تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3762436
شناسه : 3762436
تاریخ :
دستگیری پاول دورف در فرانسه؛ دولت امارات سرانجام به ماجرا ورود کرد اقتصاد ایران: پس از چند روز، امارات متحده‌ی عربی به دستگیری پاول دوروف واکنش نشان داد. دوروف شهروندی این کشور را دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

امارات متحده‌ی عربی اعلام کرده است که با دقت پرونده‌ی پاول دوروف، بنیان‌گذار و مدیرعامل پیام‌رسان تلگرام که اخیراً در فرانسه بازداشت شده، پیگیری می‌کند. دوروف ۳۹ ساله شهروند امارات است. وی روز شنبه در فرودگاه پاریس-لو بورژه به‌عنوان بخشی از تحقیق قضایی دستگیر شد که ماه گذشته آغاز شده و شامل ۱۲ تخلف کیفری مرتبط با اپلیکیشن محبوب اوست.

بر‌اساس بیانیه‌ی وزارت امورخارجه‌ی امارات که صبح سه‌شنبه منتشر شد، این کشور «درخواست ارائه‌ی فوری تمامی خدمات کنسولی به دوروف را به دولت فرانسه ارائه کرده است». این وزارتخانه تأکید کرد که رسیدگی به امور شهروندان و حفظ منافع آنان اولویت اصلی امارات است.

با اینکه دوروف در روسیه متولد شده، تابعیت چندین کشور ازجمله امارات، فرانسه، روسیه و سنت کیتس و نویس را دارد. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، روز دوشنبه درباره‌ی بازداشت دوروف گفت که این اقدام سیاسی نبوده و بخشی از تحقیقات مستقل قضایی است. مکرون تأکید کرد که فرانسه به آزادی بیان متعهد است؛ اما این آزادی‌ها باید در چهارچوب قانونی برای حفاظت از شهروندان و حقوق اساسی آنان عمل کنند.

ماجرای دستگیری دوروف واکنش‌های مختلفی را به‌دنبال داشته است. مقام‌های دولتی روسیه از این اقدام ابراز خشم و برخی آن را با انگیزه‌ی سیاسی تلقی کرده‌اند. سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه‌ی روسیه، اظهار کرد که روابط بین روسیه و فرانسه پس از دستگیری دوروف به «پایین‌ترین سطح» خود رسیده است. کرملین هشدار داد که از هرگونه «تلاش برای ارعاب» دوروف باید خودداری کرد و خواستار ارائه‌ی مدارکی مستحکم برای اتهامات «بسیار جدی» واردشده به او شد.

درباره‌ی دستگیر پاول دوروف بیش‌تر بخوانید:
  • روسیه: اتهامات فرانسه علیه مدیرعامل تلگرام نیازمند مدارک مستحکم است
  • دادستانی فرانسه فهرست اتهامات پاول دوروف، مدیرعامل تلگرام را اعلام کرد
  • پاول دوروف، بنیان‌گذار تلگرام در فرانسه دستگیر شد

رسانه‌های فرانسوی گزارش می‌دهند که دوروف به اتهام استفاده از تلگرام برای پول‌شویی، قاچاق مواد مخدر و... بازداشت شده است. دادستانی پاریس تأیید کرد که شامگاه دوشنبه، حکم بازداشت دوروف برای ۴۸ ساعت دیگر تمدید شده است.

طبق قوانین فرانسه، دوروف می‌تواند تا چهار روز برای بازجویی در بازداشت بماند و سپس قاضیان باید تصمیم بگیرند که او را متهم یا آزاد کنند. با ادامه‌ی این وضعیت، جامعه‌ی بین‌المللی با دقت آن را دنبال می‌کند؛ به‌ویژه با‌توجه‌به پیامدهای دیپلماتیک بین امارات و فرانسه و روسیه.

فرانسه و امارات روابط نظامی نزدیکی دارند. فرانسه در ابوظبی یک پایگاه دریایی دارد و نیروهای اماراتی از تانک‌های لِکِلر و جنگنده‌های رافال ساخت فرانسه استفاده می‌کنند. این همکاری نظامی موجود لایه‌ای دیگر از پیچیدگی به جنبه‌های دیپلماتیک پرونده‌ی دوروف اضافه می‌کند.