تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3762578
شناسه : 3762578
تاریخ :
این نطق مثلا منطقی آقای رئیس جمهور، ملت را شاکی کرد اقتصاد ایران: اظهارات جدید پزشکیان درباره «یارانه بنزین» گمانه‌زنی‌ها درباره برنامه دولت چهاردهم در حوزه سوخت را بیشتر کرده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

برترین‌ها: اظهارات جدید پزشکیان درباره «یارانه بنزین» گمانه‌زنی‌ها درباره برنامه دولت چهاردهم در حوزه سوخت را بیشتر کرده است.

در حالی که انتقاد روز گذشته مسعود پزشکیان از نحوه پرداخت یارانه بنزین خبرساز شده، همزمان ویدئویی از صحبت‌های رئیس دولت چهاردهم درباره قیمت سوخت در زمان برگزاری مناظرات انتخاباتی در شبکه‌های اجتماعی بحث برانگیز شده و خشم شهروندان را برانگیخت.

مسعود پزشکیان دیروز در حاشیه مراسم معارفه عراقچی به عنوان وزیر خارجه در سخنانی گفته بود: هیچ منطقی وجود ندارد که بنزین را با دلار آزاد بخریم و با سوبسید به مردم بفروشیم. باید دید این دیدگاه مورد قبول دانشمندان است یا خیر؟ آیا علم اقتصاد و دانشمندان این موضوع را قبول می‌کنند؟ اقتصاددانان باید به این سیاست‌های نادرست اعتراض کنند. زمانی که پول گندم، نهاده و حقوق بازنشسته را نداریم، بنزین را دلاری ۵۰ تومان میخریم و ۱۰ تومان می‌فروشیم. هر انسان دغدغه‌مندی این نوع سیاست را نمی‌پذیرد.

این در حالی است که مسعود پزشکیان در زمان انتخابات ریاست جمهوری در مناظره تاکید کرده بود قیمت بنزین را گران نخواهم کرد.

به نظر می‌رسد صحبت‌های رییس‌جمهور درباره روند «غیرمنطقی» مصرف سوخت در ایران را باید به عنوان یک سیگنال تصمیم احتمالی برای گرانی بنزین تلفی کرد.

در ویدئویی که در فضای مجازی منتشر شده بخش اول مربوط به سخنان پزشکیان درباره یارانه بنزین است و بخش دوم مربوط به اظهارنظر وی درباره نرخ سوخت در ایام انتخابات ریاست جمهوری‌ است.

نگاه تک بُعدی افزایش قیمت بنزین چاره ساز نیست

وحید شقاقی شهری، اقتصاددان: مسائل اقتصادی هیچوقت تک بُعدی نیستند و ساده سازی مسائل پیچیده اقتصادی، قابلیت حل مسائل کشور را فراهم نمی کند و بر معضلات و نگرانی ها در جامعه می افزاید. در مساله بنزین باید متغیرهای کلیدی نظیر متغیر قیمت بنزین در جهان و همسایگان و تفاوت آن با قیمت داخل، کیفیت خودروهای داخلی و میزان مصرف سوخت خودروها، دستمزد پرداختی به مردم، قیمت سایر اقلام انرژی و جایگزین بنزین نظیر گاز، میزان بالای اشتغال اثرپذیر از قیمت بنزین طی سالهای اخیر نظیر افراد شاغل در اسنپ، سهم خانوارهایی برخوردار از خودرو و میزان مصرف بنزین آنها، تورم بالای ۴۰ درصدی ۷ سال اخیر و تضعیف شدید قدرت خرید ایرانیان، و نیز موضوع توزیع عادلانه یارانه انرژی در کشور، مدنظر قرار بگیرد. تصمیم گیری درخصوص قیمت بنزین و ناترازی بیش از ۴ میلیارد دلاری در این حوزه به این راحتی مقدور نیست. مسائل اقتصادی به صورت یک زنجیره به یکدیگر متصل هستند و یک حرکت اشتباه همانند دومینو خطاهای پی درپی ایجاد خواهد کرد.

این نطق مثلا منطقی آقای رئیس جمهور، ملت را شاکی کرد

مهدی معصومی، تحلیلگر در همین رابطه نوشته است: ‌باز دوباره اول کار دولت جدید شد و شعارهای جراحی اقتصادی و اصلاح سوبسید و …. هم شروع شد!!! میدانیم که آزادسازی قیمتها و حذف سوبسید انرژی و … امکانپذیر نیست، پس یا باید یک رییس جمهور خودش رو فدا کنه و اساسی این سیاست رو اصلاح کنه که باید منجر به شناوری قیمت حامل های انرژی باشه و نه افزایش سکته ای و نیم بند و جراحی ناقص که بعضا اوضاع رو بدتر میکنه که بهتر نمیکنه خلاصه اینکه با این اوضاع اقتصاد سکته زده و نیم بند امروز، این شعارها خیلی خیلی دپرتر از واقعیت هستند، واقیت اینه که هم بانک ها باید تعیین تکلیف بشن، هم بنزین، هم گاز و هم … اما خیلی چیزها باید اصلاح بشه نه فقط بنزین! در مورد بنزین، واقیت اینه که اتفاقاً تفکر و حساسیت عموم مردم در مورد بنزین اشتباهه.

