تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3762089
شناسه : 3762089
تاریخ :
قیمت پلی‌استیشن ۵ در ژاپن ۱۹ درصد گران می‌شود؛ تصمیمی مشابه در انتظار ایکس‌باکس؟ اقتصاد ایران: سونی قیمت پلی‌استیشن ۵ در ژاپن را به‌علت تورم جهانی و کاهش ارزش پول این کشور، ۱۹ درصد گران‌تر می‌کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

بنابر بیانیه‌ی رسمی پلی‌استیشن، از تاریخ ۲ سپتامبر (۱۲ شهریور ۱۴۰۳)، قیمت کنسول پلی‌استیشن ۵ در ژاپن، به میزان ۷۹٬۹۸۰ ین افزایش خواهد یافت. قیمت مذکور به‌میزان ۱۳٬۰۰۰ ین (تقریباً ۹۰ دلار) معادل ۱۹ درصد افزایش نسبت‌ به قیمت قبلی است. این خبر برای طرفداران کنسول مورد بحث و به‌خصوص با توجه به نزدیک بودن زمان عرضه‌ی پلی‌استیشن ۵ پرو، چندان خوشایند نخواهد بود.

سونی در توضیح تصمیمش می‌گوید: «با توجه به نوسانات اخیر در وضعیت اقتصادی جهانی و تأثیر آن بر کسب‌وکار ما، پس از بررسی‌های دقیق به این تصمیم رسیده‌ایم.» ارزش ین، واحد پول ژاپن، در سال‌های اخیر به پایین‌ترین حد خود رسیده است. در زمان عرضه‌ی اولیه پلی‌ استیشن ۵ در نوامبر ۲۰۲۰، هر ۱۰۰ ین برابر با ۱ دلار آمریکا بود، اما اکنون به‌سختی به ۶۹ سنت می‌رسد.

این اولین بار نیست که سونی قیمت کنسول بازی نسل نهم خود را افزایش می‌دهد و انتظار می‌رود مایکروسافت نیز به‌زودی قیمت ایکس‌ باکس سری ایکس را افزایش دهد. برای مثال، سال گذشته مایکروسافت قیمت ایکس‌باکس سری ایکس را در انگلستان به ۴۷۹٫۹۹ پوند و در اروپا به ۵۴۹٫۹۹ یورو افزایش داد تا با دومین افزایش قیمت پلی‌استیشن ۵ همگام شود.

در همان زمان، قیمت اشتراک ایکس‌ باکس گیم‌پس نیز افزایش یافت و قیمت پایه‌ی آن از ۹٫۹۹ دلار به ۱۰٫۹۹ دلار در ماه و قیمت ایکس‌باکس گیم‌پس آلتیمیت از ۱۴٫۹۹ دلار به ۱۶٫۹۹ دلار در ماه رسید. مایکروسافت در سال جاری نیز یک بار دیگر قیمت این سرویس را به ۱۹٫۹۹ دلار در ماه افزایش داد.

مقالات مرتبط
  • بررسی پلی استیشن 5 سونی
  • آموزش قدم به قدم راه‌اندازی پلی استیشن ۵

افزایش قیمت کنسول‌های بازی می‌تواند تأثیرات مختلفی بر بازار و مصرف‌کنندگان داشته باشد. از یک سو، این افزایش قیمت ممکن است باعث کاهش تقاضا برای کنسول‌های بازی شود؛ به‌ویژه در میان مصرف‌کنندگانی که بودجه‌ی محدودی دارند. از‌ سوی‌ دیگر، افزایش قیمت می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا هزینه‌های تولید و توزیع خود را پوشش دهند و سودآوری خود را حفظ کنند. در این میان، مصرف‌کنندگان نیز باید تصمیم بگیرند که آیا همچنان به خرید کنسول‌های بازی با قیمت‌های جدید ادامه خواهند داد یا به دنبال گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهند رفت.