تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3762747
شناسه : 3762747
تاریخ :
بازداشت مدیرعامل تلگرام بحران سیاسی آفرید اقتصاد ایران: وزیر خارجه روسیه، به دنبال تمدید بازداشت پاول دوروف تا روز چهارشنبه، اعلام کرد روابط میان مسکو و پاریس در پی دستگیری مدیرعامل تلگرام، به پایین‌ترین سطح تنزل کرده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،دوروف که روسی الاصل است، تابعیت فرانسه را هم دارد. وی اوایل هفته جاری، در راستای تحقیقات مربوط به جرایمی نظیر سوءاستفاده از کودکان، قاچاق مواد مخدر و مبادلات کلاهبرداری در تلگرام، در فرودگاهی در پاریس دستگیر شد.

هنوز معلوم نیست که آیا دوروف از تهدید دستگیری در فرانسه، مطلع بوده است یا خیر. وکیل فرانسوی او در این باره، به رویترز توضیحی نداد.

سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز سه شنبه، اظهار کرد: دستگیری دوروف، روابط میان مسکو و پاریس را به پایین‌ترین سطح تنزل داده است و ماه‌ها وخامت روابط میان دو کشور را به اوج خود رسانده است.

مقامات فرانسوی، روسیه را متهم کرده اند تلاش کرده که این کشور را در آستانه میزبانی بازی‌های المپیک بی‌ثبات کند اما روسیه این ادعا را رد کرده است.

یک سخنگوی دفتر دادستان پاریس اعلام کرد بازداشت دوروف، اواخر روز دوشنبه، به مدت ۴۸ ساعت دیگر تمدید شد. پس از آن، دادستان‌ها یا باید مدیرعامل تلگرام را متهم کرده یا او را آزاد کنند. اگر او با اتهاماتی روبرو شود، ریسک فرار او، عاملی است که قضات در ارزیابی خود از بازداشت پیش از محاکمه او، باید در نظر بگیرند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: روسیه آماده است هر نوع مساعدت ضروری را برای دوروف با توجه به شهروندی روسی او فراهم کند اما شهروندی فرانسوی او، اوضاع را پیچیده کرده است. دوروف، گذرنامه امارات عربی متحده را هم دارد.

پسکوف گفت: این اتهامات در واقع خیلی جدی هستند. چنین اتهاماتی مستلزم شواهد است. در غیر این صورت، این اتهامات، تلاش مستقیم برای محدود کردن آزاد بیان است.

بحث آزادی بیان

دستگیری دوروف، بحث درباره محدودیت آزادی بیان آنلاین را برانگیخته است. ایلان ماسک، مالک شبکه اجتماعی «ایکس» گفته است حق آزادی بیان در اروپا، هدف حمله قرار گرفته است. همچنن این اقدام، منعکس کننده اقدامات دولت‌های سراسر جهان برای اتخاذ موضع سخت گیرانه‌تر برای نظارت بر فعالیت غیرقانونی است که در بعضی از پلتفرم‌ها، گل کرده است.

دادگاه عالی برزیل در سال ۲۰۲۲، به دلیل کوتاهی تلگرام در عمل به احکام قضایی، این پیام‌رسان را موقتا در سراسر کشور مسدود کرد.

تلگرام با حدود یک میلیارد کاربر، به خصوص در روسیه، اوکراین و جمهوری‌های اتحادیه جماهیر شوروی سابق پرنفوذ است. در حالی که این پیام‌رسان خود را بهشت آزادی بیان می‌خواند، محبوب راستگرایان افراطی، جنبش‌های مخالف واکسن و طرفدار نظریه توطئه و همچنین مخالفان سیاسی بوده است.

این پلتفرم برای ارتباطات میدان نبرد در جنگ اوکراین، ابزار مهمی برای هر دو طرف درگیری بوده و از سوی دولت‌ها و سربازان روسیه و اوکراین برای به اشتراک گذاری اخبار مربوط به جنگ و پروپاگاندا استفاده می‌شود.

ویاچسلاف ولودین، رئیس دومای روسیه بدون ارائه مدرکی، گفت: آمریکا از طریق فرانسه، تلاش کرده است روی تلگرام، کنترل اعمال کند.

ولودین در پستی نوشت: تلگرام، یکی از معدود پلتفرم‌های اینترنتی بزرگ است که آمریکا، هیچ نفوذی بر آن ندارد. در آستانه انتخابات آمریکا، مهم است که جو بایدن، تلگرام را تحت کنترل بگیرد.

کاخ سفید هنوز درباره دستگیری دوروف اظهارنظر نکرده اما امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه گفته است این دستگیری به هیچ وجه، یک تصمیم سیاسی نبوده است.

بر اساس گزارش رویترز، روسیه پیش از این، چندین بار تلاش کرد تلگرام را مسدود کند و شکست خورد و این شرکت را به دلیل کوتاهی در حذف محتوای غیرقانونی، چندین بار جریمه کرده است.