تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3761901
شناسه : 3761901
تاریخ :
ورود بازرسی گمرک به تخلفات واردات پارچه در گمرات جنوب کشور اقتصاد ایران: با توجه به تهیه شیوه‌نامه جدید ارزشگذاری در گمرک به نظر می‌رسد که این شیوه‌نامه براساس ورود نهادهای ناظر به موضوع قاچاق پارچه و حساسیت‌های پیش آمده طی چند سال اخیر تهیه و تدوین شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، به تازگی گمرک ایران شیوه‌نامه ارزیابی و ارزشگذاری پارچه را با تایید مدیران ارشد گمرک ایران تهیه کرده است. لازم به ذکر است پیرو جلسه 19 خرداد سال جاری و با عنایت به گزارشات واصله از واحدهای نظارتی و اعتراضات شرکتهای تولید پارچه در خصوص نحوه ورود و ترخیص پارچه؛

- برای حصول اطمینان از اجرای هر چه دقیق تر مقررات گمرکی صحت مندرجات اظهار نامه و اسناد و مطابقت پارچه اظهار شده از لحاظ نوع جنس متراژ وزن ارزش کشور سازنده تعرفه و سایر مشخصات با کالای وارده؛

- با امعان نظر به ضرورت اخذ مجوزهای لازم؛

- به منظور وصول صحیح وجوه متعلقه؛

- اعمال دقت لازم در نمونه برداری و توجه به نوع و ماهیت پارچه؛

- یکنواخت بودن پارچه های هر قلم اظهاری؛

- کنترل دقیق متراژ؛

- پیشگیری از اظهار پارچه ذیل تعرفه و شناسه های ارزش نامرتبط و یا جابجایی پارچه بین اقلام اظهاری در اظهار نامه ای که فاکتور آن چند قلمی است؛

و با توجه به اختیارات حاصل از ماده (39) قانون امور گمرکی انجام تشریفات ترخیص پارچه با رعایت سایر مقررات ، انجام تشریفات ترخیص پارچه در 10 بخش مبانی قانونی دامنه کاربرد صفافی اظهار نمونه برداری از زیابی تعرفه بندی بررسی ارزش محاسبات و سایر الزامات اجرایی به شرح ذیل تدوین و ابلاغ می شود.

قاچاق , گمرک جمهوری اسلامی ایران ,

افزایش حساسیت‌ها در حوزه تخلفات قاچاق پارچه در گمرک

با توجه به اظهارات سال‌های اخیر مسئولانی از جمله دفتر تخصصی وزارت صمت و همچنین تولیدکنندگان پارچه در ایران می‌توان گفت که عمده قاچاق پارچه به داخل کشور از مبادی قانونی صورت می‌گیرد. یکی چالش‌های این حوزه تشخیص و ارزشگذاری صحیح پارچه است.

چالش در اینجا است که از طریق دستگاه‌ها ایکس ری نمی‌توان تفاوت اقلام پارچه در محموله‌های تجاری را شناسایی کرد. به این ترتیب ممکن است تخلفاتی در زمینه اظهار پارچه‌های کم ارزش در برابر قاچاق پارچه‌های با ارزش بالاتر که باید مشمول تعرفه‌های بسیار بالاتری شوند، انجام شود. این مسئله یکی از احتمالاتی است که ممکن در زمینه قاچاق پرچه از مبادی رسمی رخ دهد.

با این حال برخی ابهامات از سوی صنف تولیدکنندگان داخلی پارچه صورت گرفته بود. به طور مثال طی سال‌های اخیر یک تولیدکننده ادعا کرده بود که موارد این چنینی تنها برای شرکت‌های خاصی آن هم در یک گمرک خاص رخ می‌دهد. پس از این اظهارات و بررسی‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر، حساسیت‌ها در زمینه واردات پارچه و ارزشگذاری آن افزایش یافته است.

نمونه جداول جدید ارزشگذاری پارچه در شیوه‌نامه جدید گمرک

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه مهم‌ترین چالش در حوزه تایین ارزش محموله‌های ارزش پارچه در گمرک باشد، قسمت مهم شیوه‌نامه جدید گمرک در حوزه تایین ارزش پارچه در تایین ارزش پارچه در جدول زیر خلاصه شده است:

قاچاق , گمرک جمهوری اسلامی ایران ,

ورود نهادهای نظارتی به حوزه ارزشگذاری پارچه

با توجه به این بخش از شیوه‌نامه مربوط به ارزشگذاری پارچه می‌توان دریافت که به سبب موارد مورد ابهام و تخلفات شناسایی شده این شیوه‌نامه جدید تهیه شده است. براین اساس به نظر می‌رسد که بخش‌های نظارتی نیز به موضوع تخلفات رخ داده در زمینه ارزشگذاری پارچه در گمرک ورود کرده‌اند.

ظاهراً تخلفاتی در حوزه اظهار پارچه به گمرک در بخش‌های مختلف از جمله تعرفه و شرح کالا رخ داده که پیگیری‌های نظارتی در این خصوص ادامه دارد.

شیوه‌نامه‌ها نیز باید به گونه‌ای طراحی و تنظیم شوند که جلوی بروز چنین ابهامات و تخلفات احتمالی را بگیرد. به نظر می‌رسد با بررسی‌های صورت گرفته بر روی تخلفات و همچنین ورود نهادهای ناظر در این زمینه دستورالعمل جدید تعیین ارزش پارچه تدوین شده است. باید دید که آیا این رویکرد می‌تواند تاثیری در کاهش قاچاق پارچه داشته باشد یا خیر.

انتهای پیام/