تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3761179
شناسه : 3761179
تاریخ :
همه ما تا آخرین ساعت به مسئولیت‌های خودمان ادامه خواهیم داد اقتصاد ایران: مومنی درخصوص جابه‌جایی استانداران در گردهمایی استانداران کشور گفت: ان‌شاءالله تا آخرین ساعت همه ما به مسئولیت‌های خودمان ادامه خواهیم داد. رئیس جمهور شفاف در رابطه با جابجایی‌ها صحبت کردند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، گردهمایی استانداران سراسر کشور دقایقی پیش با حضور اسکندر مؤمنی، وزیر کشور و معاونین این وزارتخانه با دستور جلسه «بررسی تمهیدات لازم برای بازگشایی مدارس» برگزار شد.

آغاز کار مدارس نقطه عطفی در کشور است

اسکندر مؤمنی وزیر کشور در گردهمایی استانداران سراسر کشور اظهار کرد: بازگشایی مدارس در بخشی به مجموعه آموزش و پرورش مربوط است و بخش دیگری از امور آن به خارج از آموزش و پرورش ارتباط دارد. بازگشایی مدارس در تقویم سالانه کشور ما نقطه عطفی است که تعداد زیادی از دانش‌آموزان در طول زندگی خود این نقطه را تجربه می‌کنند و برای همه ما اولین روزی که وارد مدرسه شده‌ایم خاطره ساز بوده است.

وی در بخشی از سخنانش عنوان کرد: افزایش بار ترافیکی در آغاز به کار مدارس و همین‌طور بازگشت مسافران به نحوی است که بار ترافیکی در اول مهر خود را نشان می‌دهد. اگر لازم است شورای عالی ترافیک را برای بازگشایی مدارس که یک روز اجتماعی و فرهنگی است، برگزار کنیم.

وزیر کشور تصریح کرد: تأمین منابع لازم برای برخی از پروژه‌های آموزش و پرورش مطرح شد و فهرستی از مسائل مربوط به نظام آموزش و پرورش را به استانداران ابلاغ خواهم کرد. تجربه‌های خوبی از آموزش و پرورش در کارم دارم. این موضوع لحظه‌ای نیست و یکی از بزرگترین عرصه‌هایی است که می‌توانیم آموزش و پرورش کمک بگیریم؛ ظرفیت بالایی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در آن وجود دارد که به صورت کم هزینه و یا بدون هزینه می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.

مؤمنی با تاکید بر اینکه از طریق ۱۶ میلیون دانش آموزان و خانواده‌های آن‌ها همین‌طور با کمک یک میلیون از معلمان، می‌توانیم اهداف بزرگی را در کشور محقق کنیم، افزود: با ظرفیت بالایی که از طریق آموزش و پرورش وجود دارد، می‌توان با شاخص قابل اندازه‌گیری، پیشرفت امور را مورد توجه قرار داد. نباید کلیاتی را تعریف کرد که قابل ارزیابی نباشند.

وی که ماموریت‌هایی را برای سازمان امور اجتماعی کشور در ذیل وزارت کشور با آموزش و پرورش قابل تعریف دانست، گفت: باید بسته همه جانبه و کمیت پذیر را با آموزش و پرورش تعریف کنیم و کارمان را شروع کنیم. مطمئن باشیم که این نهاد بسیار پرباری است چرا که در نهایت به یک جمعیت ۵۰ تا ۶۰ میلیونی فرهنگیان، دانش آموزان و خانواده‌های آن‌ها وصل می‌شویم. امیدوارم بازگشایی مدارس امسال مبتنی بر وفاق ملی باشد نه آن‌که سال‌های قبل خوب نبوده؛ بلکه ما باید امروزمان بهتر از دیروز باشد.

وی در رابطه با جا به جایی استانداران گفت، ادامه داد: رئیس جمهور هم بسیار شفاف نقطه‌نظرات خود را مطرح کرد و ان‌شاءالله تا آخرین ساعت همه ما به مسئولیت‌های خودمان ادامه خواهیم داد که رئیس جمهور شفاف در رابطه با جابجایی‌ها صحبت کردند و نباید به شایعات توجه کنیم.

ابعاد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بازگشایی مدارس مهم است

علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در آغاز گردهمایی استانداران سراسر کشور راجع به تمهیدات لازم در رابطه با بازگشایی مدارس گفت: راهبری حوزه تعلیم و تربیت در استان‌های کشور توسط استانداران اتفاق می‌اُفتد. نعمت خواندن و نوشتن و یادگیری بالاترین نعمتی است که خداوند به انسان عطا فرموده و بالاترین مسئولیت هم معلمی است و هیچ جامعه‌ای مسیری جز آموزش برای توسعه پیدا نکرده است.

