تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3762073
شناسه : 3762073
تاریخ :
سهم لینوکس از بازار سیستم‌های عامل به سطحی تاریخی رسید؛ ۴٫۴۴ درصد اقتصاد ایران: سیستم‌عامل لینوکس با سهم بازار ۴٫۴۴ درصد، به‌ رشد بی‌سابقه‌ای در طول تاریخ خود رسید.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

سیستم عامل متن‌باز لینوکس در سال ۲۰۲۴، به‌سرعت به محبوبیت دست یافت، آنقدر که لینوکس برای اولین بار به سهم بازار رکوردشکن ۴٫۴۴ درصد در سطح جهانی دست یافته و آن را به سومین سیستم‌عامل محبوب تبدیل کرده است. ویندوز همچنان در رتبه‌ی اول و macOS در رتبه‌ی دوم قرار دارد.

طبق آخرین آمار Statcounter، سهم بازار جهانی کل سیستم‌عامل لینوکس تنها در ماه جولای با حدود ۰٫۳۹ درصد افزایش همراه بود و سهم آن را از ۴٫۰۵ درصد به ۴٫۴۴ درصد افزایش داد. این میزان حدود ۴۲ درصد بیشتر از زمان مشابه در سال گذشته است.

نمودار
Statcounter

لینوکس به‌دلیل ماهیت انعطاف‌پذیر خود، به کاربران اجازه می‌دهد تا سیستم‌عامل را مطابق با نیازهای خود اصلاح کنند. این سیستم‌عامل همچنین در کنسول‌های بازی محبوب مانند استیم دک که از SteamOS مبتنی‌بر لینوکس استفاده می‌کند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. سهولت توزیع و پشتیبانی جامعه‌ی کاربران، آن را به یک سیستم عامل کاربرپسند برای رایانه‌های مدرن تبدیل کرده است.

اگرچه ویندوز همچنان محبوب‌ترین و پرکاربردترین سیستم‌عامل در رایانه‌های رومیزی محسوب می‌شود، روند رو‌به‌رشد لینوکس در حالی اتفاق می‌افتد که محبوبیت ویندوز به‌طور قابل توجهی نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته و ازآنجاکه macOS، به‌طور قابل توجهی گران‌تر از همه‌ی سیستم عامل‌های دیگر است، برخی از کاربران، لینوکس انتخاب می‌کنند.

مقالات مرتبط
  • توسعه‌دهنده‌ای توانست لپ‌تاپ لینوکسی بدون SSD را از فضای ابری گوگل‌درایو بوت کند
  • صفحه آبی مرگ به لینوکس می‌آید

علاوه‌بر‌این، جامعه‌ی کاربری فعال و پشتیبانی قوی از دیگر عوامل موفقیت لینوکس به‌حساب می‌آید. کاربران و توسعه‌دهندگان لینوکس به‌طور مداوم در حال بهبود و ارتقای سیستم‌عامل مذکور هستند و این امر باعث شده است تا لینوکس به یکی از گزینه‌های محبوب برای کاربران حرفه‌ای و علاقه‌مندان به فناوری تبدیل شود. انتظار می‌رود سهم بازار لینوکس از ۲۱٫۹۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ به ۹۹٫۶۹ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۲ برسد.