تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3762367
شناسه : 3762367
تاریخ :
اعلام جزئیات تکمیل ثبت‌نام خودرو اقتصاد ایران: با پایان یافتن مهلت ثبت درخواست خرید خودرو و با توجه به‌تاکیدات سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر تعیین روش خرید، ایران‌خودرو در اطلاعیه‌ای از ایجاد گزینه انتخاب روش فروش به‌صورت فروش فوق‌العاده یا پیش‌فروش خبر داد

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

ایران‌خودرو در اطلاعیه شماره چهار خود تاکید کرده است تمام افرادی که برای ثبت درخواست خرید خودرو اقدام کرده‌اند برای انتخاب روش فروش به‌سایت ikcosales.ir مراجعه کنند.

این خودروساز برای تعیین روش فروش توسط متقاضیان به‌صورت فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش، مهلت ۶ ‌روزه را در نظر گرفته است.

مسدودی حساب‌های بلوکه‌شده متقاضیان عادی نیز از روز گذشته رفع و مبالغ قابل ‌برداشت خواهد بود. در اطلاعیه این خودروساز آمده که امکانات جدید در سامانه ثبت درخواست خرید (اولویت‌بندی) به‌نشانی ikcosales.ir ایجاد و کد کلاس محصولات، مشخصات فنی و قیمت ماه جاری (شهریور) محصولات در سامانه افزوده شده است. همچنین در قسمت «جزئیات سفارش» آیتمی تحت‌عنوان «روش فروش» ایجاد شده است.

موعد تحویل محصولات عرضه‌شده در ۶ ‌ماهه دوم سال ۱۴۰۳ خواهد بود که در روش فروش فوق‌العاده ۹۰ روز پس از واریز وجه و انعقاد قرارداد و در روش پیش‌فروش متناسب با نوع محصول انتخابی و اولویت کسب‌شده متقاضی در اولویت‌بندی، از ۴ تا ۶ ماه پس از واریز وجه و انعقاد قرارداد است که مصوبه ۴۷۳ و۵۶۳ شورای‌رقابت نیز در آن رعایت خواهد شد.

تمام متقاضیانی که نسبت به‌ثبت درخواست خرید (اولویت‌بندی) در سامانه ikcosales.ir اقدام کرده‌اند، باید ظرف مهلت ۶ ‌روزه درنظرگرفته‌شده از روز یکشنبه ۴ شهریور تا ساعت ۲۴ روز جمعه ۹ شهریور، ضمن مراجعه مجدد به‌سامانه ikcosales.ir با ورود به‌قسمت «جزئیات سفارش» نسبت به‌تعیین روش فروش (فوق‌العاده یا پیش‌فروش) محصولات انتخابی اقدام کنند.

متقاضیان نسبت به‌روش فروش انتخابی در اولویت‌بندی شرکت داده می‌شوند و متقاضیانی که نسبت به‌تعیین روش فروش در قسمت «جزئیات سفارش» در سامانه ikcosales.ir اقدام نکنند، با توجه به‌تمایل اغلب متقاضیان، به‌صورت پیش‌فرض به‌عنوان «فروش فوق‌العاده» انتخاب خواهند شد.

پس از رویت اطلاعات و مشخصات فنی و قیمت فعلی محصولات، متقاضیان در صورتی که قصد تجدیدنظر در خودروهای انتخابی قبلی خود را داشته باشند، این امکان از طریق لغو سفارش‌گذاری هر ردیف و انتخاب خودرو جدید در سامانه امکان‌پذیر است.

همچنین قیمت خودروهای برقی وارداتی به‌استناد ضوابط قیمت‌گذاری کالاهای وارداتی و سایر مصوبات قانونی تعیین شده، اما در صورت تغییر نرخ عوارض راهنمایی و رانندگی، مبلغ مذکور به‌قیمت مصرف‌کننده افزوده خواهد شد.

از سوی دیگر با آزادسازی واردات خودرو در اردیبهشت ۱۴۰۱، خودروسازان نیز مجوز واردات خودرو دریافت کردند و اتفاقا نخستین محموله وارداتی پس از ممنوعیت ۵ ‌ساله متعلق به آن‌ها بود.

از همان ابتدا مشخص بود که یکی از دلایل اعطای مجوز واردات خودرو به‌خودروسازان، جبران تبعات قیمت‌گذاری دستوری است. درواقع یکی از اهداف سیاستگزار از اعطای مجوز واردات خودرو به‌شرکت‌های خودروساز این بود که بخشی از خسارت ناشی از قیمت‌گذاری دستوری محصولات تولیدی، از مسیر واردات جبران شود.

نقش موثر واردات در کاهش زیان خودروسازان را برخی شرکت‌های خودروساز به‌صراحت اعلام کرده‌اند؛ ضمن آن‌که در صورت‌های مالی‌شان نیز این موضوع قابل مشاهده است. به‌عنوان مثال، مدیرعامل سایپا چندی پیش در جلسه مجمع عمومی این شرکت به‌صراحت اعلام کرد زیان این خودروساز با کمک واردات خودرو کم شده است. در صورت‌های مالی سایپا نیز مشخص شده که در دوره منتهی به ۳۱ خرداد امسال، مبلغ فروش سایپا از مبلغ بهای تمام‌شده این شرکت جلو زده است؛ اتفاقی که در چهار سال مالی گذشته (۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲) سابقه نداشته است.

به‌نظر می‌رسد واردات خودرو به‌هرحال تاثیر مثبت خود را در کاهش زیاندهی، روی فعالیت دیگر خودروساز بزرگ کشور نیز گذاشته باشد؛ هرچند میزان آن به‌حدی نبوده که سبب سبقت مبلغ فروش از مبلغ بهای تمام‌شده شود. بنابراین خودروسازان بابت کاهش زیاندهی خود، در کنار اصلاح قیمت و حذف مدل‌های زیانده، روی واردات خودرو نیز حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند.

افزایش قیمت ۱۰ میلیون‌تومانی رانا پلاس پانوراما

خودروهای داخلی در روز گذشته رشد بهای یک تا ۱۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که رانا پلاس پانوراما (۸۵ گانه) (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش ۶۴۵ میلیون‌تومان، ساینا S دوگانه (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۴۲۷ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای هیدرولیک (۸۵گانه) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۶۸۷ میلیون‌تومان، تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۳) با ۳ میلیون‌تومان افزایش ۹۳۵ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۳ میلیون‌تومان افزایش ۸۶۵ میلیون‌تومان و کوییک SR (سفید مشکی) (۱۴۰۳) با ۲ میلیون‌تومان افزایش ۴۱۱ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای ۲ تا ۱۵ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان، فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۳) با ۱۴ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۹۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۶۸۰ میلیون‌تومان، لاماری ایما (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۹۱۵ میلیون‌تومان و جک J۴ (۱۴۰۳) با ۲ میلیون‌تومان کاهش به ۷۸۸ میلیون‌تومان رسید.

از طرفی در میان خودروهای وارداتی شاهد افت بهای ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش هیوندای کونا (۲۰۲۴) با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان، هوندا وزل (۲۰۲۳) با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ ‌میلیاردتومان، جتا VS۷ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان و جتا VS۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان رسید.