تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3761724
شناسه : 3761724
تاریخ :
اوکراین| اعتراف پنتاگون به پیشروی روس‌ها در جبهه دونتسک اقتصاد ایران: رایزنی کاخ سفید با کی‌یف درباره حمله به عمق خاک روسیه با سلاح‌های آمریکایی، اشاره ترامپ به توان رزمی بالای نظامیان روسیه، حجم کمک‌های نظامی لهستان به اوکراین، سفر گروسی به منطقه کورسک و ناتوانی غرب در تضعیف روسیه، از رویدادهای مهم پیرامون جنگ هستند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون تأیید کرد که نیروهای مسلح روسیه در جبهه کراسنوآرمیسک در قلمرو تحت کنترل نیروهای مسلح اوکراین در سرزمین دونتسک پیشروی دارند. 

او شب گذشته، دوشنبه، در یک نشست خبری که متن آن توسط وزارت دفاع آمریکا منتشر شد، در پاسخ به سوالی در مورد ارزیابی پنتاگون از وضعیت در این جهت گیری، گفت: «ما به‌طور جدی روند اوضاع در این منطقه را دنبال می‌کنیم. ما شاهد هستیم که روس‌ها در اینجا به‌تدریج در حال پیشروی هستند و همان‌طور که می‌دانید، در این منطقه نبردهای سنگین همچنان جریان دارد.»

سرگرد رایدر همچنین افزود که ایالات متحده «به ارتباط و مشاوره با اوکراینی‌ها ادامه خواهد داد تا نیازهای نظامی آنها برای مقابله با روس‌ها را بهتر درک کند.»

پیش از این، ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین از وضعیت بحرانی در این منطقه خبر داده بود. بعد از آن، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، جبهه کراسنوآرمیسک در بخش تحت کنترل کی‌یف در  سرزمین دونتسک را پیچیده‌ترین جبهه برای نیروهای اوکراینی دانست. به گفته وی، در این جبهه بیشترین حملات روس‌ها صورت می‌گیرد. علاوه بر این، زلنسکی وضعیت جبهه‌های دیگری در مناطق شرقی کشور را نیز دشوار خواند.

پیش‌تر در آلمان درباره پیامدهای از دست دادن منطقه کراسنوآرمیسک برای نیروهای مسلح اوکراین هشدار داده‌اند. به گفته یولیان رپکه، روزنامه‌نگار آلمانی که به این منطقه سفر کرده،، تسلیم کردن کراسنوآرمیسک در جبهه دونتسک برای نیروهای مسلح اوکراین از دست دادن بزرگی خواهد بود. وی یادآور شد، هیچ اقدام موثری را نمی‌بیند که بتواند پیشروی نیروهای روسی در این منطقه را کند کند.

روز گذشته سرلشکر آپتی علاءالدینوف، فرمانده نیروهای ویژه «اخمت» و معاون رئیس اداره اصلی سیاسی-نظامی وزارت دفاع روسیه، از تسلط نیروهای مسلح این کشور در تمام خطوط تماس جبهه نبرد خبر داده و یادآور شد که نظامیان روسی در جبهه دونتسک با قدرت در حال پیشروی هستند. از سوی دیگر، وزارت دفاع روسیه نیز گزارش داد که واحدهای گروه «مرکز» نیروهای مسلح روسیه کنترل خود بر روستای آرتیمووا در جمهوری مردمی دونتسک تثبیت کرده‌اند. این روستا، یکی از مراکز جمعیتی بزرگ در کل منطقه است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به نهصد و شانزدهمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

******

کربی: مذاکرات با اوکراین درباره حملات به خاک روسیه به‌صورت محرمانه انجام می‌شود

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی کاخ سفید، شب گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد که مذاکرات با مقامات اوکراین برای افزایش عمق مجاز حملات به مناطقی از خاک روسیه همچنان به‌صورت محرمانه ادامه دارد.

او در پاسخ به سوالی درباره گسترش منطقه حملات نیروهای مسلح اوکراین به روسیه گفت: «این درخواست جدیدی از سوی رئیس‌جمهور [ولادیمیر] زلنسکی نیست. او نگرانی‌های خود را به‌صورت خصوصی با ما در میان گذاشته و البته این نگرانی‌ها را به‌صورت علنی نیز بیان کرده است و ما دلیل این مسئله را درک می‌کنیم - کشور او تحت حمله قرار داشته و او نگران است. ولی همان‌طور که بارها گفته‌ام، ما به مذاکرات خود با مقامات کی‌یف ادامه خواهیم داد، اما این مذاکرات به‌صورت محرمانه انجام خواهد شد و محتوای آنها اعلام نمی‌شود.»

