تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3761953
شناسه : 3761953
تاریخ :
توسعه ظرفیت پتروپالایشگاهی، ضرورت توسعه زنجیره ارزش نفت اقتصاد ایران: دبیرکل فدراسیون صنعت نفت: اگر دولت چهاردهم به دنبال استفاده از مزیت تولید محصولات با ارزش افزوده بالا و مقابله با تحریم‌هاست، باید به سمت توسعه پتروپالایشگاه‌ها و اجرای قانون اعطای تنفس خوراک گام بردارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، تأمین سرمایه برای پروژه‌های بزرگ از اهمیت بالایی برخوردار است. کشورهای دارنده نفت و گاز تلاش زیادی در راستای تسهیل شرایط برای سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها به اجرا می‌گذارند. پتروپالایشگاه‌ها به عنوان واحدهای صنعتی بزرگی که از ادغام پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها به وجود می‌آیند، نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان هستند.

در مجلس قانونی تحت عنوان تخصیص تنفس خوراک یک ساله مصوب شده است. اجرای این قانون کمک زیادی به جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی خواهد کرد. اما متأسفانه این قانون در عمل اجرایی نشده است. پتروپالایشگاه‌هایی که منتظر دریافت تنفس خوراک هستند، هنوز نتوانسته‌اند آن را دریافت کنند.

بسیاری بر این عقیده‌اند که عدم اختصاص تنفس خوراک به پتروپالایشگاه‌های موجود یک اقدام غیرقانونی است و کسانی که مشمول این قانون می‌شوند، می‌توانند آن را مطالبه کنند.

مطالبه کارشناسان، اهالی رسانه و فعالان صنعت نفت کشور این است که وزیر نفت آتی توجه ویژه‌ای به موضوع پتروپالایشگاه‌ها داشته باشد و زمینه را برای راه‌اندازی هر چه بیشتر این واحدهای صنعتی در کشور فراهم کند.

نظرات عرفان افاضلی، دبیرکل فدراسیون صنعت نفت را در ادامه در خصوص لزوم توجه ویژه دولت چهاردهم به توسعه پتروپالایشگاه‌ها در کشور می‌خوانید.

افاضلی با اشاره به این موضوع که به علت عدم تنوع سبد سوخت کشور، راه‌اندازی نکردن پالایشگاه‌های جدید و عدم نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی دچار ناترازی بنزین شده‌ایم، تصریح کرد: پیش‌بینی‌ها این است که با شرایط فعلی چشم‌انداز آینده هر ساله بدتر خواهد شد. در سال گذشته تا 14 میلیون لیتر در روز ناترازی تولید و مصرف بنزین به ثبت رسید.

وی ادامه داد: با توجه به آنچه در بالا گفته شد، احداث پالایشگاه‌ها و به ویژه پتروپالایشگاه‌ها از اهمیت بالایی برای کشور برخوردار است. توسعه پتروپالایشگاه‌ها در قانون توسعه صنایع پایین دست نفت و میعانات گازی با مشارکت مردمی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

دبیرکل فدراسیون صنعت نفت خاطرنشان کرد: پتروپالایشگاه‌ها واحدهای بسیار پیچیده‌ای هستند که در دنیا مورد توجه قرار گرفته‌اند. ضریب پیچیدگی محصولاتی که در این واحدهای صنعتی تولید می‌شوند، بالاست. خوراک پتروپالایشگاه‌ها نفت خام و خوراک مایع است و به همین دلیل ارزش افزوده بالایی را ایجاد می‌کنند.

افاضلی گفت: ترکیب پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها موضوعات لجستیک به دنبال نخواهد داشت و از این نظر توسعه پتروپالایشگاه‌ها اهمیت دارد. به طور کلی، پتروپالایشگاه‌ها واحدهای چابکی هستند. با استفاده از این واحدهای صنعتی می‌توانیم به تولید محصولات با ارزش بالا بپردازیم و بر تحریم‌ها غلبه کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر، تولید بنزین کشور در حدود 115 میلیون لیتر در روز و تولید گازوئیل 112 میلیون لیتر است. در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده است که این اعداد به میزان 15 درصد افزایش و تولید نفت کوره نیز در حدود 5 درصد کاهش پیدا کند. تحقق این اهداف، از طریق توسعه پتروپالایشگاه‌ها امکانپذیر است. 13 پروژه پتروپالایشگاهی در کشور برنامه‌ریزی شده که پیشرفت قابل توجهی نداشته‌اند. غیر از دو مورد، بقیه کاملاً متوقف شده‌اند.

دبیرکل فدراسیون صنعت نفت گفت: یکی از نگرانی‌های سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی موضوع تأمین خوراک پتروپالایشگاه‌هاست. دولت باید تضامینی به سرمایه‌گذاران برای تأمین خوراک به صورت پایدار بدهد. سرمایه‌گذاران شاهد قطعی گاز پتروشیمی‌ها در ماه‌های سرد سال هستند و این مسائل از جمله عواملی است که انگیزه آنان را برای ورود به حوزه پتروپالایشگاهی کشور از بین می‌برد.

افاضلی گفت: تنفس خوراک یک ساله یکی از مشوق‌ها و جذابیت‌هایی است که برای جذب سرمایه‌گذار در حوزه پتروپالایشگاه‌ها در قانون پیش‌بینی شده است. عملاً تا زمانی که واحدهای پتروپالایشگاهی به میزان 80 درصد تکمیل نشوند، نمی‌توانند از این مشوق بهره ببرند. واحدهای پتروپالایشگاهی که پیشرفت خوبی داشته‌اند، تا کنون نتوانسته‌اند موفق به دریافت تنفس خوراک شوند. دولت چهاردهم و وزارت نفت آتی باید نسبت به این موضوع توجه ویژه داشته باشد.

وی در جمع‌بندی تصریح کرد: اگر دولت چهاردهم به دنبال استفاده از مزیت تولید محصولات با ارزش افزوده بالا و مقابله با تحریم‌هاست، باید به سمت توسعه پتروپالایشگاه‌ها و اجرای قانون اعطای تنفس خوراک گام بردارد. پتروپالایشگاه‌ها جزو ضروریات برای توسعه صنعت نفت کشور هستند. این امر باید در دستور کار دولت چهاردهم و وزارت نفت آتی باشد و برنامه مدونی در این حوزه ارائه شود.

انتهای پیام/