تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3761199
شناسه : 3761199
تاریخ :
تهدید «واکنش سریع » به تشکیل دولت در خارطوم اقتصاد ایران: نیروهای واکنش سریع سودان تهدید کردند: در صورت مخالفت ارتش با از سرگیری روند گفت‌وگوها، در خارطوم دولت تشکیل خواهد داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، ژنرال « عبدالفتاح برهان» رئیس شورای حاکمیتی و فرمانده ارتش سودان با استناد به توافقنامه جده، شرط از سرگیری مذاکرات با نیروهای واکنش سریع را اجرای بند مربوط به خروج این نیروها از شهرها و اماکن دولتی قرار داده است اما  نیروهای واکنش سریع حاضر نیست این بند را اجرایی کند و تنها با از سرگیری مذاکرات موافق است.

توافقنامه جده سال گذشته با میانجیگری آمریکا و عربستان توسط دو طرف درگیری در سودان به امضاء رسیده‌است.

به دنبال تشدید بحران در سودان، نیروهای واکنش سریع تهدید کرد که در صورت مخالفت ارتش با از سرگیری روند گفت‌وگوها، در خارطوم دولت تشکیل خواهد داد.

این تهدید از سوی « باشا طبیق» مشاور فرمانده نیروهای واکنش سریع مطرح شده است.

وی در صحفه شخصی خود در فضای مجازی ( ایکس ) نوشت: فرمانده‌هان ارتش، کنگره ملی ( حزب حاکم سابق) و گروه‌های اسلامگرا شرایط وخیم مردم سودان را در نظر نمی‌گیرند.

به نوشته روزنامه سودان تریبون، وی تصریح کرد: تداوم مخالفت ارتش با از سرگیری روند گفت‌وگوها نیروهای واکنش سریع را ناگزیر می‌کند در خارطوم دولت تشکیل دهد تا در سایه آن امنیت غیرنظامیان تامین و مشروعیت ژنرال برهان سلب گردد.

طبیق مدعی شد «محمد حمدان دقلو » مشهور به «حمیدتی» فرمانده نیروهای واکنش سریع با تمام طرح‌های مربوط به آتش بس تعامل جدی دارد و می‌کوشد مشکلات مردم سودان را کاهش دهد و کمک‌های بشردوستانه به دست نیازمندان برسد.

وی ارتش و حزب کنگره ملی و گروه‌های اسلامگرا را به نادیده گرفتن شرایط وخیم انسانی در سودان متهم و اعلام کرد: اینها به دنبال دست یابی به قدرت هستند حتی با ویرانی سودان و تجزیه کشور.

مشاور فرمانده نیروهای واکنش سریع تاکید کرد: مخالفت فرماندهان ارتش با روند گفت‌وگوها ممکن است نیروهای واکنش سریع را به سمت اقدامات تشدید کننده سوق دهد که از جمله آنها می‌توان به اعلام تشکیل دولت در خارطوم، برقراری روابط دیپلماتیک با سایر کشورها، خرید تسلیحات پیشرفته و ایجاد نظام بانکی در مناطق تحت تصرف این نیرو اشاره کرد.

این تهدید درحالی مطرح می‌شود که  ژنرال عبدالفتاح برهان در یک نشست مطبوعاتی که دیروز(  یکشنبه ) در بندر پورتسودان برگزار شد، از احتمال تشکیل یک دولت انتقالی تکنوکرات خبر داد.

انتهای پیام/