تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3760891
شناسه : 3760891
تاریخ :
طراحی خاص ، آفرودی و لوکس لوکانو ۷ +تصاویر اقتصاد ایران: روز پنج‌شنبه یکم شهریورماه سال جاری شرکت ماموت‌خودرو در مراسمی، جدیدترین محصول مونتاژی خود را که خودرو لوکانو L۷ بود، معرفی کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

لوکانو برند آفرودی لوکس زیرمجموعه شرکت خودروسازی چری است. ماموت‌خودرو یکی از خودروسازان خصوصی موفق است که توانسته زمینه‌های مونتاژ محصولات لوکانو در ایران را فراهم کند. در این مراسم ابتدا مدیران ارشد لوکانو توضیحاتی درباره این اس‌یووی کراس‌اوور لاکچری ساب‌کامپکت‌ (لوکانو L۷ ) بیان کردند. پس از آن فرصت تست درایو کوتاهی برای اصحاب رسانه فراهم شد تا نخستین تجربه رانندگی با محصول لوکس آفرودی چری را داشته باشند.

مروری بر پیشینه لوکانو

لوکانو در بازار جهانی با نام جیکو معرفی می‌شود. لوکانو L۷ یک اس‌یووی کراس‌اوور ساب‌کامپکت لاکچری است که در بازارهای جهانی با نام‌های چری تانسو ۰۶، چری فالوین T۶ و جیکو J۷ شناخته می‌شود. در اتوشوی شانگهای سال ۲۰۲۳ میلادی و برای نخستین‌بار، نسخه پروتوتایپ TJ-۱ C-DM به‌نمایش در آمد.

فلسفه طراحی لوکانو L۷ (یا چری تانسو ۰۶) بر پایه و اساس کراس‌اوورهای جعبه‌ای یا باکسی‌دیزاین شکل گرفته که پیش‌تر شاهد این طراحی آشنا در محصولات لندروور بودیم. در ایران نیز شرکت ماموت‌خودرو قصد مونتاژ این اس‌یووی کراس‌اوور لاکچری ساب‌کامپکت جعبه‌ای را دارد تا یک خودرو بلندقامت خاص و منحصربه‌فرد به‌بازار خودرویی کشور عرضه شود.

لوکانو ۷؛ طراحی جعبه‌ای، آفرودی و لوکس

لوکانو از نگاه مدیران چینی

در ابتدای این مراسم آقای جک چائو «Jack Chow» به‌عنوان عضوی از هیات‌مدیره و معاون ارشد مدیرعامل این شرکت، ارزش‌های هدفگذاری‌شده برای خلق برند لوکانو را مرور کرده و به‌شاخص‌ترین ویژگی‌های لوکانو ۷ اشاره کرد. انتخاب نام لوکانو برای حضور در ایران براساس ریشه کلمات لاکچری (Luxury)، شکارچی در زبان ایتالیایی (Cacciatore) و تازه (Novelty) صورت گرفته است. روحیه شکارچی بودن در طبیعت که لازمه آن صبر و امکان حرکت سریع است، بیش از هر ویژگی دیگری مورد نظر مدیران این برند بوده است.

در ادامه و در مورد جذب مشتریان این برند، این‌طور بیان شد که هدف، جذب اقشار جوانی است که در مسیر شغلی خود موفقیت‌هایی را کسب کرده‌اند و خواستار محصولی متفاوت همچون لوکانو هستند. همچنین سه عبارت «شجاعت، راحتی و دوراندیشی» سبب خلق شعار از کلاسیک و فراتر از کلاسیک شده است.

به‌گفته چائو این روایت را می‌توان نشانی از تعادل دانست که به‌سبک پویای طراحی ختم می‌شود؛ سبکی که گویی حتی در زمان توقف نیز انگیزه‌ای برای حرکت سریع دارد. به‌گفته وی مهم‌ترین بخش در طراحی این خودرو نمای روبه‌روی آن است.

چائو گفت: «این مسیر طراحی است که تجربه رانندگی قدرتمند و درعین حال پایدار و راحتی را ایجاد و زبان طراحی جعبه‌ای و جزئیات بی‌مثالی را خلق کرده است.»

