تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3762148
شناسه : 3762148
تاریخ :
جزئیات گفتگوی تلفنی پوتین و مودی اقتصاد ایران: طبق اطلاعات کرملین، نخست‌وزیر هند در جریان مذاکراتی تلفنی رئیس‌جمهور روسیه را در جریان نتیجه سفر اخیر خود به کی‌یف قرار داده و تاکید کرد که هند علاقه‌مند است در حل و فصل سیاسی-دیپلماتیک مناقشه نظامی در اوکراین مشارکت فعالی داشته باشد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، امروز، سه‌شنبه، طی مذاکراتی تلفنی درباره همکاری‌های دو کشور و همچنین راه‌های حل مناقشه نظامی در اوکراین  بحث و تبادل نظر کردند.

مودی امروز خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) این موضوع را اعلام کرده و نوشت: «امروز بار دیگر با رئیس‌جمهور پوتین صحبت کردم. ما درباره تدابیری به منظور تقویت بیشتر مشارکت راهبردی ویژه و ممتاز بین روسیه و هند صحبت کردیم.»

نخست‌وزیر همچنین یادآور شد که با پوتین درباره نتیجه گیری خود از اوضاع پس از سفر به اوکراین تبادل نظر کرده و بر تعهد محکم کشورش به نظریه حل و فصل صلح‌آمیز این مناقشه تأکید کرد.

در این رابطه، در بیانیه‌ای که از سوی دفتر مطبوعاتی کرملین منتشر شده نیز آمده است که در جریان این مذاکرات تلفنی، نخست‌وزیر هند رئیس‌جمهور پوتین را در خصوص نتیجه سفر اخیر خود به کی‌یف مطلع کرده و یادآور شد که هند علاقه‌مند است در حل و فصل سیاسی-دیپلماتیک وضعیت اوکراین مشارکت داشته باشد. 

در این بیانیه آمده است: «امروز یک گفتگوی تلفنی بین ولادیمیر پوتین و نارندرا مودی، نخست‌وزیر جمهوری هند، انجام شد و مودی در مورد نتیجه سفر اخیر خود به کی‌یف اطلاعاتی داده و بر علاقه‌مندی به مشارکت در حل و فصل ممکن سیاسی-دیپلماتیک وضعیت پیرامون اوکراین تأکید کرد.»

طبق این اطلاعات، پوتین نیز در پاسخ، بر ارزیابی اصولی مسکو از خط مشی مخرب مقامات کی‌یف و حامیان غربی آن تاکید کرده و دیدگاه‌های کلیدی روسیه در مورد راه‌های حل و فصل درگیری را تشریح کرد.

علاوه بر این، در این مذاکرات، اجرای عملی توافقات دوجانبه در زمینه تجاری و اقتصادی که در نتیجه سفر مودی به روسیه در ماه جولای به دست آمده بود، مورد بحث قرار گرفت. طرفین از سطح همکاری‌ها بین روسیه و هند در چارچوب گروه بریکس ابراز رضایت کرده  و توافق کردند که به تماس‌های دوجانبه در سطوح مختلف ادامه دهند. همچنین مودی تأیید کرد که در ماه اکتبر در اجلاس سران بریکس در شهر کازان شرکت خواهد کرد.

پیش از این، بامداد امروز، کاخ سفید گزارش داد که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، و نارندرا مودی مذاکرات تلفنی داشتند و پس از آن اعلام کردند که رهبران دو کشور از حل و فصل مسالمت آمیز بحران اوکراین حمایت می‌کنند.  همچنین یادآوری شد که بایدن در این گفتگو در مورد نتیجه سفر نخست‌وزیر هند به لهستان و اوکراین و همچنین نشست آتی مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر با مودی صحبت کرد.

پیش از این، در تاریخ 23 آگوست، نخست‌وزیر هند در یک سفر یک‌روزه به کی‌یف رفت و با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین دیدار کرد. موضوع اصلی این دیدار، درگیری نظامی در اوکراین بود. مودی از طرفین مناقشه خواست تا به همراه یکدیگر به دنبال راه‌حلی برای این درگیری باشند و تأکید کرد که این امر تنها از طریق گفتگو و دیپلماسی ممکن است.

این سفر نخستین بازدید مودی از کی‌یف پس از آغاز درگیری نظامی روسیه با اوکراین بود. گفته شده، مقامات دهلی قصد ندارند به عنوان یک میانجی مستقیم بین روسیه و اوکراین عمل کنند، ولی ممکن است پیام‌هایی را بین دو  پایتخت منتقل کنند.

انتهای پیام/