تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3762809
شناسه : 3762809
تاریخ :
راه‌اندازی سامانه جامع پلاسما؛ نظارت لحظه‌ای و افزایش شفافیت در تأمین فرآورده‌های پلاسمایی اقتصاد ایران: رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو گفت: با راه‌اندازی سامانه جامع پلاسما نظارت برخط بر حجم پلاسمای اهدایی جمع آوری شده به صورت لحظه‌ای مهیا شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز، دکتر محمدرضا عابدی با اشاره به پیشرفت‌های حاصل شده در راه‌اندازی سامانه جامع پلاسما اظهار داشت: این سامانه از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ به طور فعال با شرکت‌ها در ارتباط بوده و در حال حاضر پوشش کاملی برای مراکز فعال فراهم شده است.

وی بیان کرد که این سامانه امکانات متعددی در اختیار کاربران قرار می‌دهد، از جمله نظارت لحظه‌ای بر حجم پلاسمای اهدایی جمع‌آوری شده، پایش تولید و ارسال پلاسما به تفکیک هر شرکت و مرکز، و کاهش ریسک‌های کیفی مرتبط با فرآورده‌های مشتق از پلاسما از طریق شناسایی افراد پرخطر، به‌ویژه پس از اتصال این سامانه به سیستم ثبت احوال و پیوستن سازمان انتقال خون ایران به آن.

دکتر عابدی همچنین افزود: سامانه جامع پلاسما این قابلیت را دارد که اهداکنندگان حرفه‌ای را شناسایی کرده و با اعمال منع‌های موقت یا دائمی، از اهدای پلاسما بر خلاف مقررات جلوگیری کند.

رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو تاکید کرد که ایجاد این سامانه جامع بر اساس قوانین و مقررات بالادستی صورت گرفته است. وی افزود: سامانه مذکور می‌تواند افراد اهداکننده پلاسمای هایپرایمیون را شناسایی کرده و پلاسمای اهدایی آن‌ها را از پلاسمای عادی تفکیک کند. همچنین، این سامانه با افزایش شفافیت در زنجیره تأمین پلاسما و فرآورده‌های آن، امکان پایش برخط نشانگرهای سلامت اهداکنندگان و بررسی شیوع بیماری‌های واگیر را فراهم می‌کند.

به گفته وی، بهره‌برداری از پتانسیل تولید پلاسما در کشور و ترغیب به تأسیس کارخانه‌های پالایش پلاسما از دیگر دستاوردهای این سامانه است که تأمین داروهای مشتق از پلاسما را نیز ممکن می‌سازد.

دکتر عابدی در پایان اشاره کرد که صدور IRC برای پلاسمای تولیدی هر شرکت و ثبت آن در سامانه‌های مربوطه، همراه با تفکیک میزان پلاسمای ارسال شده و رصد بازگشت داروها از طریق این سامانه انجام می‌شود.