کربی در عین حال مدعی شد که در سیاست ایالات متحده در خصوص استفاده از تسلیحات آمریکایی هیچ تغییری ایجاد نشده است. او به قصد کاخ سفید برای ارسال تجهیزات انرژی به مقامات اوکراین اشاره کرد تا آنچه را که توسط روسیه آسیب دیده است، بازسازی کنند و تاب‌آوری شبکه انرژی را تقویت کنند.

پیش‌ از این، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن گفته بود که ایالات متحده در حال آماده‌سازی زمینه لازم برای رفع تمامی محدودیت‌ها در استفاده از تسلیحات آمریکایی توسط ارتش اوکراین است. وی افزود که دشواری‌های برقراری دیالوگ با طرف آمریکایی به دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن اقدامات واشنگتن و نبود اعتماد کامل به سیاست‌های آن است.

پاکسازی 2 روستا در منطقه کورسک از وجود نیروهای اوکراینی 

سرلشکر آپتی علاءالدینوف، معاون رئیس اداره اصلی سیاسی-نظامی نیروهای مسلح روسیه و فرمانده نیروهای ویژه «اخمت» شب گذشته، دوشنبه، اعلام کرد که در منطقه کورسک، نیروهای نظامی روسیه دو روستای دیگر- نژنی‌یه پارووایا و نیچایف - را از وجود نظامیان اوکراینی پاکسازی کرده‍‌اند. این مقام نظامی افزود: بدین ترتیب این منطقه نیز پاکسازی شده و تحت کنترل کامل نیروهای خودی قرار گرفته است. 

به گفته علاءالدینوف، وضعیت در خط تماس درگیری تغییرات قابل توجهی نداشته است. با این حال، تلفات نیروهای مسلح اوکراین طی روز دوشنبه بسیار بالا بوده است. ضمن اینکه در مجموع، دو دستگاه نفربر زرهی، دو خودروی زرهی جنگی و چند وسیله نقلیه دیگر در طول روز منهدم شده‌اند.

اشاره سرباز مزدور آمریکایی از هرج و مرج در صفوف نیروهای مسلح اوکراین

یک سرباز مزدور آمریکایی که در کنار نیروهای مسلح اوکراین می‌جنگد، مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی ABC News فاش کرده  که در صفوف ارتش اوکراین در مناطق مرزی هرج و مرج زیادی وجود دارد. 

این مزدور آمریکایی گفت: «از ما خواسته شد که به کورسک، منطقه‌ای در خاک روسیه برویم تا در عملیات‌های تک‌تیراندازی کمک کنیم. اما اکنون در آنجا هرج و مرج زیادی است و ما نتوانستیم عملیات را انجام بدهیم.»

علاوه بر این، این سرباز اعتراف کرد که نیروهای مسلح اوکراین به دلیل حمله به منطقه کورسک بیش از حد پراکنده شده‌اند، اما در روزهای نخست، این حمله موجب افزایش اشتیاق در میان نظامیان اوکراینی شده بود.

پیش‌تر، روزنامه "فایننشال تایمز" گزارش داده بود که نیروهای مسلح اوکراین در جریان حمله به منطقه کورسک متحمل تلفات و خسارات سنگینی شده‌اند و در نزدیکی مرز منطقه سومی تعداد زیادی آمبولانس اوکراینی در تردد هستند.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز از نیروگاه هسته‌ای کورسک بازدید می‌کند

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) اعلام کرد که روز سه‌شنبه، 27 آگوست (6 شهریور ماه) از نیروگاه هسته‌ای کورسک بازدید خواهد کرد.

وی تأکید کرد که برای آژانس بسیار مهم است که به‌طور مستقل وضعیت این نیروگاه را ارزیابی کند.

او شب گذشته در صفحه شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «با توجه به وخامت جدی اوضاع منطقه، من شخصاً مأموریت IAEA به نیروگاه هسته‌ای کورسک در روسیه را فردا رهبری خواهم کرد.»

در طول این بازدید، رئیس آژانس قصد دارد گام‌های بعدی برای ارزیابی شرایط ایمنی هسته‌ای و حفاظت از این تأسیسات را با مقامات روس مورد بحث قرار دهد. به اعتقاد وی، چنین تأسیساتی نباید در معرض خطر قرار گیرند.

گروسی همچنین یادآور شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی با دقت وضعیت نیروگاه هسته‌ای کورسک را زیر نظر دارد.

