تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3762908
شناسه : 3762908
تاریخ :
خطرات جدی مصرف نوره و یا واجبی‌ برای بدن اقتصاد ایران: پودر موبر یا واجبی که در طب سنتی به آن نوره گفته می شود، فراورده ای پودری شکل به رنگ سفید با بوی بسیار تند و نامطبوع است که از زمان های قدیم تا به امروز از کاربرد موزدایی آن استفاده می شود. این پودر ترکیبی از آهک و زرنیخ است. زرنیخ همان آرسنیک سمی و کشنده است که همراه با آهک خاصیت خورندگی و موزدایی دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبر آنلاین، پودر موبر یا واجبی که در طب سنتی به آن نوره گفته می شود، فراورده ای پودری شکل به رنگ سفید با بوی بسیار تند و نامطبوع است که از زمان های قدیم تا به امروز از کاربرد موزدایی آن استفاده می شود. این پودر ترکیبی از آهک و زرنیخ است. زرنیخ همان آرسنیک سمی و کشنده است که همراه با آهک خاصیت خورندگی و موزدایی دارد.

خوب است بدانید زرنیخ موجود در واجبی باعث شده که این محصول نوعی ماده آرایشی سمی محسوب شود. البته امروزه در واجبی های طرح جدید و کارخانه ای از سولفید یا باریوم سولفات به عنوان جایگزین ارسنیک استفاده می شود. اما جالب است بدانید در فضای مجازی برخی از عطاری ها و افراد منتسب به طب سنتی، فواید درمانی نوره را به داشتن زرنیخ آن می دانند و حتی با ادعای خواص درمانی و فواید ضدسرطانی زرنیخ (ارسنیک!)، افراد را به استشمام بو و استعمال واجبی های حاوی زرنیخ بر روی پوست تشویق می کنند.

نوره‌ را از داروخانه های معتبر تهیه کنید

دکتر نسرین مویدنیا، متخصص علوم و صنایع غذایی می‌گوید: مهمترین نکته‌ای که ممکن است خیلی افراد از آن بی‌خبر باشند وجود ارسنیک در پودرهای موبر بی نام و نشانی است که در ایران به اسم واجبی و در طب سنتی با نام نوره شناخته می‌شوند.

این پودرها حاوی ترکیب آهک و زرنیخ هستند که زرنیخ چیزی نیست جز سولفید ارسنیک که از نوع معدنی و خطرناک است. این پودرهای موبر بی‌نام و نشان که بیشتر توسط افراد سودجو در مراکز نامعتبر عرضه می‌شوند، اغلب به شکل غیراستاندارد و غیرمجاز در ایران، هند و آسیای شرقی تولید و نه تنها از طریق استنشاق بلکه تماس پوستی می‌توانند سبب بروز بیماری‌های سرطان‌زای ریه و پوست شوند.

البته انواع داروخانه ای و مجوزدار این پودرها حاوی ارسنیک نبوده و باید طبق دستورالعمل مصرفی استفاده شوند. بد نیست بدانید مرگ موش نیز حاوی اکسید خطرناک ارسنیک است و در هنگام تله‌گذاری باید نهایت دقت انجام شود.

خطرات آرسنیک معدنی

ارسنیک یک فلز سنگین و سمی و خطرناک است. این ترکیب به طور طبیعی در آب، هوا، خاک و حتی در گیاهان و حیوانات به واسطه آلودگی وجود دارد و ما می‌توانیم به شکل‌های مختلفی در معرض خطرات این فلز قرار گیریم. اصولا ارسنیک دو نوع معدنی و غیرمعدنی دارد که نوع معدنی آن بسیار خطرناک و سرطان‌زا و در واجبی ها بکار می رود اما نوع غیرمعدنی، خطرات کمتری نسبت به نوع معدنی آن دارد.

خطر ناشی از ارسنیک به حدی زیاد و تهدیدکننده است که از طرف انجمن سرطان آمریکا به وضوح به نقش این فلز سنگین در بروز سرطان ریه، مثانه، پوست، کلیه، کبد و پروستات اشاره شده است. بر این اساس انواع پودرهای موبر را از مراکز معتبر و داروخانه ها که مندرج به نام محصول، ادرس کارخانه و دارای گواهی وزارت بهداشت است خریداری کنید.