وی افزود: اگر عمیق‌تر به نظام تعلیم و تربیت نگاه کنیم، تمام بحران‌های فعلی ناشی از غفلت به نظام تعلیم و تربیت است. کوچک‌انگاری نظام تعلیم و تربیت یکی از غفلت‌های این حوزه است و رئیس جمهور در شورای عالی آموزش و پرورش حضور ندارد.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: سخنان رهبری در حوزه آموزش و پرورش بی‌نظیر است و ما برای برون‌رفت از مشکلات این است که آمورش و پرورش در صدر مسائل قرار بگیرد.

کاظمی خاطرنشان کرد: من به عنوان یک سرباز خود را در خدمت وزیر کشور می‌دانم و باید کمک کنیم تا در آستانه سال تحصیلی که بزرگترین پروژه ملی کشور است، بازگشایی آرام، ایمن و کم دغدغه داشته باشیم. امروز از کمبود اعتبارات و فضای آموزشی و کمبود نیرو رنج می‌بریم و حوزه نفوذ دشمن می‌تواند کمبودها را مورد تحرکات خود قرار دهد و به مدیران خود اعلام کردیم که چگونه با کمبودها کنار بیایند. به بهترین شکل با برنامه‌ریزی فضاهای موجود را مدیریت خواهیم کرد.

وی گفت: باید فضای روانی جامعه و معلمان را مدیریت کنیم و ۸۰ هزار نیروی ورودی از دانشگاه فرهنگیان و خرید خدمتی‌ها در آستانه آغاز سال تحصیلی داریم. حضور استانداران در فضای آموزش و پرورش ارزشمند است. این بزرگداشت نظام تعلیم و تربیت است.

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: ۸ هزار کلاس درس و بیش از هزار پروژه در نظام آموزشی داریم و باید هم‌افزا در کنار هم کار کنیم. بازگشایی مدارس یک بُعد سخت‌افزاری و یک بُعد نرم‌افزاری دارد. از امکانات تأمین کتاب گرفته تا بُعد روانی و جو عاطفی در بازگشایی مدارس نظیر آمادگی مدیران، معلمان و خانواده‌ها که در بخش نرم‌افزاری است و می‌توان مانور بازگشایی مدارس را برگزار کرد.

در ادامه برخی از استانداران به ایراد سخن پرداختند.

۱۵ درصد ارز کشورهای در حال توسعه به آموزش اختصاص دارد

یوسف نوری استاندار مازندران، گفت: کشورهای موفق کار خود را از آموزش و پرورش عمومی شروع کرده‌اند، کشورهای در حال توسعه ۱۵ درصد ارز کشور را به آموزش و پرورش اختصاص می‌دهند. برای تکمیل نیاز معلمان مدارس استان از بازنشستگان کمک گرفتیم. تا کنون هم ۳ جلسه شورای آموزش و پرورش را برگزار کردیم.

جلب ۳ هزار میلیارد مشارکت صنایع برای زیرساخت‌های آموزشی یزد

مهران فاطمی استاندار یزد، گفت: هزینه‌هایی که امروز متقبل می‌شویم را باید برای آموزش و پرورش تخصیص می‌دادیم و امروز چندین برابر برای ما هزینه آفرین است. در استان یزد مشارکت صنایع برای زیر ساخت‌های آموزش و پرورش را تا ۳ هزار میلیارد تومان جلب کردیم. به عنوان یک سیاست مهم کمک کنید تا مدارس دولتی را تقویت کنیم.

تهران با مشکلات صنفی معلمان در ارتباط است

علیرضا فخاری استاندار تهران با بیان اینکه در تهران درگیر مشکلات صنفی معلمان هستیم، عنوان کرد: اجماع استانداران با وزیر آموزش و پرورش می‌تواند مشکلات جامعه فرهنگی را حل کند. اگر به موقع مطالبات معلمان را پاسخ دهیم از استان‌ها به زحمت نمی‌اُفتند که به تهران بیایند.


مشکل مدارس بوشهر سخت‌افزاری نیست

احمد محمدی‌زاده استاندار بوشهر گفت: به قدر کافی تجهیزات برای مدارس خریداری شده است. اردوهای فرهنگی و راهیان‌نور را به طور مرتب برگزار می‌کنیم و مشکل ما در بوشهر سخت‌افزاری نیست و در حوزه آموزش و پرورش در بخش تعلیم و تربیت و جهت آن دچار مشکل هستیم.