چند روز قبل، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در جلسه‌ای با اعضای دولت در مورد وضعیت مناطق مرزی کشور، اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین در شب 22 آگوست تلاش کردند به نیروگاه هسته‌ای کورسک حمله کنند.

ترامپ: ارتش روسیه به‌خوبی می‌تواند در زمستان عملیات نظامی انجام دهد

دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه برای ریاست‌جمهوری آمریکا، شب گذشته، دوشنبه، به این واقعیت اعتراف کرد که نیروهای مسلح روسیه تجربه زیادی در انجام عملیات نظامی در سرمای زمستان دارند.

ترامپ در مصاحبه‌ای با شان رایان، کماندوی سابق نیروی دریایی آمریکا، گفت: «روسیه به‌خوبی در زمستان می‌جنگد. آنها آلمان را شکست دادند، ناپلئون را شکست دادند. آنها یک قدرت نظامی قدرتمند هستند، اما اوکراین چنین نیست. ما فقط پول زیادی را بی دلیل صرف کمک به اوکراین می‌کنیم که کاری بیهوده است.»

وی همچنین یادآور شد که کی‌یف از واشنگتن حدود 250 میلیارد دلار دریافت کرده است. ترامپ همچنین به «سطح بالای فساد مرسوم» در اوکراین اشاره کرد. 

ترامپ: آمریکا  خود بدون مهمات مانده زیرا آنها را به اوکراین فرستاده است

دونالد ترامپ، نامزد ریاست‌جمهوری از حزب جمهوری‌خواه، در بخش دیگری از این مصاحبه‌، بار دیگر اعلام کرد که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، کشور را بدون مهمات گذاشته است زیرا تمام آنها به اوکراین ارسال شده‌اند.

ترامپ گفت: «ما دوباره بدون مهمات مانده‌ایم، زیرا این افراد (مقامات فعلی آمریکا) آنها را به اوکراین دادند. آنها تعداد زیادی موشک، گلوله و همه چیز را به اوکراین فرستادند.»

به عقیده رئیس‌جمهور سابق آمریکا، بدون کمک بی دریغ کشورهای غربی، کی‌یف «در همان هفته اول جنگ شکست خورده بود.»

هفته گذشته نیز ترامپ گفته بود که انبارهای نظامی آمریکا خالی شده است. به گفته وی، تمامی ذخایر مهمات به اوکراین و کشورهای درگیر دیگر داده شده است.

درخواست کشورهای غربی برای برگزاری نشست شورای امنیت در مورد اوکراین در روز  28 آگوست

کشورهای غربی برای 28 آگوست درخواست نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اوکراین را کرده‌اند. این مطلب را شب گذشته، دمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در کانال تلگرام خود اعلام کرد.

وی نوشت: «بسیاری از دنبال‌کنندگان می‌پرسیدند چرا شورای امنیت سازمان ملل در ماه آگوست هنوز درباره اوکراین بحث نکرده است. پیش از این، چنین وقفه‌هایی در کار شورای امنیت در این موضوع وجود نداشت. <...> پس از کمی تفریح در کنفرانس سوئیس، اعضای غربی شورای امنیت تصمیم گرفتند در آگوست موضوع اوکراین را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کنند. نشست مورد درخواست آنها برای ساعت 15:00 به وقت نیویورک (22:00 به وقت مسکو) در 28 آگوست برگزار خواهد شد.»

این دیپلمات افزود که طرف روسی هم «بی‌ پاسخ نمانده» و برای تاریخ 30 آگوست نشست دیگری درباره ارسال تسلیحات به کی‌یف را درخواست کرد. در این نشست، «جنبه‌های ناخوشایند دیگری از بحران اوکراین و فساد داخلی این کشور» مورد بحث قرار خواهد گرفت.

رئیس‌جمهور لهستان: ورشو بیش از هزار تجهیزات سنگین نظامی به کی‌یف تحویل داده است

آندری دودا، رئیس‌جمهور لهستان، روز دوشنبه پس از پایان سفر خود به اوکراین اعلام کرد که ورشو از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، بیش از یک هزار واحد تجهیزات نظامی سنگین شامل تانک، هواپیما، نفربر و توپخانه خودکششی به کی‌یف تحویل داده است.

او گفت: «در مجموع ما نزدیک به 400 دستگاه تانک به اوکراین داده‌ایم.»

