تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : ورزش
لینک : econews.ir/5x3761349
شناسه : 3761349
تاریخ :
ساخت بزرگترین استادیوم فوتبال به شکل چادر+تصاویر اقتصاد ایران: مراکش به‌عنوان میزبان مشترک جام جهانی فوتبال ۲۰۳۰، قصد دارد برای برگزاری این مسابقات، بزرگ‌ترین استادیوم فوتبال جهان را بسازد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، شرکت‌های معماری پاپولوس و اوالالو + چوی برای طراحی استادیوم جدیدی به شکل چادری بزرگ وارد همکاری شده‌اند. این استادیوم که به یاد پادشاه فقید مراکش، ورزشگاه بزرگ حسن دوم نام دارد، در نزدیکی کازابلانکا در مراکش واقع شده است و در زمان ساخت به بزرگ‌ترین استادیوم فوتبال جهان تبدیل خواهد شد.

آماده‌سازی برای شروع ساخت‌وساز در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار در شهر  المنصوریه در نزدیکی کازابلانکا درحال انجام است. ورزشگاه بزرگ حسن دوم برای میزبانی مشترک مراکش در رقابت‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۳۰ ساخته خواهد شد. پس از پنج پیشنهاد ناموفق برای میزبانی جام جهانی، سرانجام در اکتبر ۲۰۲۳ اعلام شد مراکش به همراه اسپانیا و پرتغال مسابقات را میزبانی خواهد کرد.

استادیوم بزرگ حسن دوم
ورزشگاه بزرگ حسن دوم برای مسابقات فوتبال جام جهانی ۲۰۳۰ مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ورزشگاه با گنجایش ۱۱۵ هزار تماشگر، عنوان بزرگ‌ترین استادیوم فوتبال جهان را به‌دست خواهد آورد. طراحی چادرمانند آن دارای شبکه‌ای آلومینیومی است که روی تماشاگران سایه می‌اندازد و امکان تهویه را فراهم می‌کند. ساختار این بنا یادآور نوعی گردهمایی سنتی در مراکش معروف به «موسم» است.

عربستان روی یک صخره مرتفع استادیوم فوتبال می‌سازد

طراحی چشم‌انداز در پروژه ورزشگاه بزرگ حسن دوم مورد توجه خاص قرار خواهد گرفت و حلقه‌ی متشکل از ۳۲ پلکان آن، دروازه‌هایی با چشم‌اندازی سبز ایجاد می‌کنند که روی سکوهای مرتفع قرار گرفته‌اند. تعدادی باغ گیاه‌شناسی نیز ساخته خواهد شد و استادیوم به‌عنوان ورزشگاه خانگی دو باشگاه فوتبال محلی نیز استفاده خواهد شد.

امکانات ورزشگاه بزرگ حسن دوم
ورزشگاه بزرگ حسن دوم شامل مناظر و اماکن ورزشی مختلفی خواهد بود.

تارک اوالالو، مدیر طراحی و هم‌بنیان‌گذار شرکت اوالالو + چوی و معمار اصلی پروژه می‌گوید: «استادیوم بزرگ حسن دوم به‌طور عمیق در فرهنگ مراکش و نمودهای سنتی و معاصر آن ریشه دارد و برگرفته از نمادهای باستانی است: موسم، چادر و باغ و همچنین توپوگرافی و مناظر مراکش. ورزشگاه فضایی سخاوتمندانه دارد، به روی جهان باز است و به طبیعت حافظ آن، احترام می‌گذارد.»

در کل ورزشگاه‌ها، کریکت بزرگ‌ترین استادیوم را دارد: ورزشگاه نارِندرا مودی در احمدآباد هند که در سال ۲۰۲۰ به بهره‌برداری رسید، قادر به میزبانی از ۱۳۲هزار تماشاگر است؛ درحالی‌که بزرگ‌ترین ورزشگاه فوتبال در آمریکا، ورزشگاه میشیگان است که گنجایش ۱۰۷٬۶۰۱ تماشگر را دارد.

ورزشگاه بزرگ حسن دوم
ورزشگاه بزرگ حسن دوم ظرفیت ۱۱۵ هزار تماشاگر را خواهد داشت.

اما بزرگ‌ترین استادیوم فوتبال جهان رانگرادو مِی دِی در پیونگ‌یانگ کره شمالی است که در سال ۱۹۸۹ به بهره‌برداری رسید. ظرفیت رسمی این ورزشگاه ۱۵۰ هزار نفر است، گرچه بنا به گزارش‌ها، پس از بازسازی‌های انجام‌شده در دهه ۲۰۱۰ اکنون فقط ظرفیت ۱۱۴هزار نفر را دارد.

جام جهانی در ارتفاع ۳۵۰ متری؛ عربستان درصدد ساخت استادیوم فوتبال برفراز شهر لاین است

تیم طراحی ورزشگاه بزرگ حسن دوم می‌گوید این ورزشگاه از استانداردهای موردنیاز رقابت‌های فیفا  برخوردار است و توانایی میزبانی مسابقه فینال جام جهانی ۲۰۳۰ را خواهد داشت. هنوز فیفا درمورد مکان مسابقه تصمیم نهایی را نگرفته است، گرچه به باور خیلی‌ها، ورزشگاه سانتیاگو برنابئو که به‌تازگی بازسازی شده، بهترین گزینه برای این مسابقه خواهد بود.