تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3762061
شناسه : 3762061
تاریخ :
۱۱۵ میلیارد ریال اعتبار در پروژه جنگل کاری چپقلی شازند هزینه شد اقتصاد ایران: شازند- استاندار مرکزی گفت: ۱۱۵ میلیارد ریال اعتبار در پروژه جنگل کاری چپقلی شازند هزینه شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، فرزاد مخلص الائمه پیش از ظهر سه شنبه در آئین افتتاح طرح جنگل‌کاری ۲ هزار هکتاری چپقلی شازند اظهار کرد: توسعه فضای سبز تأثیر بسیار زیادی در کاهش آلودگی هوا دارد و این مهم در استان مرکزی با جدیت دنبال می‌شود.

استاندار مرکزی افزود: در راستای جنگل کاری در منطقه چپقلی شازند هزینه‌ای بالغ بر ۱۱۵ میلیارد ریال هزینه شده است که از محل منابع ملی، استانی و مسئولیت‌های اجتماعی صنایع منطقه تأمین شده است و تأثیر مثبتی در منطقه خواهد داشت.

۱۱۴۰ هکتار جنگل کاری از این طرح در اراک عملیاتی شده است

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز اجرای طرح جنگل‌کاری از منطقه چپقلی تا کویر میقان را دالانی سبز برای کنترل آلودگی هوا اراک دانست و گفت: اجرای این طرح ملی است که از چپقلی، سده، سنجان تا کویر میقان ادامه دارد.

نادرقلی ابراهیمی افزود: ۱۱۴۰ هکتار جنگل کاری از این طرح در اراک عملیاتی شده و اجرای ۱۰۰۰ هکتار دیگر نیز هدفگذاری شده است و به طور حتم این اقدام تأثیر بسزایی در کاهش آلودگی دارد.

وی بیان کرد: این فرصت استثنایی برای تلطیف هوای اراک فراهم شده تا با تغییر اقلیم بتوان از میزان آلودگی هوا اراک جلوگیری کرد.

اعتبارات جنگل کاری استان مرکزی بسیار اندک است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز گفت: ۶۰ درصد پوشش گیاهی کاشته شده در منطقه چپقلی شازند سنجد است و ۴۰ درصد آن گونه‌های دیگر همچون بادامچه، بادام، داغ داغان و گونه‌های مثمر است.

عبدالحسین محمدی افزود: سال گذشته ۵۷ کیلومتر لوله گذاری جهت آبیاری در منطقه انجام شد چراکه در سال اول کاشت نهال‌ها، با چیزی در حدود ۱۵ دستگاه تراکتور آبیاری انجام می‌گرفت که بسیار دشوار بود به همین جهت لوله گذاری در منطقه اجرایی شد.

محمدی با بیان اینکه به دلیل دسترسی بهتر به آب، امسال شاهد شادابی بیشتر پوشش گیاهی و درختان این منطقه هستیم، افزود: در این منطقه یک چشمه آب وجود دارد که فقط ۳۰ روز فعال است و از طریق سه لوله خروجی از آن گرفته می‌شود و هنوز اعتبار کافی برای ذخیره باقی آب این چشمه وجود ندارد که با تأمین اعتبار می‌توانیم منطقه‌ای گردشگری و سرسبز را در چپقلی ایجاد کنیم و کنترل آب‌های روان به بهترین شکل انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه اعتبارات جنگلی استان مرکزی بسیار کم است، گفت: اعتبارات استان در حوزه جنگل کاری ۳۰ میلیارد ریالی بود که به ۱۱۵ میلیون ریال آن تخصیص یافته است، اما با توجه به سطح جنگل استان اندک است و اعتبارات ملی نیز در حدود ۵ میلیارد تومان است که باید تعیین تکلیفی مؤثر در این راستا صورت گیرد، تا فضای جنگلی در استان از جمله منطقه چپقلی حفظ و حراست شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اضافه کرد: سال گذشته پالایشگاه شازند برای جنگلکاری منطقه چپقلی ۶۰ میلیارد ریال در قالب مسئولیت‌های اجتماعی خود به منابع طبیعی استان کمک کرد و امسال نیز مجدد قول ۶۰ میلیارد ریال تخصیص اعتبار داده است و اگر این رقم محقق شود سیستم آبیاری این منطقه کاملاً قطره‌ای می‌شود.