تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3762055
شناسه : 3762055
تاریخ :
۶۰ درصد صرفه جویی ارزی با داخلی سازی قطعات نیروگاهی اقتصاد ایران: یک مقام مسئول گفت: ۹۱ درصد قطعات نیروگاهی داخلی سازی شده که ۵۵ درصد مربوط به شرکت های دانش بنیان است و ۶۰ درصد صرفه جویی ارزی به همراه داشته است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

علی عیسی پور، مدیرکل دفتر فناوری و بومی‌سازی نیروگاه‌های شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به داخلی سازی بیش از ۹۰ درصد قطعات نیروگاهی اظهار کرد: طی هشت سال اخیر بالغ بر ۹۲۲ هزار قطعه نیروگاهی به مبلغ ۴۵ هزار میلیارد ریال داخلی سازی شده که صرفه‌جویی ارزی دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی ساخت داخل شده است، همچنین در سال گذشته ۹۷ هزار و ۲۹۶ به مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال قطعات نیروگاهی داخلی سازی شده است.

وی با تاکید بر اینکه ۹۱ درصد قطعات نیروگاهی در بخش بهره‌برداری ساخت داخل است، ادامه داد: سال گذشته ۸۸۰ قرارداد منعقد شده است که از این تعداد ۱۴۸ قرارداد مربوط به شرکت‌های دانش بنیان و تولید بار اول بوده است.

عیسی‌پور با اشاره به اینکه این تعداد قطعه به ارزش چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ساخت داخل شده است، افزود: ۵۵ درصد این تجهیزات توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته شده است که تولید این تجهیزات توسط شرکت‌های داخلی بیش از ۶۰ درصد صرفه‌جویی ارزی به همراه داشته است.

وی با اشاره به اینکه تنها ۱۰ درصد از قطعات داخلی سازی نمی‌شوند، خاطر نشان کرد: این قطعات نیاز به تکنولوژی بسیار بالایی دارند و یا از لحاظ ساخت مقرون به صرف نیست به همین دلیل تا کنون داخلی سازی نشده است.

عیسی پور ادامه داد: به عنوان مثال برای ساخت لوله‌های بویلر سازنده‌های داخلی ظرفیتشان محدود است و تقاضای نیروگاه‌ها را پاسخگو نیستند به همین دلیل واردات صورت می‌گیرد.

مدیرکل دفتر فناوری و بومی‌سازی نیروگاه‌های شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه داخل سازی قطعات منجر به تسریع بخشیدن در بهره برداری برخی از نیروگاه‌ها شد، خاطر نشان کرد: با توجه به تحریم‌ها و نبود واردات در صورتی که قطعات نیروگاهی داخلی سازی نمی‌شد بسیاری از نیروگاه‌ها خارج مدار قرار می‌گرفتند و برخی از نیروگاه‌ها به علت قدیمی بودن نیروگاه از رده خارج شده است و سازنده قطعات این نیروگاه‌ها را ندارد به همین علت داخلی سازی قطعات امری الزام آور بود.

وی با اشاره به صادرات این قطعات به کشورهای همسایه اضافه کرد: مقاصد صادراتی ما کشور عراق، سوریه و اکنون مذاکراتی با بلاروس شده است.

عیسی‌پور با اشاره به رونمایی از سامانه نما نیرو در طی سال گذشته، گفت: ارائه توانمندی شرکت‌های داخلی در بومی‌سازی قطعات و تجهیزات، اطلاع‌رسانی به شرکت‌های تابعه برق حرارتی در خصوص توانمندی ساخت داخل، گزارش‌گیری از عملکرد ساخت داخل شرکت‌های تابعه در حوزه‌های مختلف مکانیک، الکتریک، ابزار دقیق و شیمی، اطلاع‌رسانی در خصوص نیازمندی‌ها به قطعات و تجهیزات شرکت‌های تابعه، اطلاع‌رسانی از توانمندی بومی‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان و صرفه‌جویی ارزی در تأمین تجهیزات و قطعات نیروگاهی و تجمیع نیازهای تحقیقاتی نیروگاه‌ها در بخش تحقیقات از جمله دستاوردهای رونمایی از این سامانه بوده است.