تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3762843
شناسه : 3762843
تاریخ :
صادرات نانوکاتالیست به روسیه و ارزآوری ۴ میلیون دلاری اقتصاد ایران: یک شرکت دانش‌بنیان بزرگ صنعتی توانسته است طی چهارماه نخست امسال از صادرات ۴ محصول نانوکاتالیست و دانش‌بنیان خود به کشور روسیه، بیش از ۴میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته باشد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، یک شرکت دانش‌بنیان بزرگ صنعتی توانسته است طی چهارماه نخست امسال از صادرات 4 محصول نانوکاتالیست و دانش‌بنیان خود به کشور روسیه، بیش از 4میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته باشد.

شرکت دانش‌بنیان نفت و گاز سرو در سال گذشته به عنوان برترین شرکت صادراتی دانش‌بنیان از سوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری معرفی شد و توانست حائز گواهی IEQL به عنوان گواهی کیفیت محصولات صادراتی ایران شود، به طوری که این موفقیت به واسطه صادرات بیش از میزان 25 میلیون دلار طی دو سال اخیر کسب شده است.

علی طاهری؛ مدیر صادرات کاتالیست یک شرکت دانش‌بنیان گفت: راه‌اندازی پتروشیمی هنگام، پتروشیمی آرین متانول که اخیراً وارد مدار تولید شده‌اند و از کاتالیست‌های نفت و گاز سرو بهره می‌برند از افتخارات صنعت دانش‌بنیان به شمار می‌رود. این شرکت دانش‌بنیان باعث شده است علاوه بر رفع نیاز داخلی کاتالیست و خودکفایی، بازارهای جدید صادراتی برای محصولات دانش‌بنیان ایجاد و سهم اقتصاد دانش‌بنیان را افزایش دهد.

نانوکاتالیست ریفرمینگ اولیه با بخار آب، سرآمد محصولات دانش‌بنیان

طاهری با اشاره به اینکه  اعتماد به کیفیت محصولات ایرانی در حوزه کاتالیست مسیری حساس است که نیاز به مراقبت ویژه دارد. چرا که عملکرد کاتالیست مستقیماً بر میزان تولید و ارزآوری صنایع پتروشیمی، پالایش نفت و فولاد کشور اثرگذار است، افزود: یکی از محصولات دانش‌بنیان نانوکاتالیست که توانسته است گوی سبقت را در کیفیت از رقبای خارجی از کشورهای انگلیس، دانمارک و آلمان بگیرد، کاتالیست ریفرمینگ این شرکت دانش‌بنیان صنعت‌محور است که تاکنون 57 رفرنس استفاده در مجتمع‌های پتروپالایشی داخلی و 13رفرنس خارجی در استفاده از این نوع کاتالیست به ثبت رسیده است.

طاهری ادامه داد: در حال حاضر 26 ریفرمر فولادی کشور و یک ریفرمر خارج از کشور در روسیه با کاتالیست‌های شرکت نفت و گاز سرو وارد مدار شده‌اند.

به گفته این مدیر حوزه صادرات از دستاوردهای مهم این شرکت دانش‌بنیان می‌توان به تولید و تامین 8000 تن کاتالیست احیا مستقیم آهن و بارگذاری 27 ریفورمر احیای مستقیم آهن در کشور با استفاده از کاتالیست‌های تولیدی خود اشاره کرد.

کاتالیست به عنوان یکی از کالاهای تحریمی شناخته می‌شود که به عنوان یک محصولات استراتژیک و دانش‌بنیان در صنایع پتروشیمی، پالایش نفت و فولاد کشور استفاده می‌شود. صنعت دانش‌بنیان تولید نانوکاتالیست‌ها از سال 1387 آغاز و از ابتدای دهه 90شمسی با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نقش ویژه‌ای به خود گرفت. به طوری که با اعمال تحریم­‌های امریکا، کاتالیست‌ها در صدر فهرست تحریم قرار گرفت و شاهد صلب تعهد شرکت‌های خارجی در تأمین کاتالیست‌های صنایع ایران بودیم. 

در این مسیر با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همراهی شرکت‌های مصرف‌کننده کاتالیست و تخصص بالای شرکت‌های دانش‌بنیان به ویژه شرکت نفت و گاز سرو به عنوان پیشرو در تولید کاتالیست، این محصول به یکی از محصولات صادراتی و ارزآور صنعت دانش‌بنیان کشور تبدیل شده است.

شرکت نفت و گاز سرو با صادرات 4 محصول نانوکاتالیست و ارزآوری 4میلیون دلار توانست سهم ارزنده‌ای برای صنعت کاتالیست کشور در اقتصاد دانش‌بنیان بسازد.

انتهای پیام/