تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3762201
شناسه : 3762201
تاریخ :
نمایشگاه مؤسسات خیریه؛ راهی برای ترویج فرهنگ نیکوکاری اقتصاد ایران: رئیس هیئت مدیره مؤسسه خیریه باران با تأکید بر اینکه برگزارکنندگان جشنواره نشان نیکوکاری تنها به برگزاری جشنواره اکتفا نکنند، گفت: خوب است که در کنار جشنواره، جلسات هم‌اندیشی و کارگروه‌هایی در حوزه اشتغال، درمان و جلب مشارکت‌های مردمی برگزار شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، جشنواره ملی اعطای نشان نیکوکاری از خردادماه سال جاری کار خود را با اعلام فراخوان ثبت‌نام نامزدهای نشان ملی نیکوکاری آغاز کرده و قرار است با طی شدن مراحلی نظیر ثبت نام، ارزیابی اولیه، ارزیابی ثانویه و اختتامیه، در فصل پاییز به کار خود خاتمه دهد.

«ترویج کار تخصصی و حرفه‌ای در فعالیت‌های نیکوکارانه»، «معرفی الگوهای برتر حوزه نیکوکاری» و «تجلیل از تشکل‌های خیریه برتر»، مهم‌ترین اهداف این جشنواره محسوب می‌شوند. همچنین «سازمان اوقاف و امور خیریه»، «سازمان امور اجتماعی کشور»، «سازمان بهزیستی کشور»، «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»، «معاونت اجتماعی فراجا»، «بنیاد تعالی زندگی»، «مرکز خیر ماندگار»، «شبکه ملی خیریه‌های حامی ایتام» و «شبکه ملی مؤسسات نیکوکاری و خیریه» از برگزارکنندگان این جشنواره هستند.

به منظور دریافت دیدگاه کارشناسان و صاحب‌نظران این عرصه و مسئولان مؤسساتی که در این جشنواره شرکت کرده‌اند، با صادق حسین‌زاده، رئیس هیئت مدیره مؤسسه خیریه باران به عنوان یکی از اعضای فعال شرکت کننده در جشنواره انجام داده‌ایم.

فعالیت مؤسسه در چه زمینه‌هایی انجام شده است؟

انجمن دفاع از حقوق معلولان که به اختصار آن را باران نامیدیم، سه هزار و 500 معلول را در حوزه‌های توانبخشی، اشتغال، درمان و ... تحت پوشش دارد. جامعه هدف ما معلولان اعم از جسمی - حرکتی، ضایعه نخاعی، نابینا، کم‌بینا، ناشنوا، کم‌شنوا، ذهنی و سندروم داون است. مؤسسه باران به طور غیررسمی در سال 1376 فعالیت خود را شروع کرد. در سال 1381 مجوز را از فرمانداری قروه گرفتیم و در سال 1387 توانستیم از سازمان بهزیستی مجوز فعالیت دریافت کردیم.

 

 

با توجه به فعالیت‌هایی که در سال 1376 در حوزه سازمان‌های مردم‌نهاد اتفاق افتاد، تعدادی از معلولان جسمی - حرکتی به این فکر افتادند تا از طریق فعالیت‌های صنفی و اجتماعی، پیگیر مطالبات خود باشند. بر این اساس، به بهزیستی مراجعه کردیم و پیگیر شدیم. رفته‌رفته هسته فعالیت‌ها گسترش یافت و دفتری تشکیل دادیم و به صورت تشکیلاتی به کار ورود پیدا کردیم.

به اعتقاد شما حضور در جشنواره ملی اعطای نشان نیکوکاری چه آثاری بر ترویج فعالیت‌های نیکوکاری در جامعه خواهد داشت؟

ما در جشنواره‌های مختلفی شرکت می‌کنیم و در سطح استان و کشور چندین‌بار در حوزه اشتغال، مناسب‌سازی و ... به عنوان انجمن برتر شناخته شده‌ایم. اما یکی از دوستان و همکاران ما پیامکی مبنی بر برگزاری جشنواره اعطای نشان نیکوکاری از سوی کمیته امداد دریافت کرد. به این ترتیب در جریان این جشنواره قرار گرفتیم. از سوی سازمان بهزیستی هم پیامکی مبنی بر برگزاری این جشنواره به ما ارسال شد و ما تصمیم گرفتیم که در این جشنواره شرکت کنیم.

هدف شما از شرکت در جشنواره ملی اعطای نشان نیکوکاری چیست؟

درباره هدف نخست باید بگویم امیدواریم که این جشنواره به صورت حضوری برگزار شود تا همکاری و هم‌‎افزایی با سایر خیریه‌ها را داشته باشیم و از تجربیات سایر انجمن‌ها و مؤسسات خیریه استفاده کنیم. هدف دوم ما این است که به نوعی خود را در سطح استان و کشور بسنجیم و ببینیم در چه حدی هستیم و چه رتبه‌‌ای داریم تا بتوانیم خود را ارتقا دهیم.

جشنواره ملی اعطای نشان نیکوکاری چطور ارزیابی می‌کنید و چه پیشنهادهایی برای برگزاری بهتر آن دارید؟

چند وقت پیش کمیته امداد جشنواره‌ای با نام «خیرین ماندگار» در کردستان برگزار کرد که ما جزو مؤسسات برتر شناخته شدیم. در آن جشنواره با مؤسساتی آشنا شدیم که ابتدای کار بودند و از آن‌ها دعوت کردیم که به انجمن باران بیایند تا بتوانیم با همدیگر تعامل داشته باشیم؛ یعنی هم تجربیات خود را در اختیار آن‌ها قرار دهیم و هم از تجربیات آن‌ها استفاده کنیم.

بر همین اساس، امیدواریم که جشنواره اعطای نشان نیکوکاری هم بتواند به نوعی به تعامل مؤسسات خیریه کمک کند تا در نتیجه این تعامل سطح فرهنگی، اجتماعی و آموزشی مؤسسات ارتقا یابد و بتواند در آینده در سطوح بین‌المللی فعالیت کند و به نتایج دل‌خواه برسد. البته هنوز در جریان جزئیات دقیق این جشنواره قرار نگرفته‌ایم. امیدواریم که برگزارکنندگان این جشنواره تنها به یک مراسم اختتامیه اکتفا نکنند.

خوب است که در کنار مراسم اختتامیه، کارگاه، جلسات هم‌اندیشی و کارگروه‌هایی هم در حوزه اشتغال، درمان و جلب مشارکت‌های مردمی تشکیل شود تا هریک از مؤسسات خیریه که تمایل داشتند در آن شرکت کنند.

علاوه بر این، برگزارکنندگان این جشنواره می‌توانند نمایشگاهی از دستاوردهای مؤسسات خیریه شرکت‌کننده برگزار کنند و از اساتید بزرگ و مطرح برای سخنرانی و اداره کارگاه‌ها دعوت به عمل آورند. مهم است که این جشنواره تنها صِرف اختتامیه نباشد و محدود به یک مراسم نشود. برگزارکنندگان می‌توانند تیزری از فعالیت مؤسسات استان‌های شرکت‌کننده نیز تهیه کنند تا این مؤسسات در جریان کار، فعالیت و خدمات یکدیگر قرار گیرند. به نظرم این جشنواره با این کارها می‌تواند در دوره‌های بعدی با کیفیت‌تر برگزار شود.

انتهای پیام/