تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3760795
شناسه : 3760795
تاریخ :
منزیم خطر افسردگی را کاهش می‌دهد اقتصاد ایران: اصفهان- محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: دریافت پایین منیزیم غذایی با افزایش خطر افسردگی همراه است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

زهرا حاج هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سال ۲۰۲۳ طرح پژوهشی با عنوان «بررسی ارتباط میان منیزیم دریافتی با افسردگی، یک مرور نظام مند و فراتحلیل برروی مطالعات اپیدمیولوژیک» انجام شد.

وی در خصوص این طرح پژوهشی افزود: با تغییر سبک زندگی، عادات و دریافت‌های غذایی، افزایش استرس و کاهش فعالیت فیزیکی، شیوع افسردگی در ایران و جهان در ۱۰ سال اخیر به شدت افزایش یافته است. لذا هدف از این مطالعه بررسی یکی از عوامل غذایی مرتبط در بروز افسردگی می¬باشد.

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: استفاده از غذاهای فرآوری شده و کاهش مصرف منابع غذایی سرشار از منیزیم از جمله مغزیجات، غلات کامل، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات برگ سبز، از عوامل غذایی مهم و دخیل در افزایش شیوع افسردگی هستند.

حاج هاشمی گفت: مطالعه حاضر یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز است که بر روی ۱۰ مقاله شامل ۶۳۲۱۴ نفر انجام شده است. نتایج این مطالعه نشان داد که افرادی که بالاترین دریافت منیزیم غذایی را داشتند در مقایسه با افرادی که پایین‌ترین مقادیر دریافت را داشتند، ۳۴ درصد کمتر در معرض خطر افسردگی بودند.

وی افزود: نتایج نشان داد که هر ۱۰۰ میلی گرم در روز افزایش منیزیم غذایی با ۷ درصد کاهش خطر افسردگی همراه است و افزایش منیزیم دریافتی از ۱۷۰ میلی گرم به ۳۷۰ میلی گرم در روز، روند نزولی علائم افسردگی را نشان داده است.

این محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به افزایش میزان مصرف داروهای افسردگی و عوارض جانبی ناشی از آنها، گفت: به منظور کنترل افسردگی در مبتلایان، لازم است قبل از دارودرمانی، یک برنامه غذایی سالم سرشار از مواد مغذی ازجمله منیزیم تنظیم شود.

وی ادامه داد: مغزیجات، غلات کامل، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات برگ سبز منابع اصلی منیزیم هستند. و نیاز است این اقلام در سبد غذایی مردم افزایش یابند تا از خطر افسردگی در امان باشند.

حاج هاشمی خاطر نشان کرد: اگرچه نتایج این مطالعه تاکید بر افزایش مصرف منیزیم دارد، منظور از افزایش مصرف منیزیم، درواقع تأمین مقدار توصیه شده منیزیم از طریق رژیم غذایی می‌باشد. و این به این معنا نیست که هر فرد با علائم افسردگی و بدون تجویز پزشک یا متخصص تغذیه، به مصرف خود سرانه مکمل منیزیم و یا سایر مکمل‌ها بپردازد. گام اول، تأمین منیزیم کافی از طریق رژیم غذایی می‌باشد. با این حال، در صورت بروز علائم کمبود و بنا بر تشخیص پزشک یا متخصص تغذیه، ممکن است مکمل منیزیم نیز تجویز شود.

وی بیان داشت: هورمون سروتونین که باعث حس خوب و احساس رضایت می‌شود، برای تولید و عملکرد بهتر نیاز به منیزیم دارد. همچنین منیزیم از طریق تنظیم هورمون‌های دوپامین و نورآدرنالین، در کاهش خطر افسردگی نقش به سزایی دارد. علاوه بر این، این ماده‌ی معدنی نقش مهمی در تنظیم عملکرد سیستم عصبی مرکزی و فعالیت محور هیپوتالاموس – هیپوفیز – غدد فوق کلیوی ایفا می‌کند. با توجه به اینکه افسردگی معمولاً همراه با اضطراب پدیدار می‌شود، منیزیم از طریق مقاوم سازی بدن در برابر هورمون کورتیزول و استرس، منجر به کاهش خطر افسردگی می‌شود. همچنین با توجه به اثرات ضد التهابی منیزیم، افزایش دریافت آن منجر به کاهش خطر افسردگی و اضطراب خواهد شد.