او در ادامه در توضیح طراحی نمای پشتی خودرو گفت: «قسمت عقب این خودرو نیز دارای معماری بسیار پایدار و متعادلی است. چراغ‌های ال ای دی افقی در کنار حروف کرومی نام برند، ترکیبی از عملکرد و اِلِمان‌های تکنیکی را ارائه می‌کند. ما LED نصب‌شده را در اسپویلر عقب ادغام کردیم و آن را برای ایمنی قابل مشاهده کردیم که حقیقتا یک مزیت کاربردی به‌حساب می‌آید.» به‌طور کلی طراحی این خودرو براساس حضور در فضای آفرود طراحی شده است.

چائو در این باره گفت: «اهداف اصلی طراحی این خودرو از مفاهیم کلاسیک گرفته شده است. این طرح‌های ساده در نمای بیرونی و داخلی برای پاسخگویی به‌نیازهای مشتریان درنظر گرفته شده است؛ مشتریانی که به‌دنبال یک SUV با امکان حضور در خارج جاده هستند.»‌

در نمای داخلی نیز همین مسیر ادامه پیدا کرده و به‌گفته این مقام خودروساز چینی «کابین لوکانو ۷ برپایه چهار فناوری اصلی تشکیل شده است؛ نمایشگر هدآپ، چیپست ۸۱۵۵ کوالکام، صفحه‌نمایش ۱۰.۲۵ اینچی روبه‌روی راننده و نمایشگر ۱۴.۸ اینچی که تصویر دوربین ۵۴۰ درجه‌ای را نمایش می‌دهد.

همچنین این خودرو چهارچرخ‌محرک، توانایی حضور در شهر، حومه شهر، بزرگراه، بیابان، مسیر سنگلاخی، برف و محل‌های پر از گل ولای را با انتخاب حالتی اختصاصی دارد. لوکانو هفت با ایمنی جهانی پنج ستاره ساخته شده است. این خودرو مجهز به‌هفت کیسه هوا و ۱۹ سیستم دیگر برای اطمینان از ایمنی راننده و سرنشینان است. ما برای بررسی تمام این عملکردها تا ۵،۰۰۰،۰۰۰ کیلومتر تجربه رانندگی با این خودرو را ثبت کرده‌ایم.»

از طرفی به‌نظر می‌رسد لوکانو قرار نیست محصولی برای حضور کوتاه‌مدت در بازار کشورمان باشد و به‌همین خاطر برنامه بلندمدتی دارد.

عضو هیات‌مدیره این خودروساز چینی دراین‌باره گفت: «برای این‌که قابلیت عرضه محصولات ما در عصر جدید وجود داشته باشد، باید محصولی با کربن کم‌تر و سبزتر عرضه کنیم. به این ترتیب ما علاوه‌بر خودروهای بنزینی، خودروهایی با انرژی جدید پلاگین هیبرید «PHEV» و تمام‌برقی «BEV» را نیز تولید خواهیم کرد. برنامه ما برای عرضه محصولات بیشتر در بازار ایران این است که به‌زودی خودرو لوکانو هفت و پس از آن خودرو لوکانو هشت را عرضه می‌کنیم. همچنین برنامه بعدی ما عرضه لوکانو ۵ و محصول داخلی‌سازی‌شده لوکانو ۹ خواهد بود.»

طراحی جعبه‌ای، استایل زیبا

لوکانو L۷ در حقیقت یک اس‌یووی کراس‌اوور ساب‌کامپکت لاکچری جعبه‌ای است که از نظر طراحی، منحصربه‌فرد و خاص است. از نظر ظاهری لوکانو L۷ بسیار جذاب و جوان‌پسند بوده و یک سر و گردن از سایر محصولات چینی بالاتر است. این نوع طراحی به‌دلیل خاص بودن، در کمتر اس‌یووی دیده می‌شود.

