تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3762249
شناسه : 3762249
تاریخ :
تدابیر دولت عراق برای تقویت امنیت مرزی مشترک با سوریه اقتصاد ایران: در هفته‌های اخیر آزادی صدها نفر از زندانیان تروریست به دست نیروهای سوریه دمکراتیک (قسد) بر نگرانی‌های دولت عراق افزوده و سبب شده تا مقامات ارشد نظامی این کشور با اتخاذ تدابیری به دنبال تقویت امنیت در مناطق غربی عراق، به ویژه مناطق مرزی با سوریه باشند

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، آزادی صدها نفر از زندانیان تروریست به دست نیروهای سوریه دمکراتیک (قسد) بر نگرانی‌های امنیتی دولت عراق افزوده است. در همین راستا در چند هفته گذشته، مقامات نظامی و امنیتی عراق از مرزهای این کشور با سوریه بازدید و از آخرین تدابیر و تمهیدات با هدف تامین امنیت گذرگاه‌های مرزی در این کشور مطلع شدند. 

«قیس المحمداوی» از نظامیان با سابقه که تجربه 75 نبرد علیه القاعده و داعش را دارد، اکنون در سمت معاونت فرماندهی عملیات مشترک عراق مشغول به انجام وظیفه است. «المحمداوی» در بازدیدی که از مرز عراق و سوریه داشت بر آمادگی کامل نیروهای عراقی جهت مقابله با هرگونه تهدید تاکید کرد.

معاون فرمانده عملیات مشترک که در جریان این بازدید هیئتی امنیتی نیز او را همراهی می‌کردند، ابتدا از واحدهای امنیتی استان نینوا (موصل) بازدید کرد و سپس راهی مناطق مرزی عراق و سوریه شد. هیئت نظامی- امنیتی عراقی در خلال این بازدید بر ضرورت رفع شکاف‌ها و نقاط اصلی نفوذ در نواحی مرزی، پشتیبانی دفاعی و آمادگی ارتش و الحشد الشعبی برای مقابله با تهدیدات تاکید کردند.

در همین رابطه، «تحسین الخفاجی»، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق اذعان داشت:«هرگونه تلاش از سوی تروریست‌ها برای نفوذ به خاک عراق به مرگ یا دستگیری متهمین منجر خواهد شد.»

روز گذشته، منابع عراقی از دستگیری یکی از سرکرده‌های مهم داعش در مرز سوریه و عراق خبر دادند. رسانه‌های مزبور از ارائه اطلاعات بیشتر در زمینه هویت بازداشت شده خودداری کردند.

تدابیر دولت عراق در مرزهای مشترک با سوریه

دولت عراق در مقطع حاضر تلاش دارد تا با اتکا به روش‌های گوناگون امنیت را در مرزهای خود با سوریه تقویت کند. ساخت دیوارهای بتنی همراه با حفر خندق، نصب برجک‌های مراقبت و استفاده از پهپاد و به کارگیری دوربین‌های حرارتی از جمله اقداماتی است که دولت عراق در قبال فعالیت‌های مشکوک گروه‌های تروریستی به ویژه در مناطق مرزی اتخاذ کرده است. 

 از  سوی دیگر، برخی کارشناسان امنیتی در عراق معتقد هستند که سیطره کامل و برقراری امنیت در نوار مرزی 600 کیلومتری عراق و سوریه نیازمند زمان است. مرز عراق و سوریه طی سالیان متمادی گذرگاه ورود تروریست‌ها به عراق بوده است. برای مثال تروریست‌های القاعده در حدفاصل سال‌های 2004 تا 2011 و سپس داعش در سالهای پس از 2013 تا به امروز از این مرز برای نفوذ به خاک عراق و انجام عملیات‌های تروریستی اقدام می‌کنند.

کشور عراق , کشور سوریه , قسد , داعش | گروه تروریستی داعش , ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضدداعش ,

بغداد در عین حال اقدامات دیگری را نیز با هدف تقویت کنترل خود بر مرزهای این دو کشور عربی ترتیب داده است. عراق از طریق پیشبرد ابتکار «جاده توسعه» قصد دارد امنیت را در مناطق مرزی خود با سوریه احیا کند. این ابتکار در گام نخست افزایش تبادل تجاری در مناطق صحرایی سوریه و عراق را رقم خواهد زد تا بدین شکل روند توسعه در این مناطق مرزی نیز تقویت شود.

همکاری مشترک ارتش و حشدالشعبی در زمینه مبارزه با تروریسم

اقدام دیگر دولت عراق، بهره‌گیری از ظرفیت‌های الحشد الشعبی برای برقراری امنیت در مناطق غربی این کشور است؛ چرا که بخشی از بقایای داعش علاوه بر شرق استان بغداد، همچنان در استان‌های الانبار و نینوا فعالیت دارند. استفاده همزمان از قابلیت ارتش و الحشدالشعبی توانسته  روند شناسایی و انهدام پناهگاه‌های تروریست‌ها را سریع و مسیر تردد آن‌ها را مختل کند. 

در همین راستا فرماندهی ارتش عراق در آخرین گزارش خود اعلام کرد که تنها در یک هفته اخیر بیش از 100 عملیات علیه داعش انجام داده است. علاوه بر این نیروهای الحشد الشعبی در استان‌های غربی عراق استقرار یافتند تا از هرگونه فعالیت تروریستی در این منطقه جلوگیری کنند.  

فعالیت گروهک‌های تروریستی در مرز عراق و سوریه در عین حال نیروهای نظامی عراقی را مجاب کرده تا در وضعیت آماده باش قرار گیرند. قدرتنمایی نیروهای مسلح عراق در نبرد با گروه های تروریستی بار دیگر اعتراضات نسبت به ادامه حضور نیروهای نظامی ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا در خاک عراق را تقویت کرده است.

بر همین اساس «المحمداوی»، معاون فرماندهی عملیات مشترک عراق اذعان داشت که مطابق با گزارش‌هایی که به فرمانده کل نیروهای مسلح ارائه می‌دهیم اعلام کرده‌ایم که نیازی به مشارکت نیروهای خارجی (ائتلاف بین المللی) نداریم. این در حالی است که اخیرا ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا حضور خود در عراق را به بهانه شرایطی که منطقه در آن قرار دارد تمدید کرده است تا مشخص شود واشنگتن علی رغم اظهارنظرهای مکرر مقامات ارشد سیاسی و نظامی این کشور تمایلی به خروج نظامیان و پایان دادن به اشغالگری خود در عراق ندارد.

انتهای پیام/