تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3761743
شناسه : 3761743
تاریخ :
یگان ۸۲۰۰ ؛ نهادی جاسوسی که به هدف مشروع مقاومت تبدیل شد اقتصاد ایران: یگان ۸۲۰۰ که در مرزهای سوریه تا مناطق مشرف بر دمشق اقدام به کارهای اطلاعاتی و جاسوسی می‌کند، در ترور برخی فرماندهان حزب‌الله به ویژه شهید حاج «عماد مغنیه» نقش داشته است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: عملیات اربعین در روز اربعین حسینی توسط حزب‌الله لبنان علیه اهدافی در اراضی اشغالی و در واکنش به ترور فواد شکر، از فرماندهان حزب‌الله لبنان انجام شد. سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در تشریح عملیات اربعین عنوان کرد یگان‌های ۸۲۰۰ از جمله اهداف این عملیات بود. در این نوشتار به اختصار اطلاعاتی درباره ماهیت یگان ۸۲۰۰، برخی از اقدام‌های آن و همچنین اقدام‌های مقاومت علیه آن ارائه می‌شود.

آشنایی مختصر با یگان ۸۲۰۰

یگان ۸۲۰۰ زیرمجموعه "آمان" (سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل) قرار دارد. این یگان مأموریت شنود، رمزگشایی از کدهای رایانه‌ای، جنگ و دفاع سایبری، ساخت انواع بدافزارها و هر آنچه که در حوزه جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات یا ضربه زدن به سایر کشورها با استفاده از تجهیزات فنی امکان‌پذیر است، را بر عهده دارد. گفته می‌شود یگان ۸۲۰۰، حدود ۵۰۰۰ نفر نیروی انسانی دارد. بیشتر اعضای این سازمان خیلی جوان هستند و معمولاً ۱۶ تا ۲۱ سال سن دارند. عرب‌های اسرائیلی نیز در یگان ۸۲۰۰ حضور دارند. واحد ۸۲۰۰ معادل اسرائیلی آژانس امنیت ملی ایالات متحده (NSA) است. واحد ۸۲۰۰ یکی از سه بخش اداره اطلاعات نظامی است. واحدهای ۸۲۰۰، ۹۹۰۰ و ۵۰۴ سه واحد اصلی هستند که این اداره را تشکیل می‌دهند. واحد ۸۲۰۰ بزرگ‌ترین واحد این اداره است و به عنوان واحد جمع‌آوری اطلاعات اصلی برای اداره اطلاعات نظامی عمل می‌کند.

یگان ۸۲۰۰ ؛ نهادی جاسوسی که به هدف مشروع مقاومت تبدیل شد

نام این واحد چندین بار تغییر یافت. پس از جنگ یوم کیپور، نام این واحد به نام فعلی، واحد ۸۲۰۰ تغییر کرد. علت اصلی تأسیس یگان ۸۲۰۰ شکست اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در خصوص جنگ یوم کیپور سال ۱۹۷۳ بود. یک روز قبل از آغاز جنگ سال ۱۹۷۳، سرلشکر «الی زیرا»، رئیس وقت آمان در برآوردی که به سران رژیم صهیونیستی ارائه داد احتمال وقوع جنگ و حمله اعراب به اسرائیل را ناممکن ارزیابی کرد. در پی این اشتباه بزرگ برای سومین مرتبه واحد جمع‌آوری اطلاعات سیگنالی آمان بازسازی شده و در نتیجه واحد ۸۲۰۰ در آمان تشکیل شد.

