تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3762729
شناسه : 3762729
تاریخ :
کارشناسان اروپایی: آبله میمونی و کووید۱۹ در مرحله نگران‌کننده نیستند اقتصاد ایران: به گفته ۲ کارشناس برجسته حوزه سلامت، گسترش «ام پاکس» (آبله میمونی) و افزایش موارد ابتلا به کووید۱۹ در کشورهای مختلف در سراسر جهان در حال حاضر نگران کننده نیست.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، گسترش ام پاکس در هفته‌های اخیر نگرانی‌هایی را در سراسر جهان برانگیخته است، به طوری که سازمان جهانی بهداشت (WHO) و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آفریقا (CDC آفریقا) آن را به ترتیب یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی با نگرانی بین‌المللی و قاره‌ای اعلام کردند.

تا هفته گذشته، CDC آفریقا ۲۱ هزار و ۳۰۵ مورد آبله میمونی- ۳۳۲۶ مورد تایید شده و ۱۷ هزار و ۹۷۹ مورد مشکوک ابتلا– و ۵۹۰ مورد مرگ ناشی از این بیماری در ۱۳ کشور آفریقایی را در سال جاری ثبت کرده بود که جمهوری دموکراتیک کنگو ۹۶ درصد از کل موارد و ۹۷ درصد از کل مرگ و میرها را به خود اختصاص داده است.

موارد ابتلا اخیراً در چندین کشور مختلف از جمله پاکستان، تایلند، فیلیپین، استرالیا و سوئد تأیید شده است.

با این حال برای اروپا، مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری (ECDC) بر این باور است که سطح فعلی خطر همچنان کم است.

«برونو سیانسیو»، رئیس بخش نظارت مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری گفت: مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری خطر را برای جمعیت اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا کم ارزیابی می‌کند.

وی تاکید کرد ویروس ام پاکس چند دهه است وجود دارد و واکسن های موثر و ایمن برای این بیماری نیز وجود دارند.

او اضافه کرد: این ویروس همچنین برای انتقال از فردی به فرد دیگر نیاز به تماس نزدیک دارد.

وی مقایسه‌ها با همه‌گیری کووید۱۹ را رد کرد و افزود: این وضعیت کاملاً متفاوت از آنچه با ظهور کووید۱۹ رخ داد، است. زیرا کووید۱۹ ویروس جدیدی بود که به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شد و هیچ واکسنی علیه آن وجود نداشت.

سیانسیو با توجه به افزایش موارد ابتلا به کووید۱۹ در اروپا به ویژه در فرانسه در جریان المپیک پاریس که اخیراً به پایان رسیده است، تأکید کرد که مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری هیچ روند نگران کننده ای را مشاهده نکرده است و وضعیت اپیدمیولوژیک فعلی نیازی به سیاست های اضافی نسبت به آنچه قبلاً وجود داشت، ندارد.

به گزارش آناتولی، وی افزود: با این حال، به کشورهای عضو اتحادیه اروپا توصیه می شود دستورالعمل‌های واکسن آنفلوآنزا و کووید۱۹ را در میان گروه های در معرض خطر در آینده و در طول فصل زمستان جدی بگیرند.

ام پاکس باید در مرکز شیوع آن مهار شود

در همین حال «پیر تاتوین»، متخصص بیماری‌های عفونی فرانسوی، بر اهمیت اقدامات برای مهار و از بین بردن ام پاکس در مرکز کنونی آن یعنی آفریقا تاکید کرد.

او گفت سخت‌ترین بخش کووید۱۹ این بود که یک فرد مبتلا می‌توانست آن را قبل از بروز هر گونه علائمی پخش کند و همین ویژگی، نظارت و ردیابی تماس را دشوارتر می‌کرد.

او توضیح داد که با ام پاکس، فرد مبتلا نمی تواند آن را به دیگران منتقل کند تا زمانی که علائمی وجود داشته باشد، به ویژه بثورات پوستی که در سه هفته ظاهر می شوند که حداکثر دوره کمون است.

به گفته تاتوین، در این مورد، نیازی به اعمال محدودیت های سفر و محدودیت های دیگر نیست.

وی افزود: آنچه ما چهار سال پیش در آن زندگی کردیم نیز نشان داد که بستن مرزها کارساز نیست.

او گفت که در حال حاضر نیاز این است که با اپیدمی در کانون آن مبارزه کنیم و آن را قبل از تبدیل شدن به یک موضوع جهانی خاموش کنیم.

به همین منظور، تاتوین بر اهمیت کمک به کشورهای دارای سیستم مراقبت های بهداشتی شکننده تاکید کرد.

او گفت: اگر ما به آنها کمک می‌کردیم تا سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی قوی‌تری ایجاد کنند، این نوع اپیدمی‌ها را در گوشه‌های مختلف جهان گسترش نمی‌دادیم و در نهایت باعث حفاظت بهتر از جمعیت جهان می شد.

او در عین حال گفت افزایش مجدد موارد ابتلا به کووید۱۹ دیگر منبع نگرانی عمده نیست.

در همین حال سازمان جهانی بهداشت روز گذشته (دوشنبه) یک طرح آمادگی استراتژیک و واکنش جهانی را برای جلوگیری از شیوع انتقال انسان به انسان ام پاکس از طریق تلاش‌های هماهنگ جهانی، منطقه‌ای و ملی اجرا کرد.

این اقدام پس از اعلام وضعیت اضطراری بهداشت عمومی و نگرانی بین المللی توسط «تدروس آدهانوم قبریسوس»، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت در ۱۴ اوت، اجرا شد.

این طرح ۱۳۵ میلیون دلاری دوره ۶ ماهه تا فوریه ۲۰۲۵ را پوشش می دهد تا بودجه مورد نیاز برای پاسخ توسط سازمان جهانی بهداشت، کشورهای عضو، شرکا از جمله مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آفریقا (CDC آفریقا)، جوامع و محققان و سایرین را تامین کند.

در این بیانیه آمده است: تلاش‌های واکسیناسیون استراتژیک بر روی افراد در معرض بالاترین خطر از جمله افرادی که تماس نزدیک با موارد اخیر ابتلا داشتند و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی، متمرکز خواهد شد تا زنجیره‌های انتقال را قطع کنند.

این بیانیه خاطرنشان کرد که در سطح جهانی، تاکید بر رهبری استراتژیک، راهنمایی های مبتنی بر شواهد به موقع و دسترسی به اقدامات متقابل پزشکی برای گروه های در معرض خطر در کشورهای آسیب دیده خواهد بود.