تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3761934
شناسه : 3761934
تاریخ :
بذرپاش: خانم مالواجرد را عزل نکردم اقتصاد ایران: وزیر سابق راه و شهرسازی با بیان این‌که برخلاف ادعای برخی رسانه‌ها خانم صادق مالواجرد را عزل نکردم، گفت: رفتن وی از وزارت راه بر اساس درخواست خودش بود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مهرداد بذرپاش در آیین معارفه وزیر جدید راه و شهرسازی، اظهار کرد: معاونان اینجانب از زمان آقای آخوندی، مهندس اسلامی، مرحوم قاسمی در مسئولیت های خود حضور داشتند و به این مسأله افتخار می کنم.

وی تصریح کرد: برخلاف ادعای برخی رسانه ها، جدایی خانم صادق مالواجرد از این وزارتخانه بر پایه عزل نبوده بلکه به درخواست وی بود.

وی با بیان این‌که وزیر راه و شهرسازی به کمک رئیس جمهوری به لحاظ معنوی و برای رفع موانع نیاز دارد، افزود:‌ با توجه به اینکه همکاران ما در ایام مختلف سال مانند نوروز، حج و اربعین مشغول خدمت‌رسانی هستند، حمایت رئیس جمهوری ضامن پیشرفت کارها در بسیاری از امور است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان کرد:‌ طبق آمار رسمی، مسکن از رشد منفی 6.9 در سال 1400 به مثبت 7.1 در سال در سال 1402 رسید. همچنین رشد تشکیل سرمایه ثابت در بخش مسکن و ساختمان به گواه مرکز آمار از منفی 13.9 در سال 99 به مثبت 3.4 در سال 1403 رسید.

وی با بیان این‌که 100 هزار قطعه زمین شامل 50 هزار قطعه در شهر و 50 هزار قطعه در روستاها تامین شد و در مدار ساخت قرار گرفته است، افزود:‌ از 240 هزار واحد مسکن مهر که به دولت سیزدهم به ارث رسیده بود 138 هزار واحد تحویل مردم شد.

وی با یادآوری تصویب افزایش 100 هزار میلیارد تومانی سرمایه بانک مسکن در مجلس، اظهار کرد: موفق به افزایش سرمایه این بانک نشدیم.

وی با بیان این‌که 850 هزار قرارداد در سامانه خودیس ثبت شده است، افزود:  قانون مالیات بر خانه‌های خالی که  تصویب آن به قبل از انقلاب باز می گردد، اجرایی نشده بود که این اقدام برای اولین بار در دولت سیزدهم اجرا شد. ضمنا قانون ساماندهی بازار اجاره و مسکن برای اولین بار در دوران دولت سیزدهم توسط مجلس شورای اسلامی و قوانین الزام به تنظیم سند رسمی به تصویب رسید.

وی افزود: در زمینه بافت فرسوده با صدور 96 هزار پروانه ساختمانی در سال 1402 رکورد جدیدی در کشور به ثبت رسید که جز با همکاری شهرداری ها انجام نمی شد.

وزیر سابق راه و شهرسازی در ادامه گزارشی از اقدامات حوزه حمل و نقل ارائه و اظهار کرد: در بخش حمل و نقل کلان پروژه ایران راه در این بخش تعریف شد و مجموع پروژه های سخت افزاری و نرم افزاری ذیل کلان پروژه ایران راه اجرایی شد. در همین راستا رکورد ترانزیت در سال 1402 بیش از 57 درصد رشد کرد و به 17.7 میلیون تن رسید.

وی افزود: در دولت سیزدهم 327 کیلومتر آزادراه، 3586 کیلومتر راه اصلی و بزرگراهی، بیش از 7425 کیلومتر راه روستایی و 851 کیلومتر راه‌آهن به بهره برداری رسید. همچنین 1911 نقطه حادثه خیز رفع شد و 3886 واگن باری به ناوگان ریلی کشور اضافه شد.

بذرپاش با بیان اینکه عملیات ساخت فاز 2 شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از محل استجازه رهبری آغاز شد که می تواند در دولت چهاردهم به بهره برداری برسد، گفت: در حوزه بنادر و دریانوردی نیز ظرفیت اسمی بنادر به 296 میلیون تن و ظرفیت کانتینری به 700 هزار TEU افزایش یافت. همچنین احیای خلیج گرگان، لایروبی کانال آشوراده و توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در راستای سیاست های ابلاغی رهبری انجام شد.

انتهای پیام/