کارکرد یگان ۸۲۰۰

به نوشته پایگاه دیفنس نیوز (Defense News)، رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۳ هزاران نفر از دانش آموزان دبیرستان‌ها را در یگان ۸۲۰۰ به کار گرفته است. کسانی که به یگان ۸۲۰۰ جذب شده‌اند، برای رواج اندیشه‌های صهیونیستی و نفوذ در جهان عرب و مسموم کردن فرهنگ و تفکرات آنان و نیز ضربه زدن به ارزش‌های اخلاقی و انسانی و عقیدتی به کار گرفته شده‌اند و در واقع این جمع، یک ارتش سایبری را تشکیل داده‌اند تا در فضای مجازی اهداف خاصی را دنبال کنند. هم‌اکنون صدها تن از اعضای واحد ۸۲۰۰، در پوشش کاربران فضای مجازی در کشورهای مختلف جهان، مشغول شایعه‌پراکنی، ترور شخصیتی رهبران مستقل جهان، ایجاد درگیری‌های مذهبی و سیاسی و… هستند. نیروهای واحد ۸۲۰۰ که عمدتاً از متخصصان حوزه فناوری اطلاعات هستند، در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان صهیونیستی مشغول فعالیت هستند. نیروهای این یگان پس از پایان خدمت نظامی، تجارب خود را در عرصه ایجاد شرکت‌های خصوصی به کار می‌گیرند و از طریق ایجاد این شرکت‌ها نیز خدماتی را به ارتش رژیم صهیونیستی ارائه می‌دهند.

یکی از اقدام‌هایی که واحد ۸۲۰۰ ارتش رژیم صهیونیستی انجام می‌دهد، شنود مکالمات است. بدافزار جاسوسی پگاسوس هم در همین راستا طراحی شد. روزنامه لوموند دیپلماتیک در سال ۲۰۱۰ فاش کرد یگان ۸۲۰۰ در صحرای جنوبی اسرائیل موسوم به نقب، پایگاه عظیمی را استقرار داده است. مسئولیت این شبکه وسیع اطلاعاتی، شنود و مانیتورینگ تماس‌های تلفنی، ایمیل‌ها و مانند آن است، از هر جا که باشد، آفریقا، آسیا، خاورمیانه و حتی اروپا. حتی کشتی‌ها در دریا نیز از دسترس این پایگاه خارج نیستند. یگان ۸۲۰۰، همه سفارت‌خانه‌های اسرائیل در کشورهای مختلف جهان را رصد می‌کند و از جت‌های مجهز شرکت آمریکایی گلف استریم برای عملیات‌های جاسوسی خود بهره می‌گیرد. به گفته «یوسی ملمن»، نویسنده، روزنامه‌نگار و کارشناس نظامی – امنیتی اسرائیلی هیچ عملیات اطلاعاتی در اسرائیل وجود ندارد که یگان ۸۲۰۰ در آن حضور نداشته باشد و در هر عملیات نظامی خارج از اسرائیل، پوشش اطلاعاتی از سوی یگان ۸۲۰۰ است. نقش یگان ۸۲۰۰ شنود و هشدار به نیروهای خودی درباره‌ی وجود خطر است.

برخی منابع اعلام کردند که یگان ۸۲۰۰ که در مرزهای سوریه تا مناطق مشرف بر دمشق اقدام به کارهای اطلاعاتی و جاسوسی می‌کند، در ترور برخی فرماندهان حزب‌الله به ویژه شهید حاج «عماد مغنیه» نقش داشته است. عرب‌های اسرائیلی در این یگان حضور دارند و بسته به مناطق عملیات باید دارای لهجه عربی همان منطقه باشند.
یگان ۸۲۰۰ در جنگ دوم علیه لبنان تلاش کرد به رایانه‌های حزب‌الله نفوذ کند و در جنگ‌های متعدد علیه غزه هم برای جمع‌آوری اطلاعات امنیتی حیاتی اقدام می‌کند.

با این حال، این سازمان به دلیل عدم پیش‌بینی و جلوگیری از عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر سال گذشته مورد انتقاد قرار گرفته است. عملیات طوفان الاقصی بزرگ‌ترین شکست اطلاعاتی رژیم صهیونیستی بود. منتقدان عنوان می‌کنند طوفان الاقصی در اثر «غرور تکنولوژیک» واحد ۸۲۰۰ به وقوع پیوست و این غرور سبب شد آنها نتوانند عملیات بزرگی مثل طوفان الاقصی را پیش‌بینی کنند.