امروز بخاطر این قیمت نامتعادل و سوبسید وحشتناک، مقدار قابل ملاحظه ای قاچاق میشه… تصور غلط عام مردم اینه که پول سوبسید از جیب دولت میره دیگه…. خیر! پول این قبیل سوبسیدها با این اقتصاد بیمار و خراب، عمدتاً از چاپ پول بدون پشتوانه و استقراض دولت از بانک مرکزی تامین میشه و این یعنی افزایش روزافزون تورم روی همه کالاهای اساسی و عیر اساسی مورد نیاز مردم که از جیب تک تک مردم تامین میشه به بیانی تک تک مردم باید هزینه این قاچاق و مصیبت رو مستقیما از جیب خودشون بدن! مشکل اینجاست، اما قبول دارم که افزایش قیمت بی هدف و بدون شناوری و همچنین بدون اصلاحات در تمام قسمتهای اقتصاد و بدون رعایت رفاه عموم مردم هم اشتباهه و فایده که نداره، هیچ، مضر هم میتونه باشه.

این نطق مثلا منطقی آقای رئیس جمهور، ملت را شاکی کرد

این اظهارات پزشکیان با واکنش منفی و عصبی کاربران همراه شده است که در ادامه می‌خوانید:

احسان بداغی، روزنامه‌نگار: این منطق درست درباره عرضه بنزین به قیمت فوب خلیج فارس دو بخش ناگفته دیگر هم دارد؛ اول اینکه دولت باید قدرت خرید جامعه را هم به همان سطح نزدیک کند. دوم هم اینکه واردات و قیمت خودرو در کشور آزاد شود. غیر از این عرضه بنزین به قیمت آزاد، زدن جیب مردم است.

متین غفاریان، روزنامه‌نگار: یک دیدار با جناب شفیعی کدکنی و یک برکناری آقای انتظاری موجب شده هوا برتان بردارد که می‌شود بنزین را گران کرد؟ گران حساب نمی‌کنید بنزین را پای‌مان؟ این ایده که با بالارفتن مشروعیت می‌توانید بنزین را گران کنید هم پرهزینه است، هم اشتباه.

پیمان مولوی، اقتصاددان: هیچ منطقی وجود ندارد که ما خودرویی که ۱۰ هزار دلار قیمت دارد را در ایران به ۴۰ هزار دلار بخریم جناب اقای دکتر پزشکیان خیلی چیزها در ایران منطق ندارد! دلیل منطقی نبودن مردم نیستند سیاست های دولت و مجلس در سال‌های اخیر بوده است.

احسان پرنیان، روزنامه‌نگار: آقای رئیس جمهور افزایش قیمت بنزین دم دستی ترین راه حل برای کسری ناترازی بنزین آنهم بصورت موقت است! در شرایط تورمی شدید فعلی،شوک افزایش قیمت بنزین مانند گیوتین کمر خم شده اقتصاد را از وسط دو نیم خواهد کرد!راهکارهای غیرقیمتی که وزیر نفت‌تان در برنامه هایش بیان کرده را دنبال کنید.

هادی نوشت: ماهی ۱۰۰ لیتر بنزین ۵۰ هزار تومنی بزنی سالی ۶۰ میلیون تومن میشه ۱۰ سال میشه ۶۰۰ میلیون تومن، اینجا دارن ماشین ۱ میلیاردی رو ۴ میلیارد تومن به مردم میدن، ۳ میلیارد گرونتر، راضی هستیم بنزین به قیمت جهانی بدن ماشین هم به قیمت جهانی باشه حقوقم به نرخ جهانی.

سودابه قیصری:‌ هیچ منطقی وجود ندارد که حقوق و دستمزد مردم را به ریال پرداخت کنید و کالا‌ها را به دلار آزاد به آن‌ها بفروشید.

آق بهمن: هیچ منطقی هم وجود ندارد که با این وضع بی‌پولی، بخش بزرگی از بودجه مملکت، در حد هزاران میلیارد تومن، به موسسه مصباح و … بدون هیچ کارکرد مفیدی برسه. چرا از اونجا شروع نمیکنی آی پزشکیان؟!

امید ویو: طبق کدوم منطق مردم ایران باید گاری های تولید داخل رو یک میلیارد بخرن؟؟ طبق کدوم منطقی اتومبیل خارجی ده برابر قیمت واقعی به مردم فروخته میشه؟؟ آقای پزشکیان چرا قسمت منطق شما همش به سمت کَندن از مردم کار میکنه؟؟؟