تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3761719
شناسه : 3761719
تاریخ :
کمبود چه ویتامینی باعث آفت دهان می شود؟ اقتصاد ایران: آفت های دهان آنقدر شایع هستند که اغلب توسط بسیاری نادیده گرفته می شوند اما اگر آنها ناپدید نشوند یا به طور مداوم ظاهر شوند و خوردن، نوشیدن و حتی صحبت کردن را بسیار ناراحت کننده کنند، باید حتما توسط پزشک بررسی شوند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از sdgdental، آیا نگران آفت های مکرر دهان هستید؟ این آفت‌ها زمانی که به صورت ضایعات کوچک و دردناک در دهان ظاهر می‌شوند، دردسرساز هستند.

آفت های دهان آنقدر شایع هستند که اغلب توسط بسیاری نادیده گرفته می شوند اما اگر آنها ناپدید نشوند یا به طور مداوم ظاهر شوند و خوردن، نوشیدن و حتی صحبت کردن را بسیار ناراحت کننده کنند، باید حتما توسط پزشک بررسی شوند.

اگرچه هیچ دلیل دقیقی برای این بیماری پیدا نشده است، اما اغلب با استرس، آسیب و شرایط پزشکی همراه است. اگرچه در بسیاری از موارد مشکلات زمینه ای خوش خیم هستند، اما در موارد نادر، حتی می تواند نشانه ای از سرطان دهان باشد.

آفت های مکرر دهان بدون علت ظاهری به احتمال زیاد به این معنی است که شما کمبود ویتامین دارید.

نقش این ویتامین ها در سلامت دهان

ویتامین ها مواد مغذی ضروری هستند که برای عملکرد صحیح کل بدن از جمله غشاهای مخاطی دهان مورد نیاز هستند. کمبود برخی ویتامین‌ها می‌تواند منجر به تضعیف پاسخ‌های ایمنی، کندتر شدن روند بهبودی و افزایش حساسیت به عفونت‌ها و آفت‌ها شود. 

ویتامین B12 (کوبالامین)

ویتامین B12 برای تولید گلبول های قرمز ضروری است و نقش مهمی در عملکرد عصبی دارد. کمبود این ویتامین می تواند منجر به کم خونی خطرناک شود که باعث خستگی و مشکلات عصبی می شود. یکی از علایم اصلی کمبود این ویتامین ایجاد آفت های دهانی است.

در واقع اثرات آن بر تولید DNA در غشای مخاطی منجر به مرگ سلولی و تشکیل آفت می شود. کسانی که دارای شرایطی مانند کم خونی خطرناک یا بیماری کرون هستند یا جراحی های گوارشی انجام داده اند در معرض خطر کمبود این ویتامین هستند. 

مطمئن شوید که غذاهای دریایی، گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و محصولات لبنی بیشتری مصرف کنید زیرا منابع عالی ویتامین B12 هستند. بادام، گردو، خرما و برخی میوه ها نیز می توانند به افزایش سطح کوبالامین شما کمک کنند.

ویتامین B9 (فولات)

فولات یک نوع ویتامین B است که مانند B12 برای سنتز و ترمیم DNA مهم است. آفت های دهان به دلیل این کمبود ایجاد می شوند زیرا بازسازی سلول های دهان در واقع مختل شده است. کمبود این ویتامین اغلب می‌تواند در افرادی که رژیم غذایی ضعیفی دارند، برخی از بیماری‌های گوارشی و افرادی که سطوح بالای الکل مصرف می‌کنند، دیده شود.

داروهای مصرف شده توسط زنان باردار که با متابولیسم فولات تداخل دارند نیز می توانند خطر کمبود این ویتامین را ایجاد کنند. اطمینان از مصرف کافی فولات از طریق رژیم غذایی غنی از فیبر بسیار مهم است. سبزیجات برگ دار، حبوبات و غذاهای غنی از ریزمغذی ها برای پیشگیری از آفت های مرتبط با این کمبود عالی هستند.

ویتامین B2 (ریبوفلاوین)

وجود ویتامین B2 برای حفظ سلامت پوست، پوشش دستگاه گوارش، عملکرد مغز و سلامت دهان و دندان ضروری است.