کلیت طراحی لوکانو L۷ برپایه خطوط نسبتا تیز و سطوح تختی شکل گرفته که شکل جعبه‌ای به‌آن می‌بخشند. از نظر ابعاد و اندازه این خودرو دارای طول ۴۵۰۰ میلی‌متری، فاصله محوری ۲۶۵۰ میلی‌متری، عرض ۱۸۶۵ میلی‌متری و قامت ۱۶۷۰ میلی‌متری است. این اعداد نشان می‌دهد با یک خودرو اس‌یووی کراس‌اوور ساب‌کامپکت راحت و جادار روبه‌رو هستیم که فضای مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

لوکانو ۷؛ طراحی جعبه‌ای، آفرودی و لوکس

لوکانو ۷؛ طراحی جعبه‌ای، آفرودی و لوکس

لوکانو ۷؛ طراحی جعبه‌ای، آفرودی و لوکس

با نگاهی به‌پروفیل لوکانو ۷ شاهد یک پوزه نسبتا کشیده هستیم که فرمت جعبه‌ای آن به‌لطف ستون A زاویه‌دار و ستون D (که با زاویه بیشتری شکل گرفته) به‌خوبی به‌چشم می‌آید. ناگفته نماند که استفاده از رینگ‌های ۱۹ اینچی آلومینیومی شخصیت این اس‌یووی کراس‌اوور لاکچری ساب‌کامپکت را بسیار خاص‌تر جلوه می‌دهد.

همچنین در نمای جلو، شاهد طراحی بسیار ساده اما درعین حال جذاب و اسپرتی هستیم. چراغ‌های باریک نسبتا جمع‌وجوری که در امتداد آن جلوپنجره بزرگ ۶ ضلعی قرار گرفته با چراغ‌های دوتکه مربع‌شکل درون سپر (که زیر چراغ‌های LED دی‌لایت قرار دارند) چهره اسپرت و جسورانه‌ای از این بلندقامت چشم بادامی به‌نمایش می‌گذارد.

خطوط تیز طرفین کاپوت نیز در ایجاد این حس تاثیرگذارند. در نمای عقب نیز شاهد چراغ‌های یکپارچه به‌سبک طراحی جدید چری هستیم. در این نوع طراحی LED ها درون چراغ تعبیه شده تا با حجم نسبی روی در صندوق‌عقب، اسپویلر الحاقی و چراغ منقطعی که روی اسپویلر تعبیه شده، شاهد نمای زیبایی از این اس‌یووی کراس‌اوور لاکچری ساب‌کامپکت باشیم.

از سوی دیگر در طرفین سپر از اگزوزهای فیک غیرفعال استفاده شده که دیفیوزر میانی آن سبب ایجاد چاشنی اسپرت بیشتری در این نما می‌شود. جالب است بدانید که دستگیره‌های i شکل پنهان به‌منظور مدرن جلوه دادن لوکانو L۷ طراحی شده‌اند.

داشبورد مدرن با طراحی جعبه‌ای

کلیت طراحی داشبورد لوکانو L۷ بسیار ساده اما کاربردی است که با نصب نمایشگر ۱۴.۸ اینچی لمسی عمودی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی و یک نمایشگر ۱۰.۲۵ برای کلاستر، شاهد فضای کاملا مدرن و پیشرفته‌ای هستیم. طراحی داشبورد با طراحی خارجی لوکانو L۷ هارمونی بسیاری دارد.

لوکانو ۷؛ طراحی جعبه‌ای، آفرودی و لوکس

طراحی داشبورد این خودرو شکل جعبه‌ای داشته و دریچه‌های i شکل عمودی طرفین داشبورد (که مشابه محصولات ولوو است) و طراحی‌های دریچه‌های افقی میانی (که در کنار نمایشگر ۱۴.۸ اینچی بزرگ عمودی قرار دارند)، فضای داخلی جذابی را به‌سرنشینان هدیه می‌کند. .

طراحی غربیلک‌فرمان دی-کات مشابه سایر محصولات لوکس چری، طراحی دسته‌دنده اصطلاحا خلبانی L شکل و طراحی صندلی‌های اسپرت راحت نسل جدید چری، رانندگی با لوکانو L۷ را هیجان‌انگیز می‌کند. هداپ-دیسپلی در جلوترین بخش داشبورد تعبیه شده تا تمام اطلاعات حرکتی، دینامیکی و سایر اطلاعات لازم را روی شیشه به‌نمایش در ‌آورد. نورپردازی LED نواری به‌همراه سقف پانورامیک فضای داخلی دلنشینی را به‌سرنشینان هدیه می‌کند.

از سوی دیگر استفاده از پلاستیک باکیفیت نرم Soft touch نشان می‌دهد لوکانو L۷ تاکید ویژه‌ای بر کیفیت و جلب رضایت مشتریان دارد. در زمان تست رانندگی کوتاهی که اصحاب رسانه در مجموعه شرکت ماموت‌خودرو انجام دادند، کابین بی‌صدا و با عایق‌بندی مناسبی مشاهده شد که می‌تواند رضایت مشتریان را جلب کند.

