تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3761054
شناسه : 3761054
تاریخ :
یک داروی دیابت و کاهش وزن افکار خودکشی در ذهن ایجاد می‌کند اقتصاد ایران: تحقیقی جدید نشان دهنده رابطه بین مصرف داروی اوزمپیک و افکار مربوط به خودکشی است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی ان ان، طبق تحقیقی جدید افکار خودکشی به سراغ افرادی می رود که داروی سما گلوتاید را که برای درمان دیابت و کاهش وزن به کار می رود، مصرف می کنند. این یافته جدیدترین شواهدی علمی از ریسک افسردگی و خودکشی مرتبط با داروهای مشهور است. از سوی دیگر منتقدان معتقدند شواهد مبنی بر آنکه دارو به مشکلاتی در حالات روحی فرد منجر می شود، محدود است.

سما گلوتاید تحت نام تجاری اوزمپیک برای درمان دیابت و تحت نام Wegovy برای کاهش وزن به کار می رود. علاوه بر آن چند شرکت انواع ترکیبی از این دارو را ساخته اند. مصرف این دارو در سال های اخیر افزایش یافته و تحقیقات نشان دهنده تاثیرات مثبت آن از جمله کاهش بیماری کلید و سرطان بوده است.

اما خودکشی یکی از نگرانی های مهم مرتبط با این دارو است که تمایل به غذا خوردن را دگرگون می کند. برای برخی افراد از دست دادن لذت و پاداش غذا خوردن نوعی تغییر دراماتیک در وضعیت روحی ایجاد می کند و ریسک آسیب به خود را افزایش می دهد.

در اوایل سال جاری آژانس داروی اتحادیه اروپا اعلام کرد شواهد مبنی بر رابطه بین خودکشی و سماگلوتاید و همچنین دیگر داروهای کاهش وزن وجود ندارد. سازمان غذا و دارو آمریکا نیز مشغول بررسی ریسک خودکشی و افکار مرتبط با خودکشی در همین دسته داروها بود و هیچ گونه ریسک افزوده ای نیافت. با این وجود آژانس مذکور اعلام کرد ریسک اندک در این زمینه وجود دارد.

تحقیقی جدید که در journal JAMA Network Open منتشر شده، گزارش های مربوط به افکار خودکشی در مصرف کنندگان سماگلوتاید را در مخزن داده های سازمان جهان بهداشت که عوارض جانبی داروها در ۱۴۰ کشور را در بر می گیرد، بررسی کرده است.

مولفان این تحقیق از ۳۰۵۰۰ شرکت کننده، ۱۰۷ گزارش را رصد کردند که اعلام کرده بودند هنگام مصرف سماگلوتاید با افکار خودکشی دست و پنجه نرم می کردند. همچنین از ۵۲ هزار گزارش ۱۶۲ مورد به بیمارانی مربوط بود که داروی دیگری به نام Liraglutide(جزو دسته سماگلوتاید) را مصرف می کردند. Liraglutide داروی قدیمی تری است.

مولفان تحقیق متوجه ریسک نامتناسب افکار خودکشی در افرادی که سماگلوتاید مصرف می‌کنند، شدند. اما چنین ریسکی در مصرف کنندگان Liraglutide مشاهده نشد. هنگامی که محققان گزارش‌های افکار خودکشی در افرادی که سماگلوتاید مصرف می‌کنند با خطر گزارش شده با سایر داروهای موجود در پایگاه داده مقایسه کردند، دریافتند که این خطر در افرادی که سماگلوتاید مصرف می‌کنند تا حدود ۴۵ درصد افزایش می‌یابد.

این ریسک درافرادی که داروهایی برای کنترل افسردگی و اضطراب مصرف می کردند ۴ برابر بیشتر بود. همین امر نشان می دهد گزوه مذکور با مصرف این دارو در معرض ریسک بالاتری از تغییر حالات روحی قرار دارند.

مولفان تحقیق نیز خود اعلام کرده اند گستره تحقیق محدود است، اما از آنجا که بسیاری از افراد سماگلوتاید مصرف می کنند، احتمالا این یافته ها ضمانتی برای انجام مطالعات بیشتر و شفاف سازی سریع درباره ریسک های آن است.