تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3761341
شناسه : 3761341
تاریخ :
آیا در زیارت عاشورا انرژی منفی وجود دارد؟ اقتصاد ایران: برخی ادعا می‌کنند که در زیارت عاشورا لعن و نفرین زیادی وجود دارد و این باعث ایجاد انرژی منفی می‌شود، بنابراین نباید زیاد خوانده شود. این دیدگاه نادرست است؛ زیرا لعن و نفرین در زیارت عاشورا یک امر اعتقادی و حیاتی است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، برخی ادعا می‌کنند که در زیارت عاشورا لعن و نفرین زیادی وجود دارد و این باعث ایجاد انرژی منفی می‌شود، بنابراین نباید زیاد خوانده شود. این دیدگاه نادرست است؛ زیرا لعن و نفرین در زیارت عاشورا یک امر اعتقادی و حیاتی است.

خبرگزاری تسنیم حقیقت این موضوع را از دکتر محسن میرباقری جویا شده است. این استاد دانشگاه ضمن تأکید بر آثار مثبت زیارت عاشورا می‌گوید: دین‌دارای دو بخش است شامل اعتقادات و حب و بغض. حتی امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «اینکه ما شما را دوست داریم و نسبت به دشمنانتان بغض داریم، امری طبیعی است.» برای مثال ما باید از عمر سعد، ابن زیاد، و شمر بدمان بیاید و نسبت به آن‌ها بغض داشته باشیم. این بغض ما فایده دارد، زیرا دین بر اساس حب و بغض استوار است.

او تصریح می‌کند: اگر دل به خدا داریم، نمی‌توانیم با دشمنان خدا دل ببندیم. قرآن کریم نیز در سوره مجادله می‌فرماید: "نمی‌یابی قومی را که به خدا و روز قیامت ایمان داشته باشند، با کسانی که با خدا و رسولش دشمنی می‌کنند، دوست باشند، حتی اگر این افراد پدران، برادران یا فرزندانشان باشند." بنابراین، لعن و نفرین، یعنی نشان دادن موضع‌گیری ما در برابر دشمنان خدا.

میرباقری با بیان اینکه برخی می‌گویند که لعن انرژی منفی دارد، تصریح می‌کند: اما در واقع لعن انرژی مثبتی دارد، زیرا بغض ما را نسبت به دشمنان خدا نشان می‌دهد. وقتی لعن می‌کنیم، حب غیر خدا و دشمنان خدا را از دل خود بیرون می‌رانیم و این یک انرژی مثبت است. اگر لعن انرژی منفی داشت، خداوند در قرآن و روایات این‌همه بر لعن تأکید نمی‌کرد.

کارشناس مسائل دینی همچنین توضیح می‌دهد: در زیارت عاشورا، هم تولی و هم تبری وجود دارد. شیعیان زیارت عاشورا را به خاطر وجود همین دو اصل بزرگ می‌دارند. در این زیارت، ابراز عشق و وفاداری به اهل بیت و بیزاری از دشمنان آن‌ها بیان می‌شود. در نتیجه، این زیارت نه تنها انرژی منفی ایجاد نمی‌کند، بلکه ایمان ما را تقویت کرده و ما را در برابر باطل موضع‌گیر می‌کند.

او با اشاره به اینکه گاهی گفته می‌شود که لعن از صلوات اهمیت بیشتری دارد، تصریح می‌کند: شاید به همین دلیل که لعن نشان‌دهنده موضع‌گیری ما در برابر دشمنان خداست. بر اساس حدیث نورانی، اگر خدا محور زندگی ما شود، حب و بغض ما نیز باید بر اساس محور خدا باشد. کسانی که برای خدا دوست بدارند و برای خدا بغض داشته باشند، از کسانی هستند که ایمان کامل دارند.

انتهای پیام/