تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاست
لینک : econews.ir/5x3762625
شناسه : 3762625
تاریخ :
رئیس جمهور: به دنبال صلح هستیم اما زیر بار ظلم نمی‌رویم اقتصاد ایران: رئیس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال برقراری صلح و دوری از جنگ بوده است، اما هیچ‌گاه زیر بار ظلم نخواهد رفت و با ظالم، دشمنی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، مسعود پزشکیان در آیین تکریم وزیر سابق و معارفه وزیر جدید امور خارجه، یاد و خاطره شهدای پرواز اردیبهشت، به‌ویژه وزیر امور خارجه شهید، حسین امیر عبداللهیان را گرامی داشت و با تجلیل از خدمات و تلاش‌های ایشان در دوران مسئولیت، رفع مشکلات داخلی و افزایش سرمایه اجتماعی را از کارویژه‌های مهم دولت چهاردهم عنوان کرد و گفت: اگر بتوانیم با ایجاد وحدت و انسجام در داخل، سرمایه اجتماعی ضعیف شده را ترمیم کنیم و افزایش دهیم، قطعا قدرت ما در مقابله با تحریم‌ها و تهدید‌های خارجی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

رئیس جمهور در ادامه، موفق نبودن توطئه‌های آمریکا علیه کشور در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی را ناشی از باورمندی و پایبندی مردم به نظام و انقلاب عنوان کرد و گفت‌: ما باید به همان مسیر بازگردیم و مردم را در صحنه نگه داریم.
 
پزشکیان، اولویت‌بخشی به توسعه تعاملات با همسایگان را سیاستی درست و اصولی توصیف کرد و با تأکید بر اهمیت نقش سفرا در این زمینه، گفت: به عقیده من، اگر با همین کشور‌های همسایه بتوانیم روابطی صمیمی و منطقی برقرار کنیم، بخش قابل توجه از فشار تحریم‌ها، خنثی و کمبود بسیاری از کالا‌های لازم کشور رفع خواهد شد، به شرط آنکه بدانیم می‌خواهیم چه کاری انجام دهیم.
 
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، ترسیم نشدن نقشه راه برای مدیران اجرایی کشور را عامل بسیاری از مشکلات، عنوان و تصریح کرد‌: ما برای استان‌های کشور استاندار انتخاب می‌کنیم، اما وقتی برای آنان نقشه راهی ترسیم نکرده‌ایم، استانداران نیز نمی‌دانند باید استان را به کدام نقطه برسانند؛ در نتیجه بر اساس سلیقه و نظر خود مدیریت می‌کنند. در ارتباط با کشور‌های همسایه نیز ما با همین موضوع مواجهیم و نیازمند ترسیم نقشه راه هستیم.
 پزشکیان در ادامه، توسعه ارتباطات با دیگر کشور‌ها را موجب ارتقای کشور دانست و گفت: اگر بخواهیم رشد کنیم و از دنیا عقب نمانیم، باید هر نوآوری و خلاقیتی را در کشور نهادینه کنیم، تجربه‌های شکست خورده را دوباره تکرار نکنیم و تجربه‌های موفق را در کشور پیاده کنیم که این کار نیز از وظایف مهم سفارتخانه‌های ما است.
 
رئیس جمهور با تأکید بر عزم دولت چهاردهم برای ارتقای تعاملات با دنیا بر اساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت در سند چشم‌انداز و سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی، تصریح کرد‌: امروزه کشور‌های اروپایی مرز‌های خود را به روی یکدیگر بازکرده‌اند و پول مشترک دارند، اما کشور‌های اسلامی در حال دیوار کشیدن میان خود هستند، در حالی‌که بر اساس آموزه‌های قرآن و پیامبر خدا، همه مسلمانان با یکدیگر برادرند.
 پزشکیان گفت: همه پیام‌های قرآنی و آموزه‌های دینی ما شفاف، روشن و تفسیر ناپذیر  است، اما متأسفانه به آن عمل نمی‌شود و وظیفه سیاستمداران ما در عرصه خارجی این است که برای این مسائل، چاره‌اندیشی کنند.
 
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال برقراری صلح و دوری از جنگ بوده است، اما هیچ‌گاه زیر بار ظلم نخواهد رفت و با ظالم، دشمنی خواهد کرد، اظهار داشت‌: آمریکایی‌ها با چه منطقی و بر مبنای کدام قانونی به رژیم صهیونیستی مجوز می‌دهند که زنان و کودکان مظلوم و بی‌دفاع غزه را بمباران کند؟ دل هر انسانی که این جنایات وحشیانه را می‌بیند، به درد می‌آید، آن وقت مدعیان حقوق بشر و دموکراسی به این جنایتکاران کمک می‌کنند؛ این‌ها چگونه اسم خود را انسان گذاشته‌اند و از صهیونیست‌ها پشتیبانی می‌کنند؟
 پزشکیان در ادامه، تلاش برای بهبود تعاملات بین‌المللی، تقویت و تعمیق روابط با دیگر کشور‌ها به‌ویژه همسایگان و تبادل تجربیات علمی با دنیا را از جمله وظایف مهم وزارت امور خارجه دولت چهاردهم برشمرد و تصریح کرد‌: امیدواریم خدای متعال، ما را در این مسیر موفق کند تا شرمنده مردم نشویم؛ مردم به ما امید بسته‌اند و باید در عمل نشان دهیم که خدمتگزاری صادق برای آنان هستیم و اگر در کاری موفق نشدیم، علت آن را به مردم بگوییم.
 
رئیس جمهور در پایان، ضمن قدردانی از تلاش‌های علی باقری کنی در سمت سرپرستی وزارت امور خارجه، برای سید عباس عراقچی در مسئولیت خطیر و سنگین وزارت بر دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، آرزوی موفقیت کرد.