تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : ورزش
لینک : econews.ir/5x3762631
شناسه : 3762631
تاریخ :
فدراسیون والیبال در دو راهی انتخاب سرمربی اقتصاد ایران: هر چند فدراسیون والیبال قصد دارد با انتخاب گزینه خارجی از زیر فشار انتقادات خارج شود اما اگر قرار باشد، یک درجه دو خارجی انتخاب شود، همان بهتر که یک ایرانی هدایت تیم ملی را برعهده بگیرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  این روزها موضوع انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال ایران یکی از مهم‌ترین اتفاقات والیبالی ایران است؛ این تیم قبل از لیگ ملت‌ها به دنبال جذب سرمربی طراز اول خارجی بود و این پروسه همچنان ادامه دارد. البته که قبل از لیگ ملت‌ها که آخرین شانس ایران برای المپیکی شدن بود، این فرصت در اختیار «موریس موتا پائز» قرار گرفت اما او نتوانست انتظارات را برآورده کند. موضوعی که از قبل هم اهالی والیبال آن را پیش‌بینی کرده بودند چرا که پائز در دنیای والیبال گمنام بود و این انتخاب در زمان خودش هم با حرف و حدیث زیادی همراه بود.

پائز پس از ۷ دیدار متوالی در لیگ ملت‌ها، هفت شکست ثبت کرد و در نهایت با تصمیم تقوی رئیس فدراسیون والیبال از هدایت تیم ملی اخراج شد. پس از برکناری پائز دوباره پروسه انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال مطرح شد؛ وعده رئیس فدراسیون والیبال جذب مربی طراز اول خارجی بود و پروسه بلافاصله بعد از لیگ ملت‌ها آغاز و در آن زمان با توجه به پیش رو بودن المپیک پاریس و حضور مربیان مطرح خارجی با تیم‌هایشان در میدان المپیک، این موضوع به بعد از المپیک موکول شد.

حالا به روزهایی که رئیس فدراسیون والیبال وعده آن را داده بود که تا ۱۵ شهریورماه تکلیف تیم ملی والیبال ایران را مشخص می‌کند، نزدیک می‌شویم و اهالی والیبال منتظر هستند تا او گزینه مورد نظر خود را اعلام کند. پیش از این صحبت از مذاکره فدراسیون والیبال با «خاویر وبر»، «رنان دال زوتو»، «روبرتو پیاتزا» و «مندز» مطرح شده بود و حتی مندز گزینه جدی فدراسیون والیبال هم بود اما به نظر می‌رسد قیمت بالای این سرمربی فدراسیون را برای ادامه مذاکرات دلسرد کرده است.

نکته جالب توجه از بین گزینه‌هایی مدنظر فدراسیون والیبال، روبرتو پیاتزا است. او که قبل از لیگ ملت‌های والیبال هم جز گزینه‌ها بود، حالا این بار هم نامش به عنوان جدی‌ترین گزینه مطرح شده است؛ این در حالی است که پیاتزا در لیگ ملت‌های والیبال هم گزینه تیم ملی والیبال ایران بود، اما او پیش از این مسابقات پیشنهاد عجیب و غریبی به تیم ملی والیبال ایران داد.

پیاتزا که در آن زمان هدایت تیم ملی والیبال هلند را پیش رو داشت، پس از اینکه با درخواست مسئولان فدراسیون والیبال برای همکاری روبه‌رو شد؛ اعلام کرد در شرایطی می‌تواند هدایت تیم ملی والیبال ایران را برعهده بگیرد که به صورت همزمان هدایت تیم ملی والیبال هلند را هم در جریان مسابقات لیگ ملت‌ها برعهده داشته باشد و دورادور وضعیت تیم ملی والیبال ایران را هم زیر نظر بگیرد!

این پیشنهاد از سوی یک مربی حرفه‌ای والیبال به قدری عجیب بود که مورد موافقت مسئولان فدراسیون والیبال قرار نگرفت و آن را رد کردند. ضمن اینکه ایران و هلند در لیگ ملت‌های والیبال رقیب هم بودند و این پیشنهاد به شدت عجیب و غریب بود.

حالا نکته عجیب ماجرا اینجاست که چنین مربی که در جریان لیگ ملت‌های والیبال این پیشنهاد غیرحرفه‌ای را داد دوباره الان گزینه فدراسیون والیبال ایران برای هدایت تیم ملی والیبال است و در این میان افرادی هم تلاش می‌کنند که او به عنوان سرمربی تیم ملی والیبال ایران انتخاب شود.

پیاتزا ۵۵ ساله از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ هدایت تیم ملی والیبال هلند را برعهده گرفت، تیم ملی والیبال هلند در مسابقات انتخابی برای صعود به المپیک با این مربی خوب کار نکرد و در لیگ ملت‌های والیبال هم در هفته سوم مسابقات مقابل ایران شکست خورد و از صعود به المپیک بازماند. قرارداد پیاتزا با تیم ملی والیبال هلند به پایان رسیده اما او همچون لورنزتی در لیگ ایتالیا کار می‌کند، اما برخی افراد تلاش می‌کنند فدراسیون والیبال او را برای هدایت تیم ملی انتخاب کند.

این اتفاقات در شرایطی رخ می دهد که اهالی والیبال و علاقمندان به ورزش معتقدند تیم ملی ایران یا باید از یک سرمربی طراز اول دنیا استفاده کند یا اگر قرار است از مربیان درجه دوم خارجی سود ببرد چرا سراغ گزینه های داخلی که تجربه هدایت تیم ملی را هم دارند، نرود.

تجربه استفاده از پائز نشان داد که مربی درجه دوم خارجی گره ای از مشکلات تیم ملی والیبال ایران را باز نمی کند و صرفا هزینه سنگینی را به فدراسیون وارد می کند و زمان زیادی را هم از والیبال ایران می کشد. به همین خاطر این تحلیل مطرح شده که فدراسیون والیبال باید از مربی درجه یک و مطرح دنیا استفاده کند در غیر این صورت می تواند از گزینه های داخلی باتجربه و امتحان پس داده استفاده کند.