزش و پروش درباره مشکلات نیروی انسانی گفت: در این مسیر مشکلاتی وجود دارد که با تمام تلاش در حال رفع آن هستیم و می‌توانم با اطمینان بگویم که جای نگرانی وجود ندارد زیرا به صورت روزانه پیگیر رفع مشکل نیروی انسانی و مسائل حقوقی معلمان هستم.

کاظمی به اولویت دیگری در آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: بررسی ناکارآمدی نظام تعلیم و تربیت از دیگر اولویت‌های ماست از این رو باید با استفاده از کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه تعلیم وتربیت در این خصوص بازنگری و بازبینی‌هایی صورت بگیرد تا به این وسیله سطح انتظارات و دستیابی به آن افزون‌تر شود.

وزیر آموزش و پرورش به بازنگری در خصوص برنامه درسی اشاره کرد و گفت: این اقدام نظام تعلیم و تربیت را کارآمدتر خواهد کرد.

استفاده از هوش مصنوعی در کتاب‌های درسی

وی درخصوص برنامه این وزارتخانه در حوزه هوش مصنوعی و متاورس بیان کرد: اکنون میان آنچه دانش آموزان از فضای دیجیتال می‌دانند و آنچه که ما به آنها آموزش می‌دهیم شکاف بزرگی وجود دارد، از این رو باید در این زمینه برنامه‌های کاربردی و زیربنایی انجام شود. فکرمی‌کنم زیرساخت هوش مصنوعی باید در این وزارتخانه شکل بگیرد و باید این علم را در کتب درسی بیاوریم و بسترهای لازم را مهیا کنیم.

کاظمی درباره اقتصاد این وزارتخانه بیان کرد: سرمایه‌گذاری‌ها در این وزاتخانه با خروجی‌ها تناسبی ندارد. باید میان دستاوردها و آورده‌ها تراز صورت پذیرد. ما شاید در این زمینه نیاز به قوانینی در مجلس داریم تا با وضع آن به بهبود اقتصاد در این حوزه کمک شایانی شود.

افتتاح 1700 مدرسه

وی دیگر چالش‌های این وزارتخانه را کمبود کلاس درس دانست و گفت: میانگین فضای آموزشی در کشورحدود 5.3 متر مربع است و درحالی که در برنامه هفتم توسعه این عدد 6.2 متر مربع است و تلاشمان براین است این فاصله را از میان برداریم هر چند با استانداردهای جهانی فاصله داریم . با همه این وجود تا آغاز سال تحصیلی جدید 1700 مدرسه و 9 هزار کلاس درس افتتاح و بازسازی خواهند شد  که این امر در جای خود نوید بخش است.

کاظمی با تقدیر و تشکر از تلاش‌های خیرین مدرسه‌ساز گفت: جالب است که بگویم در بودجه سال 1403 برای ساخت و نوسازی مدرسه 11 هزار میلیارد بودجه پیش‌بینی شده است و مانند همین عدد هم توسط خیرین تعهد شده است.

وی با اشاره به جلسه مشترک با رییس ستاد اجرایی فرمان اشاره کرد و گفت: دکتر فتاح با حضور در وزارت آموزش و پرورش  پیشنهاد دادند که با کمک ستادی در وزارت آموزش و پرورش مدارس کانکسی جمع و یا به حداقل برسد. ما هم از این موضوع استقبال کردیم هر چند در برخی نقاط کشور به دلیل کوچ و... مدارس کانکسی مورد نیاز است که آنها نیز باید تجهیز شوند.

ورود 80 هزار معلم جدید به مدارس

کاظمی در پاسخ به پرسشی درباره کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش گفت: بناست تا پایان شهریور 80 هزار نیرو وارد این وزارتخانه شود و البته 19 هزار نفر از این تعداد در بخش کیفیت بخشی فعال خواهند شد و این گام بزرگی در مسیر تحقق شاخص هاست .

وی به ظرفیت دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: ظرفیت دانشگاه فرهنگیان افزایش یافته است زیرا این دانشگاه مهمترین تکیه‌گاه نظام تعلیم و تربیت است. این دانشگاه  ماموریت‌گرا و راهبردی است و تلاش ما براین است که این دانشگاه به لحاظ زیرساختی و کیفیت و اعضای هیئت علمی ارتقاء پیدا کند.

وی در خصوص اعتراض برخی معلمان به نظام رتبه‌بندی گفت: این موضوع دغدغه ما هم هست و قطعا بررسی خواهد شد. من نماینده معلمان هستم. خودم را سرباز نظام تعلیم و تربیت می‌دانم. من صدای معلمان در دولت هستم. من صدای معلمان در مجلس هستم. از این رو برنامه‌ریزی شده است تا هم به اعتراضات مجدداً رسیدگی شود و هم آیین‌نامه ارتقای آنها هم تدوین و آماده شود.

وزیر آموزش و پرورش درباره تاثیر شرط معدل در کنکور و اعتراض دانش آموزان و والدین آنها گفت: این قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی است. در این زمینه ما به عنوان منعکس‌‌کننده صدای دانش‌آموزان به این شورا عمل خواهیم کرد. زیرا تصمیم‌گیری در این زمینه در اختیار ما نیست ولی من دغدغه‌های دانش‌آموزان را شنیدم و قطعا این موضوع را به شورا منتقل خواهم کرد. در نهایت تصمیم‌گیرنده و مرجع قانونی آن شورای عالی انقلاب فرهنگی است. قطعا این شورا نیز به این امر رسیدگی خواهد کرد.

وی درخصوص معترضان به کد 19 بیان کرد: بنا شد طبق ضوابط و قوانین همکاران گزینش به اعتراض‌ها رسیدگی کنند. اطمینان می‌دهم که پس از بررسی حقی از کسی ضایع نشود.

انتهای پیام/