تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : بازار سرمایه
لینک : econews.ir/5x3762839
شناسه : 3762839
تاریخ :
۴ صنعت ۹۲ درصد از کل گاز تعلق گرفته به صنایع بورسی را مصرف کردند اقتصاد ایران: صنایع فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای، ۹۲ درصد از کل گاز تعلق گرفته به صنایع بورسی را مصرف کرده‌اند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، آخرین گزارش اداره میزهای صنعت و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص میزان مصرف ریالی و مقداری گاز صنایع مختلف بازار سرمایه در تیر ماه حاکی است: صنایع فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای، به ترتیب با ۳۸، ۱۹، ۱۸ و ۱۷ درصد، بیشترین سهم از مصرف ریالی انرژی گاز را در تیر ماه به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین صنایعی مانند سیمان، آهک و گچ، فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی به ترتیب با ۲۷، ۱۴ و ۴ درصد کاهش در مقدار مصرف انرژی گاز نسبت به خرداد ماه همراه بودند. در این برهه زمانی، صنعت فلزات اساسی، سیمان، آهک و گچ و استخراج کانه‌های فلزی افت ۳۹، ۲۹ و ۱۳ درصدی را در میزان تولید نسبت به خرداد ماه به ثبت رساندند که این امر به کاهش مصرف انرژی گاز منجر شد.

در بخش دیگری از این گزارش اعلام شده است: نرخ گاز مصرفی محصولات شیمیایی، استخراج کانه‌های فلزی و فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای در تیر ماه ۵، ۴ و ۴ درصد افزایش داشته است.

نرخ ریالی تأمین گاز صنایع مختلف بازار سرمایه

طبق داده‌های این گزارش‌، در تیر ماه نرخ ریالی تأمین گاز در صنعت عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم نسبت به سایر صنایع انرژی‌بر بازار سرمایه بسیار پایین و در مقابل صنعت فلزات اساسی از نرخ ریالی بالایی در تأمین این انرژی برخوردار بوده است.

در خصوص علت پایین بودن نرخ ریالی تأمین گاز برای صنعت نیروگاهی می‌توان به مأموریت این صنعت در خصوص تأمین انرژی برق کشور و فروش آن به دولت با نرخ ۱,۰۶۰ ریال (به ازای هر کیلووات ساعت) اشاره کرد.

افزون بر این، آمار موجود از مصرف ریالی گاز حاکی از آن است که صنعت فلزات اساسی در تیر ماه با کاهش مصرف انرژی گاز نسبت به خرداد ماه مواجه بوده و مصرف آن از ۳۲ هزار میلیارد ریال به رقمی حدود ۲۵ هزار میلیارد ریال رسیده است.

در مقابل نیز مصرف ریالی گاز محصولات شیمیایی، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم و فرآورده‌های نفتی در تیر ماه افزایش داشت و رقم آن به ۱۵ هزار میلیارد ریال رسید.

سیمان، آهک و گچ، استخراج کانه‌های فلزی و سایر صنایع کمترین میزان از مصرف ریالی گاز را در تیر ماه به خود اختصاص دادند.

۴ صنعت پر مصرف گاز اعلام شد

در بخش دیگری از این گزارش، میزان مصرف مقداری انرژی گاز بررسی شده، بر این اساس صنعت عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم با یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب از بیشترین میزان مصرف گاز نسبت به سایر صنایع برخوردار بوده است. پس از آن نیز فلزات اساسی، سیمان، آهک و گچ، محصولات شیمایی و فرآورده‌های نفتی عنوان بیشترین مصرف مقداری گاز در تیر ماه را کسب کرده است.

۴ صنعت پر مصرف گاز اعلام شد

صنایعی مانند فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای به ترتیب با ۳۸، ۱۹، ۱۸ و ۱۷ درصد دارای بیشترین سهم مصرف ریالی انرژی گاز در تیر ماه بوده‌اند و همچنین صنایع عرضه برق، گاز، بخاروآب گرم، فلزات اساسی و محصولات اساسی نیز از سهم بالایی در مصرف مقداری انرژی در بازه زمانی اعلام شده برخوردار بوده‌اند.

۴ صنعت پر مصرف گاز اعلام شد