تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3760716
شناسه : 3760716
تاریخ :
درگیری دوباره پکن و مانیل در دریای جنوبی چین اقتصاد ایران: وزیر دفاع فیلیپین در پی درگیری گارد ساحلی این کشور و پکن در آب‌های مورد مناقشه دریای جنوبی چین، اقدامات پکن را «غیرقانونی» توصیف کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، گیلبرتو تئودورو، وزیر دفاع فیلیپین با اشاره به درگیری اخیر گارد ساحلی این کشور با همتای چینی در آب‌های مورد مناقشه در دریای جنوبی چین، مدعی شد که اقدامات پکن به طور آشکارا «غیرقانونی» است!

تئودورو در گفت‌وگو با خبرنگاران مدعی شد: باید از چین چنین رفتارهایی را انتظار داشته باشیم چون این یک جنگ است. باید برای پیش‌بینی و وفق پیدا کردن با چنین اقداماتی از جانب چین که به وضوح غیرقانونی است، آماده باشیم.

کارگروه مانیل در دریای جنوبی چین، کشتی‌های این کشور را به کوبیدن عامدانه به کشتی‌ فیلیپینی و همچنین استفاده از ماشین آب‌پاش علیه این کشتی‌ در نزدیکی جزیره سنگی «سابینا» متهم کرده است. به ادعای مانیل، این کشتی حامل مواد غذایی، سوخت و دارو برای ماهیگیران فیلیپینی بودند.

گارد ساحلی چین اعلام کرد که «کشتی فیلیپینی به هشدارهای مکرر بی‌توجه بود و عامدانه به قایق گارد ساحلی چین نزدیک شده و به آن کوبیده و به حادثه دامن زده است.»

وزیر دفاع فیلیپین همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا حوادث احیر می‌تواند الزامات پیمان بین مانیل و واشنگتن را فعال کند؟ گفت: این اقدام ناشیانه است. باید خودمان مقابل حمله مسلحانه بازدارندگی داشته باشیم. این کار اهمیت بیشتری دارد.

مقامات آمریکایی از جمله جو بایدن، رئیس جمهور این کشور همواره بر «تعهد آهنین» واشنگتن برای کمک به فیلیپین در برابر حملات مسلحانه به کشتی‌ها و نیروهای این کشور در دریای جنوبی چین، تاکید کرده است.

تئودورو افزود: همه زیادی بر حمله مسلحانه متمرکز هستند. باید خودمان را به اندازه‌ای قوی کنیم که چنین اتفاقی رخ ندهد.

تنش دیروز، بر تلاش‌ها در راستای احیای اعتماد متقابل و مدیریت بهتر مناقشات در دریای جنوبی چین سایه افکند. سفارت چین در مانیل هنوز به این اظهارات واکنشی نشان نداده است.

پکن تقریبا بر سر تمام مناطق دریای جنوبی چین از جمله مناطقی که فیلیپین، تایوان، مالزی، اندونزی، ویتنام و بروئنی مدعی تملک بر آن هستند، ادعای مالکیت دارد.