تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3761651
شناسه : 3761651
تاریخ :
انتقاد یک روزنامه از عادل: آن آدم سابق نیستی اقتصاد ایران: یکی از مطرح ترین چهره‌های تلویزیون، عادل فردوسی‌پور است که طی دو دهه با برنامه پرمخاطب «نود» جایگاه ویژه‌ای در رسانه ملی و نزد تماشاگران داشت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

الهام سعیدی در روزنامه خراسان نوشت: یکی از مطرح ترین  چهره‌های تلویزیون، عادل فردوسی‌پور است که طی دو دهه با برنامه پرمخاطب «نود» جایگاه ویژه‌ای در رسانه ملی و نزد تماشاگران داشت.

 فردوسی‌پور در این برنامه اهالی دنیای پرحاشیه فوتبال را به چالش می‌کشید و به مسائل مهم فوتبال می‌پرداخت.

حاصل کار برنامه‌ای جنجالی، چالشی و جریان‌ساز بود و مشارکت بالای مخاطبان در ارسال پیامک به این برنامه نیز نشانه واضحی از استقبال علاقه مندان فوتبال، از این برنامه بود. این برند سال 97 کنار گذاشته شد و فردوسی‌پور پس از آن به عنوان تهیه‌کننده برنامه «فوتبال 120» با تلویزیون همکاری کرد، سرانجام سال 1402 این همکاری به پایان رسید. فردوسی‌پور پس از برنامه «نود»، فعالیت خود را در بستر فضای مجازی و با «فوتبال 360» ادامه داد. اخیر بریده ویدئوهایی از گفت‌وگوهایی که این مجری و برنامه‌ساز در «فوتبال 360» با چهره‌های هنری و ورزشی دارد، در فضای مجازی وایرال شده است، اما محتوای گفت‌وگوها و برنامه‌های فردوسی‌پور یادآور خاطره خوش «نود» نیست. عادل فردوسی‌پور چطور از جایگاه خاص خود در تلویزیون فاصله گرفته است؟

گفت‌وگوهایی از جنس حاشیه

طبیعتا بسیاری از چهره‌های هنری و ورزشی به پشتوانه محبوبیت و سابقه عادل فردوسی‌پور، دعوت او را می‌پذیرند و با این برنامه‌ساز به گفت‌وگو می‌نشینند. این مسئله برگ برنده مهمی برای فردوسی‌پور و «فوتبال 360» است، اما کافی نیست و مخاطبان او را راضی نخواهد کرد. به عنوان مثال او در یکی از این برنامه‌ها میزبان رامین رضائیان بود. در بخشی از این گفت‌وگو، پدر رضاییان نیز در برنامه حاضر شد و مسائل حاشیه‌ای مطرح شد.

فردوسی‌پور در یکی دیگر از برنامه‌ها نیز به گفت‌وگو با خواننده محبوب همایون شجریان نشست و درباره زندگی او، علایق، فوتبالی و غیرفوتبالی‌اش صحبت کرد. همچنین به حاشیه زندگی او مانند ماجرای آشنایی‌اش با سحر دولتشاهی صحبت کرد که این بخش بازتاب فراوانی در فضای مجازی داشت. ویژه برنامه «فوتبال 360» به مناسبت جام ملت‌های اروپا نیز با حضور پررنگ بازیگران تولید شد.

فردوسی‌پور در جدیدترین برنامه خود میزبان ژوره مورایس سرمربی سپاهان بوده است. قسمت دوم گفت‌وگو، همسر ایرانی مورایس نیز به جمع آن‌ها اضافه خواهد شد، بنابراین شاهد صحبت درباره زندگی شخصی او و حواشی هم خواهیم بود.

جایگاه برنامه‌ساز موفق فراتر از یک مصاحبه‌کننده

دعوت از بازیگران، طرح صحبت‌های عامه‌پسند و نه کاملا تخصصی، به خودی خود ایراد نیست، اما با توجه به سابقه‌ای که مخاطبان و فوتبال‌دوستان از عادل فردوسی‌پور در برنامه «نود» سراغ دارند، جایگاه او از یک مصاحبه‌کننده معمولی که بریده‌هایی از حواشی گفت‌وگوهایش با چهره‌ها در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد، فراتر است. فردوسی‌پور پس از قطع همکاری با تلویزیون می‌تواند از ظرفیت فضای مجازی برای طرح موضوعات جدی و پرداخت خوب نسبت به مسائل حوزه فوتبال، استفاده بیشتری کند و این بار هم مانند «نود» شاهد یک برنامه تحلیلی چالشی و پرمحتوا باشیم، اما این اتفاق رخ نداده و موفقیت سابق فردوسی‌پور در بستر فضای مجازی تکرار نشده است. با توجه به ساختار گفت‌وگومحور و محتوای برنامه‌ها، به نظر می‌رسد این برنامه‌ساز در فضای مجازی برخلاف تلویزیون، بیشتر روی دیده شدن و وایرال شدن برنامه متمرکز بوده است.

تلاش ناکافی در ویدئوکست

ناگفته نماند عادل فردوسی‌پور گاهی از «فوتبال 360» استفاده کرده تا به همان جایگاه قبلی خود بازگردد، اما این تلاش کافی نبوده است. به عنوان مثال، او در ویدئوکست «فوتبال 360» که هر از گاهی به بهانه موضوعات خاصی تولید می‌شود، به پرونده فساد در فوتبال و باشگاه مس رفسنجان پرداخت. این برنامه حرف‌های تازه و ناگفته‌ای برای مخاطبان نداشت. هرچند پرداختن به این موضوع مهم و پرسروصدا اتفاق خوبی بود، اما توقع می‌رفت فردوسی‌پور زودتر این موضوع را واکاوی کند و صحبت‌های جدیدی درباره آن مطرح شود.

یک بازی دو سر باخت

تعطیلی برنامه «نود» و کوچ عادل فردوسی‌پور به فضای مجازی را می‌توان یک بازی دو سر باخت دانست. از طرفی، خلأ برنامه‌ای جریان‌ساز و پرمخاطب مانند «نود» که در میان برنامه‌های ورزشی به برند تلویزیون تبدیل شود، همچنان در رسانه ملی وجود دارد، از طرف دیگر عادل فردوسی‌پور هم با «فوتبال 360» نتوانسته دوران اوج خود زمان پخش «نود» را تکرار و انتظارات مخاطبان را تامین کند. ای کاش عادل فردوسی‌پور در ادامه مسیر خود بیشتر به سمت تولید برنامه‌های تحلیلی جریان‌ساز برود و تلاش او به تولید برنامه‌های گفت‌وگومحور و مصاحبه‌هایی عامه‌پسند که بعضا به سمت زرد گرایی نیز می رود محدود نشود.