تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3760806
شناسه : 3760806
تاریخ :
چرا باید پروبیوتیک مصرف کنیم؟ اقتصاد ایران: انجمن علمی بین‌المللی پروبیوتیک‌ها و پری‌بیوتیک‌ها، پروبیوتیک‌ها را به‌عنوان «میکروارگانیسم‌های زنده‌ای توصیف می‌کند که وقتی به مقدار کافی تجویز شوند، برای بدن میزبان مفید هستند». این بدان معناست که پروبیوتیک ها باکتری ها و مخمرهای زنده ای هستند که سلامت کلی شما را تقویت می کنند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از انلی مای هلث،  راه های زیادی برای حفظ سلامت روده وجود دارد. استفاده از غذاهای غنی از پروبیوتیک یکی از آنهاست. انجمن علمی بین‌المللی پروبیوتیک‌ها و پری‌بیوتیک‌ها، پروبیوتیک‌ها را به‌عنوان «میکروارگانیسم‌های زنده‌ای توصیف می‌کند که وقتی به مقدار کافی تجویز شوند، برای بدن میزبان مفید هستند». این بدان معناست که پروبیوتیک ها باکتری ها و مخمرهای زنده ای هستند که سلامت کلی شما را تقویت می کنند.

با توجه به مرکز ملی سلامت مکمل و یکپارچه (NCCIH)، رایج ترین باکتری های مورد استفاده به عنوان پروبیوتیک متعلق به گروه هایی به نام لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم هستند که در روده شما زندگی می کنند و به هضم و عملکرد سیستم ایمنی کمک می کنند. آنها در ماست و سایر غذاهای تخمیر شده یافت می شوند و به عنوان مکمل های پروبیوتیک نیز فروخته می شوند. در حالی که اکنون باید از چیستی پروبیوتیک ها آگاه باشید، بیایید نگاهی عمیق تر به فواید آنها برای بدن شما بیندازیم.


نقش پروبیوتیک در فرایند هضم

پروبیوتیک‌ها مانند لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم با تجزیه مواد غذایی و کمک به تولید آنزیم های گوارشی از بهبود هضم سالم حمایت می کنند. با کمک به پوشش سالم روده، آنها همچنین اطمینان می دهند که بدن شما می تواند به طور موثر ویتامین ها، مواد معدنی و سایر ترکیبات مفید را از رژیم غذایی شما جذب کند. انجام این کار محیط طبیعی سیستم گوارش را حفظ می کند و از اختلالات و علائم گوارشی مانند اسهال، یبوست و درد معده جلوگیری می کند.

نقش پروبیوتیک در گوارش 

تحقیقات نشان می دهد که پروبیوتیک ها می توانند به مشکلات مختلف روده مانند التهاب و عدم تحمل لاکتوز کمک کنند. بر اساس مطالعه منتشر شده در مجله Nutrients آنها همچنین ممکن است خطر ابتلا به بیماری های گوارشی مانند بیماری التهابی روده (IBD) و سندرم روده تحریک پذیر (IBS) را کاهش دهند.

نقش پروبیوتیک در تقویت سیستم ایمنی

بر اساس NCCIH پروبیوتیک ها می توانند بر پاسخ ایمنی بدن شما تأثیر بگذارند. در حالی که مکانیسم های دقیق آن هنوز در حال مطالعه است، اعتقاد بر این است که پروبیوتیک ها به ایجاد یک سد روده سالم کمک می کنند که به نوبه خود از ورود پاتوژن های مضر به جریان خون جلوگیری می کند.

با این حال، برخی از مطالعات نشان می دهد که کودکان و افرادی که ایمنی ضعیفی دارند باید از مصرف پروبیوتیک ها اجتناب کنند، زیرا ممکن است خطر عفونت را در آنها افزایش دهد. 

نقش پروبیوتیک در سلامت مغز

با تاکید بر رابطه بین روده و مغز، انتشارات سلامت هاروارد اشاره می کند که پروبیوتیک ها ممکن است به تقویت خلق و خو و عملکرد شناختی و کاهش استرس و اضطراب کمک کنند.

در واقع، مطالعه منتشر شده در مجله Frontiers in Aging Neuroscience نشان داد که پس از 12 هفته مصرف نوشیدنی های پروبیوتیک، بیماران مبتلا به آلزایمر بهبودی در حافظه نشان دادند و در آزمون ذهنی در مقایسه با نوشیدنی شیر امتیاز بالاتری کسب کردند. همچنین مشخص شد که نوشیدنی پروبیوتیک نشانگرهای التهاب و مقاومت به انسولین را در خون بهبود می بخشد.

فواید پروبیوتیک برای پوست

مطابق باپژوهش انجام شده، پروبیوتیک هایی مانند لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم ممکن است برای پوست شما مفید باشند.

محققان معتقدند که آنها با آرام کردن روده و ترمیم هر گونه آسیب به نوبه خود می توانند بر سلامت پوست تأثیر بگذارند. پروبیوتیک ها ممکن است با کاهش التهاب، صاف کردن رنگدانه ها و افزایش تولید کلاژن به مشکلات پوستی مختلف کمک کنند. آنها حتی ممکن است به بهبود زخم و علائم پیری کمک کنند.