تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3762973
شناسه : 3762973
تاریخ :
زاخارووا: اوضاع خاورمیانه نتیجه تمایل آمریکا به سلطه‌ است اقتصاد ایران: سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به امکان استقرار نیروهای آمریکایی در خاورمیانه گفت: تشدید وضعیت در منطقه تا حد زیادی نتیجه تلاش‌های ایالات متحده برای حفظ سلطه‌گری این کشور و ایجاد ائتلاف‌های ضدایرانی در منطقه است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه معتقد است که تشدید وخامت اوضاع وضعیت در منطقه خاورمیانه تا حد زیادی نتیجه تلاش‌های ایالات متحده برای حفظ نفوذ سلطه خود در این منطقه است.

زاخارووا امروز، چهارشنبه در مصاحبه‌ای اختصاصی با "ریا نووستی" در تفسیر گزارش‌هایی درباره استقرار نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، گفت: «وضعیت فعلی که به شکل بسیار غم انگیزی در حال توسعه است، تا حد زیادی ناشی از تمایل ایالات متحده به حفظ سلطه‌گری خود در خاورمیانه است.»

به گفته این دیپلمات، تلاش‌های واشنگتن برای انحصار نقش میانجیگری در مناقشه فلسطین و اسرائیل، حفظ وضعیت موجود و حذف مسائل کلیدی از فرایند حل‌وفصل این بحران بر اساس تصمیمات سازمان ملل، به تشدید توان بالقوه تشدید درگیری‌ها کمک کرده است. زاخارووا افزود که نمایندگان آمریکا به‌طور فعال رویکردهای خصمانه‌ای را ترویج کرده‌اند تا خطوط تقابل مصنوعی و ائتلاف‌های ضدایرانی در منطقه ایجاد کنند.

او هشدار داد که افزایش حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه می‌تواند به تشدید تنش‌ها منجر شود و به‌ویژه به پیامدهای عملیات «نگهبان شکوفایی» که توسط واشنگتن در سال جاری آغاز شد و به حملات ایالات متحده و بریتانیا به یمن انجامید و تنها باعث تشدید اوضاع شده، اشاره کرد.

این دیپلمات تأکید کرد که کشورهای منطقه می‌توانند به‌طور مستقل و از طریق سیاسی-دیپلماتیک مشکلات و اختلافات خود را حل و فصل کنند.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد که روسیه به‌طور فعال و پیوسته از خودداری از اقداماتی که به وخامت اوضاع در خاورمیانه منجر می‌شود حمایت می‌کند و همه طرف‌ها را به اتخاذ رویکردی مسئولانه ترغیب می‌کند تا از چرخش اوضاع به سمت خشونت‌های بیشتر و پیامدهای خطرناک جلوگیری شود.

روز گذشته سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز به این مسئله اشاره کرد که برخی از طرف‌های درگیر در مناقشه خاورمیانه تمایل به ادامه درگیری‌ها دارند و ظاهراً نیازی به آتش‌بس ندارند. او  تاکید کرد که تنبیه دست جمعی مردم ساکن به خاطر حمله 7 اکتبر توسط اسرائل، اقدامی غیرقانونی و البته غیرانسانی است.

خبرگزاری رویترز چند روز قبل به نقل از منابع خبری خود گزارش داد که مذاکرات آتش‌بس در غزه بین اسرائیل و حماس در قاهره به دلیل عدم توافق بر سر تعدادی از موارد مصالحه‌ به نتیجه‌ای نرسیده است. 

ضمن اینکه، پیش از این پنتاگون حضور دو گروه ناو هواپیمابر - USS Abraham Lincoln و USS Theodore Roosevelt - در منطقه خاورمیانه را تمدید کرد. همچنین گزارش شده که در ماه آگوست، نیروهای مسلح ایالات متحده حجم قابل توجهی از منابع نظامی خود را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در منطقه مستقر کردند تا در صورت حمله بدون هشدار ایران به اسرائیل یا مقابله با هرگونه حمله بزرگی از سوی جنبش «حزب‌الله» لبنان، آماده واکنش سریع و دفاع از رژیم صهیونیستی باشند.

انتهای پیام/