تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3762499
شناسه : 3762499
تاریخ :
وزارت بهداشت کنار پرستاران است/اضافه کاری اجباری هیچ معنایی ندارد اقتصاد ایران: وزیر بهداشت گفت: بخش عمده مطالبات معوقه پرستاران از منابع داخلی وزارت بهداشت تأمین شده و همین امروز به صورت بودجه نشاندار فقط برای پرداخت به پرستاران به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا ظفرقندی، عصر سه شنبه در اولین روز کاری بعد از معارفه در دیدار با اعضای شورای عالی نظام پرستاری در محل وزارت بهداشت افزود: بعد از ابلاغ بودجه پرداخت مطالبات پرستاران، معاون توسعه وزارت بهداشت به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی زنگ زده و به آنان اعلام کرده که این بودجه صرفاً برای پرداخت معوقات پرستاران است و نباید در جای دیگری هزینه شود.

وی ادامه داد: همه می‌دانیم که دولت با کسری بودجه مواجه است و به اندازه کل بودجه کشور، کسری بودجه داریم، مشکلات اقتصادی وجود دارد، پرداخت بیمه‌ها به موقع نیست، به همین علت بیمارستان‌ها نیز با تأخیر در پرداخت هزینه‌های دارو و تجهیزات پزشکی مواجه هستند و ما با چرخه معیوب مشکلات اقتصادی مواجه هستیم با این حال در اولین روزهای کاری قدم اول را برای پرداخت معوقات پرستاران برداشتیم.

وزیر بهداشت گفت: قدم بعدی تأمین بودجه برای بقیه معوقات است که باید در سازمان برنامه و بودجه حل شود. دکتر پزشکیان و دکتر قائم پناه معاون رئیس جمهوری نیز پیگیر مطالبات پرستاران هستند و ۱۰۰ درصد از حقوق پرستاران حمایت می‌کنند به همین علت به سازمان برنامه و بودجه دستور داده اند که باید هر چه سریع‌تر مشکلات پرستاران حل شود.

وی ادامه داد: بخش دیگری از مطالبات پرستاران مانند برداشته شدن مالیات در اختیار وزارت بهداشت یا حتی دولت نیست و نیازمند مصوبه مجلس است، در این زمینه‌ها نیز در کنار پرستاران هستیم و وزارت بهداشت و نظام پرستاری با هم این موضوعات را پیگیری می‌کنیم.

ظفرقندی افزود: البته در پرداخت‌های پرسنلی باید بین پرستارانی که واقعاً زحمت می کشند با کارمندانی که کار چندانی نمی‌کنند، تفاوت قائل شویم و تسریع در پرداخت معوقات شامل این افراد نمی‌شود. در واقع پرداخت‌ها بر اساس عملکرد افراد انجام می‌شود.

وی گفت: بخشی از مسائل پرستاران به مسائل مالی و بودجه مربوط می‌شود ولی این همه ماجرا نیست و بخش مهمی از مطالبات پرستاران این است که شأن و جایگاه پرستاران حفظ شود.

وزیر بهداشت افزود: اعتراض حق پرستاران است. پرستاران باید به هر روشی که می‌توانند مطالبات قانونی خود را پیگیری کنند، ما هم در وزارت بهداشت کاملاً در کنار پرستاران هستیم و هیچ تقابلی وجود ندارد، اگر پرستاران از وضعیت خود رضایتمندی نداشته باشند، به بیماران خدمات مناسبی نمی‌دهند و بیماران هم از خدمات مراکز درمانی رضایتمندی نخواهند داشت.

ظفرقندی ادامه داد: همین که میزان مهاجرت پرستاران افزایش یافته و به مراتب بیش از پزشکان است نشان می‌دهد که رضایتمندی شغلی در بین آنان وجود ندارد. اضافه کاری اجباری هیچ معنایی ندارد و موجب نارضایتی می‌شود، البته این مسائل در کشورهای دیگر نیز ممکن است وجود داشته باشد اما ما در پیگیری این مشکلات تا رفع آنها در کنار پرستاران هستیم.

وی گفت: باید مطالبات پرستاران تأمین شود، دکتر پزشکیان هم همین امروز بر این نکته تاکید کرد. ما هم معتقدیم اگر مطالبات پرستاران تأمین نشود، نظام سلامت و مردم آسیب می‌بینند.

وزیر بهداشت ادامه داد: باید شأن و جایگاه پرستاران مورد توجه قرار گیرد اما شأن پرستاران این نیست که کار بیمار بر زمین بماند، پرستاران حق دارند به هر روشی که می‌توانند اعتراض خود را نشان دهند اما نباید بهانه به دست کسی بدهند که اگر به بیماری در اورژانس یا فلان مرکز درمانی آسیب خورد، بگویند کوتاهی پرستاران باعث آن شده است.