دولت سهم خود را در ۲۳۷ مدرسه انجام نداده است

سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان در ادامه گردهمایی استانداران در وزارت کشور، بیان کرد: تکریم از معلمان را در سطح فرمانداران به نحو گسترده پیش بردیم و از مشاغل مختلف دعوت کردیم تا از معلمان خود تکریم کنند. کمبود معلم از ۸ هزار به بیش از ۴ هزار معلم رسیده و در موضوع اتباع مساله داریم که ۶۰ هزار اتباع باید در کنار دانش‌آموزان بومی اصفهان ثبت‌نام کنند. تراکم دانش‌آموز بالاست و سهم خیرین در ساخت مدرسه در ۲۹۷ مدرسه انجام شده و دولت سهم خود را انجام نداده است.

معلمان با ۱۰ سال سابقه استخدام نشدند

سیدمحمد آقامیری استاندار قم، بیان کرد: استان قم چالش‌های متعددی را در حوزه آموزش و پرورش دارد از جمله آن‌که معلمان با سابقه ۱۰ ساله استخدام نشدند و معلمان جدید به استخدام آموزش و پرورش درآمدند. در رابطه با اتباع که آموزش رایگان دریافت می‌کنند، اما همشهریان ما برای تحصیل مجبورند پول پرداخت کنند.


پشتیبانی خوبی در مهر از مدارس خواهیم داشت

محمدرضا حسین‌نژاد استاندار خراسان شمالی، گفت: شورای آموزش و پرورش در استان ما در سطح فنی برگزار می‌شود و در سال ۱۴۰۲ امیدواریم پشتیبانی قوی در مدارس به عمل آوریم.

رشته‌های صنعتی در هرمزگان آموزش داده شود

مهدی دوستی استاندار هرمزگان گفت: لازم است طبق نیاز صنعتی در آموزش رشته‌های صنعتی نظیر فولاد و دریا لحاظ شود. احساسات ضد اتباع در مدارس مدیریت شود و نباید چند صدایی از جمهوری اسلامی خارج شود.

۲۰ درصد نسبت به برنامه در فنی‌وحرفه‌ای عقب هستیم

ابوطالب شفقت استاندار لرستان، عنوان کرد: ۲۰ درصد نسبت به قانون برنامه در فنی‌و حرفه‌ای عقب هستیم و همیشه برای بازگشایی مدارس به مردم اطمینان خاطر می‌دادیم که مدارس آماده است.

شهید رئیسی به قدری مدرسه ساخت که ظرف ۱۳ سال ساخته نشده بود

سیدعلی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در استان ما هر چه داریم مدیون انقلاب اسلامی است و البته ۴۸۳ مدرسه سنگی ناایمن داریم، هر چند ظرف شش ماه در دولت شهید رئیسی به قدری مدرسه ساختیم که در ۱۳ سال ساخته نشده بود.

قانون ۶۰ به ۴۰ را در ساخت مدارس احیا کنید

محمدهادی ایمانی، استاندار فارس اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود از ظرفیت زیر مجموعه‌های وزارت علوم و دانشگاه‌ها برای رفع کمبود نیازهای دانشگاه فرهنگیان استفاده کنیم. قاعده ۶۰ به ۴۰ برای ساخت مدارس توسط خیرین را احیا کنید.

اتباع غیر مجاز تعیین تکلیف شوند

سید محمدرضا هاشمی استاندار سمنان نیز با بیان مطالبی عنوان کرد: برای دانش آموزان اوتیسم توسط خیرین، مدارسی ساخته شده است و آمادگی داریم که این را در ابتدای مهر بازگشایی کنیم که لازم است که تسریع شود. همین‌طور ۱۱۰۰۰ دانش‌آموز اتباع داریم و در جلسه ساماندهی اتباع لازم است که اتباع غیرمجاز تعیین تکلیف شوند. بخش دیگری از مشکلات ما انجام پروژه‌ها از فروش اموال مازاد است که برخی از اموال ارزش ریالی ندارند و لازم است به این موارد پرداخته شود.

ارتباط با خیرین استان‌ها موضوعی بود که در اولویت کارم قرار دادم

علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در ادامه جلسه با استانداران اظهار کرد: بخش اعظمی از ناکارآمدی نظام تعلیم و تربیت به اصلاح امور مربوط هست. ارتباط با خیرین استان‌ها موضوعی بود که در اولویت کارم قرار دادم و امروز هم برنامه ستاد تحول بنیادین را در برنامه کاری خود داشتم، این در حالی است که امروز روز دوم کاری من در وزارت آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: مدلی را طراحی کردیم که استان‌ها را در سه بخش تقسیم کردیم و آن‌هایی که مشکلاتی دارند، شخصاً پیگیری می‌کنند و آن‌هایی که با سرپرست اداره می‌شوند، برای آن‌ها مدیر کل مشخص می‌کنیم.