تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3762709
شناسه : 3762709
تاریخ :
بررسی تأثیر داروینیسم بر هیتلر و ارتش نازی در یک‌کتاب اقتصاد ایران: کتاب «نژادپرستی داروینی» نوشته ریچارد ویکارت، با ترجمه اعظم خرام توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل منتشر و راهی بازار نشر شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر؛ کتاب «نژادپرستی داروینی» نوشته ریچارد ویکارت، با ترجمه اعظم خرام به تازگی توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل منتشر و روانه بازار نشر شده است.

این‌کتاب به تأثیر داروینیسم بر هیتلر و ارتش نازی می‌پردازد.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«نظریه تکامل داروین در طول سالیان سال توانسته وقایع مختلفی را رقم بزند. افراد زیادی تحت تأثیر این نظریه، کتاب و مقاله منتشر کرده اند.کرسی‌های علمی بسیاری برپا شده و فیلم‌های متعددی بر اساس داستان تکامل در سینمای جهان ساخته شده است. اما ردپای این نظریه را نه تنها در علم و فرهنگ که می‌توان آن را در یکی از بزرگ‌ترین جنایت‌های تاریخ یافت. بسیاری معتقدند هیتلر تحت تأثیر نظریه تکامل داروین بر این اعتقاد بود که گروهی نژاد برتر و سایرین نژاد ضعیفند و بایستی از بین بروند.

نویسنده در هشت فصل به این موضوع پرداخته است که آیا داروین مولد نژاد پرستی امروزی ست یا نه. در مقدمه‌ی کتاب آمده که برخی معتقدند نازی از داروینیسم ریشه گرفته و عده‌ای دیگر می‌خواهند داروینیسم را از نازی مبرا کنند. اما نویسنده پاسخ می‌دهد که نباید این حقیقت را نادیده گرفت که اعتقاد به نابرابری نژادی نزد نازی‌ها از اوایل تا اواسط قرن بیستم با نگرش‌ها و نظریه‌های نژادپرستانه بسیاری از زیست شناسان، انسان شناسان و پزشکان برجسته داروینی، فاصله‌ی چندانی نداشت. خود داروین نژادپرست بود و از نابودی نژادهای پست تر در اروپا به وجد می‌آمد.

در ادامه نویسنده بیان می‌دارد «شواهد تکان دهنده‌ای آورده شده که اثبات می‌کنند که متفکران نژادی نازی، تکامل انسانی و نژادی را پذیرفته بودند و هیتلر نیز به تکامل انسان اعتقاد داشت و برنامه‌ی دروس مدارس نازی به طور برجسته‌ای نشان دهنده تکامل زیستی، از جمله تکامل انسانی بودند.»

کتاب در هشت فصل به بررسی روند دوران قدرت هیتلر و ارتش نازی می‌پردازد که سرفصل‌های آن عبارتند از: «۱. نژادپرستی داروین و داروینیسم - ۲. جهان بینی داروینی هیتلر- ۳. نظریه تکاملی در مدارس نازی – ۴. دانشمندان داروینی رایش سوم – ۵. اصل ا ح نژاد و اتانازی – ۶. داروینیسم در تبلیغات نازی – ۷. ارنست هکل و رایش سوم – ۸. داروینیسم در نئونازیسم و ملی گرایی سفید».

این کتاب با ۲۵۴ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۷۰ هزار تومان عرضه شده است.