قلب آشنا و پرتوان

زیر کاپوت لوکانو L۷ یک موتور پرتوان اما کم‌حجم جا خوش کرده که بسیار آشنا است. در حقیقت این پیشرانه همان قلب تپنده تیگو ۸ پرو است. این موتور ۴ سیلندر خطی با حجم ۱.۶ لیتری، مزین به‌فناوری پرخوران توربوشارژ و پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندرهاست که می‌تواند توان و گشتاور بالایی ایجاد کند.

موتور Kunpeng SQRF۴J۱۶ که زیر کاپوت لوکانو قرار گرفته با سیستم پرخوران توربوشارژ و سیستم پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندرها می‌تواند حداکثر ۱۹۷ اسب‌بخار قدرت را در ۵۵۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۲۹۰ نیوتون‌متر گشتاور را در ۲ هزار آرپی‌ام به‌ارمغان آورد.

نکته بسیار مهم درباره لوکانو L۷ این است که در زمان تست رانندگی، صدای پیشرانه به‌اتاق خودرو وارد نشده و توان و گشتاور بالایی نیز در اختیار راننده قرار می‌گیرد. یک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه، توان و گشتاور تولیدی را به‌چهار چرخ منتقل می‌کند. در زمان تست رانندگی در مسیر خاص اختصاصی ماموت‌خودرو، عملکرد گیربکس این خودرو عالی ارزیابی شد و در زمان استفاده از وضعیت اسپرت، دور موتور تا حداکثر ۶۱۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) بالا رفته و سبب می‌شود بتوانید شتاب مناسبی را تجربه کنید.

برای رانندگی با لوکانو L۷ حالت‌های رانندگی اقتصادی، نرمال، اسپرت، برف، گل‌ولای، شن و آفرود تعبیه شده است. همچنین تعویض دنده یک به دو در این خودرو فوق‌العاده سریع است که این امر به‌معنای عملکرد مناسب گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک تیپ-ترونیک این خودرو است.

همچنین عملکرد دو دیفرانسیل نیز در مواقعی که خودرو نیاز به‌گشتاور نسبی برای حرکت دارد، به‌خوبی طراحی شده است. این خودرور نسبت به‌وزن ۱۷۰۹ کیلوگرمی، عملکرد مناسبی دارد.

لوکانو ۷؛ طراحی جعبه‌ای، آفرودی و لوکس

ویژگی‌های منحصربه‌فرد لوکانو L۷

از مهم‌ترین ویژگی‌های منحصربه‌فرد لوکانو L۷ می‌توان به‌امکانات رفاهی و ایمنی آن اشاره کرد. ۱۰ ایربگ در ۱۰ نقطه، کمربندهای نسل جدید با سیستم پیش‌کشنده هوشمند، سیستم ترمز ضدقفل ABS، سیستم ترمز پایداری الکترونیکی ESC، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم ضدواژگونی ASR، سیستم توزیع نیروی ترمز میان چرخ‌ها EBD، سیستم پیشگیری از برخورد از جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه با قابلیت نمایش سه بعدی خودرو، دوربین دید عقب، سیستم ورود بدون کلید (کی‌لس)، استارت دکمه‌ای، کلاستر ۱۰.۲۵ اینچی افقی، نمایشگر ۱۴.۹ اینچی لمسی عمودی، گرم‌کن صندلی، سیستم رانندگی پیشرفته مبتنی بر خودران ۲.۵، کروزکنترل هوشمند، سنسور باران، سنسور نور، سیستم ترمز اضطراری خودکار، سیستم ترمز چهارچرخ‌دیسکی، سیستم هداپ دیسپلی و تنظیم برقی صندلی‌های جلو، سقف پانورامیک، نورپردازی داخلی، روکش چرمی صندلی‌ها، دستیار هوشمند صوتی خودرو، آینه الکتروکرومیک، شارژر وایرلس گوشی‌های هوشمند و سیستم تهویه‌مطبوع دوگانه با قابلیت پیشرفته و یونیزاسیون و کانال‌های مجزا برای سرنشینان عقب، برخی از امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو است.