تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3762588
شناسه : 3762588
تاریخ :
یک مقام مسئول: دولت الکترونیک تا نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد اقتصاد ایران: رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک و فناوری اطلاعات وزارت کشور گفت: دولت الکترونیک تا نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، امیر شجاعان، رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک و فناوری اطلاعات وزارت کشور  ضمن تشریح وضعیت دولت الکترونیک، اظهار کرد: تحقق دولت الکترونیک موضوعی نیست که بتوان برای آن درصدگذاری کرد اما وقتی یک شهروند در پیگیری امور خود hز خدمات دولت الکترونیک استفاده می‌کند پیشرفت این حوزه برای او ملموس است.

وی ادامه داد: اینکه یک فرد برای انجام کارهایش چه مقدار نیاز به حضور فیزیکی دارد و یا نه همینطور در بخش مدارک نیاز به ارائه کپی وجود دارد یا خیر نشان دهنده توسعه دولت الکترونیک است.

رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک وزارت کشور با طرح این موضوع که تحقق ولت الکترونیک مؤلفه‌های بسیاری وابسته است، گفت: اجرای کامل دولت الکترونیک با همکاری و هماهنگی همه نهادها و وزارتخانه‌ها اتفاق می‌افتد، اما هنوز بسیاری از ارگان‌های دولتی و حتی وزارتخانه‌ها کپی مدارک از مراجعین دریافت می‌کنند و فرایند کاری آنها هنوز اصلاح نشده است.

شجاعان ضمن یادآوری اینکه برای دولت الکترونیک خدمات خوبی برای ارائه به شهروندان پدید آمده است، بیان کرد: اینکه برخی از دستگاه‌ها هنوز فرایندهای خود را اصلاح نکرده‌اند شهروندان را آزار می‌دهد و مردم دچار مشکلاتی می‌شوند. زیرساخت‌های موجود به نحوی است که می‌تواند خدمات بسیار مطلوبی بیش از آنچه که هم اکنون در حال اجراست به مردم ارائه دهد.

وی افزود: پنجره واحد دولت یکی از زیرساخت‌های خوب دولت الکترونیک به حساب می‌آید اما نیاز است که توسعه یابد و همه خدمات لازم است که یکپارچه ارائه شود. لازم است به سرعت به این امور پرداخته شود.

خدمات دولت الکترونیک در انتخابات ارائه شد

رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک وزارت کشور با بیان اینکه برخی از بخش‌ها توفیق بیشتری در اجرای دولت الکترونیک کسب کرده‌اند، ادامه داد: ما در وزارت کشور در رابطه با انتخابات سعی کردیم خدمات دولت الکترونیک را برای رأی دهندگان و کسانی که می‌خواهند داوطلب انتخابات شوند در هنگام ثبت نام همه فرایندهای استعلامی و بررسی مدارک را به صورت الکترونیکی و بر خط از سامانه‌های داخل کشور انجام دادیم. در انتخابات اخیر مجلس نمایندگانی که می‌خواستند ثبت نام کنند به طور پیش فرض باید مدارک بسیاری را به وزارت کشور تحویل می‌دادند و ما هیچیک از این مدارک را از آنها درخواست نکردیم.

شجاعان در همین رابطه عنوان کرد: ثبت نام نمایندگان مجلس صرفاً از طریق سایت اعلامیه وزارت کشور انجام شد و همه مراحل بعدی به صورت الکترونیکی پیشرفت و همینطور مدارک مورد نیاز از مراجع صادر کننده دریافت شد.

وی تصریح کرد: مسلم است که باید همه بخش‌های دولتی و عمومی امکان الکترونیکی شدن خدمات را پدید بیاورند تا بتوانند چنین خدماتی را به مردم ارائه کنند و همینطور بخش‌های خصوصی نیز به همین صورت می‌توانند عمل کنند البته لازم دولت خدمات خوبی به بخش خصوصی ارائه دهد به مردم حاضرند برای دریافت خدمات راحت‌تر پول پرداخت کنند ما از مزایای چنین خدماتی بهره‌مند شوند.

دولت الکترونیک و هوشمند پایانی ندارد

رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک وزارت کشور در پاسخ به این پرسش که در برنامه هفتم توسعه چه پیش‌بینی‌هایی برای توسعه دولت الکترونیک انجام شده است، گفت: اتمامی برای مسیر دولت الکترونیک متصور نیست چرا که به طور مدام فناوری‌ها در حال تغییر هستند و با این تغییرات نوع خدمات متفاوت خواهد شد و آنچه مسلم است آینده پیش رو و موضوع هوش مصنوعی است همینطور ارتباطات گسترده‌تر و استفاده از ظرفیت دانش بنیان‌های کشور است، که در حوزه فناوری این اتفاق رخ دهد.

شجاعان پیرامون موضوع قوانین مرتبط با خدمات الکترونیکی دولتی و غیردولتی عنوان کرد: متناسب با تحولات لازم است قوانین تغییر کنند. وقتی فرایندها الکترونیکی می‌شوند بسیاری از مفاهیم دیگر معنا ندارند و بسیاری از مدارکی که برای دریافت خدمات تعریف شده بود معنای خود را از دست می‌دهد.

وی با بیان اینکه دولت هوشمند در سیاست‌های کلی نظام مورد نظر است، افزود: تحقق این دولت مورد نظر رهبری و رئیس جمهور است و با وجود داده‌های کلان و عظیم اتفاق می‌افتد و کمک می‌کند که دولت و حکمرانی هوشمند پیش برود و تحلیل این داده‌ها و تشخیص نیازها و اینکه کجا خوب عمل می‌کنیم و کجا با مشکل و هدر رفته منابع مواجه هستیم موجب می‌شود بدون اعزام تیم‌های بازرسی به این اطلاعات دست یابیم صرفاً امنیت آنها حائز اهمیت است که موضوع حریم خصوصی به درستی رعایت شود و اجرای آنها نیازمند تغییر قوانین و یا تسهیل در اجرای قوانین است.

رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک وزارت کشور در پایان گفت: اقداماتی که در حوزه دولت الکترونیک رخ داده است کافی نیست و فاصله نقطه فعلی تا نقطه مطلوب هم کم نیست نظر می‌رسد نمی‌توان از منابع دولتی برای رفع این فاصله استفاده کرد و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند رئیس جمهور تاکید کرده است استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و دانش‌بنیان‌ها همینطور حوزه‌های مرتبط با دولت الکترونیک و دولت هوشمند استفاده کنیم تا آنچه که در شأن نظام جمهوری اسلامی است اتفاق بیفتد.