آریبوفلاوینوز، کمبود ویتامین B2، با اختلالات پوستی، ریزش مو، گلودرد و ادم، ضایعات و آفت در دهان مشخص می شود.

کمبود ریبوفلاوین در افرادی با رژیم غذایی نامناسب، شرایط جذب ویتامین و الکلیسم مزمن دیده می شود. مصرف غذاهای غنی از ریبوفلاوین مانند لبنیات، تخم مرغ، گوشت بدون چربی و سبزیجات سبز می تواند به پیشگیری و کاهش علائم کمبود ریبوفلاوین کمک کند.

ویتامین B3 (نیاسین)

وجود نیاسین  در بدن برای ترمیم DNA و عملکرد دستگاه گوارش، پوست و اعصاب ضروری است.

کمبود شدید نیاسین منجر به پلاگرا می شود، وضعیتی که با اسهال، درماتیت، زوال عقل و حتی مرگ در صورت عدم درمان مشخص می شود.

یکی از علائم دهانی این بیماری ایجاد آفت های دهانی است.

مصرف مکمل غذایی یا غذاهای غنی از نیاسین مانند گوشت، ماهی، آجیل و غلات می تواند از بروز آفت های دهانی مرتبط با این کمبود جلوگیری کند. 

ویتامین C (اسید اسکوربیک)

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی با تعداد زیادی فواید سلامتی است. کمبود آن می تواند باعث اسکوربوت شود، وضعیتی که ممکن است باعث خونریزی لثه، شل شدن لثه ها و آفت های دهان شود.

کمبود ویتامین C می تواند در افرادی که مصرف میوه ها و سبزیجات در رژیم غذایی آنها بسیار محدود است، رخ دهد. افزایش مصرف مرکبات، انواع توت ها، کیوی، فلفل دلمه ای و سبزیجات برگ دار می تواند به پیشگیری از کمبود ویتامین C و علائم مرتبط با آن از جمله آفت های دهان کمک کند.

پیشگیری از آفت دهان

 یک رژیم غذایی متعادل برای داشتن سطوح کافی ویتامین برای جلوگیری از تشکیل آفت دهان ضروری است. مراقب آنچه می خورید باشید و تعادل بین آنچه میخورید را در رژیم غذایی خود حفظ کنید. 

مصرف مکمل ها برای برآوردن سطوح مورد نیاز مواد مغذی در برخی افراد، با مشورت متخصصان، راه درستی است. در اصل کسانی که جذب ضعیف ویتامین ها و مواد معدنی دارند یا گیاهخواران و وگان ها می توانند از این مکمل ها بهره مند شوند. 

درمان آفت های دهان 

اگر آفت های دهانی را تجربه می کنید، مهم است که به مسائل بهداشتی اساسی رسیدگی کنید تا به طور کامل آن را درمان کنید. با این حال، در این میان، درمان‌های خانگی می‌توانند به کاهش درد و بهبودی کمک کنند. برخی از این روش ها عبارتند از:

شستشو مکرر دهان با آب نمک

 با مخلوط کردن آب و نمک محلولی درست کنید. آن را چندین بار در روز غرغره کنید تا به کاهش التهاب و باکتری کمک کند.

اجتناب از عوامل تحریک کننده

تا زمان بهبودی آفت‌ها، می‌توان توصیه کرد که فقط از وعده‌های غذایی ملایم و بدون ادویه‌ استفاده کنید که می‌تواند این آفت ها را تحریک کند. از خوردن غذاهای تند و اسیدی باید اجتناب شود.

درمان های موضعی

اگر آفت شما را آزار می دهد، برای درمان باید با یک دندانپزشک مشورت کنید. ژل ها و پمادهای بدون نسخه ممکن است باعث تسکین درد و بهبود سریع شوند.

آفت‌های دهان می‌تواند یک وضعیت ناامیدکننده باشد. اگرچه آنها رایج هستند، اما مواردی که به طور بی امان دوباره ظاهر می شوند و آنهایی که به خودی خود سریع بهبود نمی یابند باید از نظر پزشک برای حفظ سلامت عمومی و سلامت دهان و دندان شما مورد توجه قرار گیرند.