یگان ۸۲۰۰؛ از اهداف مهم عملیات نیروهای مقاومت

با وجود این کارکرد و جایگاه یگان ۸۲۰۰، اما این واحد که از سری‌ترین واحدهای نظامی و اطلاعاتی ارتش رژیم صهیونیستی است، از دید مقاومت دور نمانده است. آوریل ۲۰۱۸ بود که ارتش رژیم صهیونیستی، مواضع ارتش سوریه در پایگاه T-۴ نزدیکی حمص را با چند موشک مورد هدف قرار داد که منجر به شهادت چند مستشار نظامی ایران در این پایگاه شد. یک ماه پس از این حملات رژیم صهیونیستی به مواضع ارتش سوریه، مواضع ارتش اسرائیل در ارتفاعات جولان اشغالی با ده‌ها فروند راکت هدف قرار گرفت. در جریان این حمله راکتی ۱۰ هدف مهم نظامی مورد اصابت این راکت‌ها قرار گرفتند که از جمله آنها یکی از مقرهای واحد ۸۲۰۰ ارتش اسرائیل بود. در مارس ۲۰۲۲ نیز دو مرکز آموزشی پیشرفته متعلق به موساد در اربیل مورد حمله موشکی بالستیک نیروهای مسلح ایران قرار گرفتند. روزنامه جروزالم پست گزارش داد که ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ و شب سال نوی میلادی مقر یگان ۸۲۰۰ سرویس اطلاعاتی ارتش رژیم صهیونیستی در اربیل عراق هدف یک هواپیمای بدون سرنشین قرار گرفت. بر اساس این گزارش، هفت نفر از اعضای یگان ۸۲۰۰ سرویس اطلاعاتی ارتش رژیم صهیونیستی برای جشن سال نو میلادی در منطقه تفریحی صلاح الدین اربیل جمع شده بودند که هدف حمله قرار گرفتند. در این حمله ۳ افسر اطلاعاتی یگان ۸۲۰۰ ارتش رژیم صهیونیست کشته و ۴ نفر هم مجروح شدند.

یگان ۸۲۰۰ ؛ نهادی جاسوسی که به هدف مشروع مقاومت تبدیل شد

در عملیات اربعین که روز یکشنبه گذشته در واکنش به اقدام جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی در ترور فواد شکر، از فرماندهان حزب‌الله لبنان انجام شد، بار دیگر یگان ۸۲۰۰ هدف نیروهای مقاومت لبنان قرار گرفت. سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در خصوص عملیات اربعین گفت: «هدف منحصر به فرد نظامی در این عملیات، پایگاه اطلاعات نظامی آمان، یگان ۸۲۰۰ در گلیلوت که عملیات‌های ترور زیادی را انجام می‌دهد و پایگاه دفاع هوایی دشمن در «عین شیمیا» از جمله اهداف نظامی بود.» در واقع، مقاومت به این جمع‌بندی رسید که یگان ۸۲۰۰ در ترور فرماندهان مقاومت نقش مهمی دارد و باید یگان‌های این واحد ارتش رژیم صهیونیستی را نیز مورد هدف قرار دهند.

نتیجه‌گیری

باید گفت ماهیت یگان ۸۲۰۰، جاسوسی است. این یگان ارتش رژیم صهیونیستی که ابتدا برای جاسوسی در کشورهای همسایه اراضی اشغالی تأسیس شده بود، امروز به جاسوسی در سایر مناطق جهان نیز می‌پردازد. رژیم صهیونیستی جنگ سایبری را نیز توسط این واحد هدایت می‌کند. این واحد ارتش رژیم صهیونیستی نقش پررنگی نیز در ترورها دارد. با وجود ماهیت جاسوسی آن، اما تاکنون چندین بار هدف موشک‌های نیروهای مقاومت قرار گرفته است. در عملیات بزرگ اربعین نیز یگان ۸۲۰۰ از اهداف نیروهای حزب‌الله لبنان بود.

سید رضی عمادی، کارشناس مسائل منطقه