دودا همچنین در میان تسلیحات تحویل داده شده، به انواع تانک‌ها، نفربرهای مختلف و خودروهای جنگی پیاده‌نظام اشاره کرد. علاوه بر این، کی‌یف از ورشو 10 فروند جنگنده میگ-29 و همین تعدادی بالگرد ساخت روسی دریافت کرده است.

به گفته رئیس‌جمهور لهستان، ارزش کلی کمک‌های لهستان به اوکراین، از جمله کمک‌های نظامی، بشردوستانه و دیگر موارد، حدود 3.3 درصد از تولید ناخالص داخلی لهستان، تقریباً 100 میلیارد زلوتی (حدود 25.9 میلیارد دلار) برآورد شده است.

وی افزود: «ما مانند یک همسایه خوب عمل کردیم و این مسئله در اوکراین بسیار مورد قدردانی قرار می‌گیرد. این موضوع توسط سربازان و افسران اوکراینی به‌طور مکرر تأکید می‌شود، که باعث خوشحالی من است.»

یک روز قبل نیز دودا فاش کرده بود که تانک‌های تحویل داده شده به کی‌یف در حملات نیروهای مسلح اوکراین به منطقه کورسک روسیه شرکت دارند.

دیدگاه نخست‌وزیر چک درباره احتمال تغییر وضعیت در اوکراین

پیتر فیالا، نخست‌وزیر  جمهوری چک اعلام کرد که پراگ انتظار هیچ تغییر اساسی یا تغییرات قابل توجهی در درگیری اوکراین ندارد. وی گفت: «ما انتظار هیچ تغییر چشمگیری در میدان نبرد نداریم. در حال حاضر نمی‌توانیم منتظر تغییر اساسی در روند درگیری‌ها باشیم.»

فیالا همچنین حمله نیروهای مسلح اوکراین به خاک روسیه، به‌ویژه به منطقه کورسک، را «یک تغییر نمادین» توصیف کرد.

علاوه بر این، او یادآور شد که پراگ به کمک‌رسانی به اوکراین ادامه خواهد داد، زیرا پیوستن کی‌یف به ساختارهای یورو-آتلانتیک با منافع چک همخوانی دارد.

افسر سابق اطلاعاتی آمریکا: غرب می‌داند تضعیف روسیه ممکن نیست

اسکات ریتر، افسر سابق اطلاعاتی آمریکا، در مصاحبه‌ای با کانال یوتیوب Dialogue Works اعلام کرد که غرب به تدریج این واقعیت را دریافته است که تضعیف روسیه امکان‌پذیر نیست.

وی توضیح داد: «روسیه اکنون قوی‌تر از زمان آغاز این درگیری است و برای رسیدن به پیروزی نه تنها بر اوکراین، بلکه بر غرب جمعی، روحیه گرفته است. از دیدگاه غرب، این یک وضعیت بسیار خطرناک است. ما شاهد سردرگمی در اروپا، ناتو و آمریکا در مورد چگونگی واکنش به این وضعیت هستیم.»

این کارشناس آمریکایی افزود: «طرف روسی نیز متوجه است که این درگیری می‌تواند در هر لحظه به دلیل سرمایه‌گذاری‌های قوی غرب در ارتش اوکراین از کنترل خارج شود و در پی یافتن رویکردی به سوی خودمحوری غرب است که احتمالاً به جلوگیری از تشدید تنش‌ها کمک خواهد کرد.»

بمب‌افکن‌های تو-160 می‌توانند به «چکشی» علیه ناتو تبدیل شوند

مجله آمریکایی "The National Interest" در تحلیلی نوشته است: بمب‌افکن راهبردی و حامل موشک توپولف-160 روسیه می‌تواند در صورت درگیری نظامی با ناتو به «چکش قدرتمند» ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، تبدیل شود.

این نشریه آمریکایی اذعان داشته، توپولف-160 یک «ماشین پرنده شگفت‌انگیز» است که همچنان به عنوان سنگین‌ترین هواپیمای جنگی مافوق صوت در تاریخ باقی مانده است.

در این مقاله نوشته شده: «در صورت درگیری با ایالات متحده و ناتو، بدون تردید نیروهای هوا-فضای روسیه از توپولف-160 Blackjack برای حمله به اهداف بسیار مهم یا ، به عنوان پلتفرمی برای پرتاب تسلیحات هسته‌ای استفاده خواهند کرد.»

توضیح داده شده است که این بمب‌افکن راهبردی قادر به شلیک 12 موشک کروز است و علاوه بر آن، تقریباً 100 هزار پوند مهمات، از جمله هسته‌ای حمل می‌کند.

انتهای پیام/