تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3760701
شناسه : 3760701
تاریخ :
ابعاد راهبردی «عملیات اربعین» علیه رژیم صهیونیستی اقتصاد ایران: «عملیات اربعین» به عنوان نخستین اقدام حزب‌الله لبنان در گرفتن انتقام ترور «فؤاد شکر» از رژیم صهیونیستی پیام‌های راهبردی متعددی برای این رژیم داشت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل: بامداد یکشنبه چهارم شهریورماه ۱۴۰۳ مصادف با اربعین حسینی، یگان‌های موشکی- پهپادی حزب الله لبنان در مرحله نخست پاسخ به ترور شهید فواد شکر، اهداف نظامی- امنیتی را در شمال و مرکز سرزمین‌های اشغالی به وسیله بیش از ۳۰۰ موشک کاتیوشا و ده‌ها پهپاد هدف قرار دادند.

به گفته کارشناسان امور نظامی چنین عملیات گسترده‌ای از سوی حزب الله از جنگ ۳۳ روزه تاکنون بی‌سابقه بوده است. در جریان این عملیات علاوه بر پادگان‌ها و مقرهای نظامی رژیم صهیونیستی، پایگاه‌های وابسته به موساد، شین‌بت و واحد ۸۲۰۰ رژیم نیز مورد حمله قرار گرفتند. علاوه بر این در جریان این عملیات یک ناوچه وابسته به نیروی دریایی اسرائیل مورد هدف قرار گرفت که موجب کشته و زخمی شدن ۶ صهیونیست شد.

سید مقاومت نام این عملیات را «اربعین» نامید و از موفقیت آمیز بودن آن خبر داد. وی در خصوص اهداف اصلی این عملیات گفت که حزب الله از ابتدای جنگ قوانینی همچون عدم هدف قرار دادن غیرنظامیان داشته است و به همین دلیل در این عملیات تنها اهداف نظامی مورد توجه بودند.

در سوی مقابل اما سران سیاسی، فرماندهان نظامی و رسانه‌های عبری روایتی جعلی را ساخته و در فضای رسانه‌ای منتشر کردند. صهیونیست‌ها مدعی هستند که تنها دقایقی پیش از آغاز حمله حزب الله لبنان قریب به ۱۰۰ جنگنده این رژیم در مدت ۲۰ دقیقه بیش از ۴۰ نقطه را در لبنان هدف قرار داده و موجب از بین رفتن قریب به ۶ هزار موشک حزب الله شدند. براساس برآوردهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی ظاهرا فرودگاه بن گوریون نیز در بانک اهداف مقاومت وجود داشته است.

در واکنش به این ادعا افراد نزدیک به حزب الله اعلام کردند که مقاومت به اهداف خود رسیده و انتشار چنین اخباری بخشی از سیاست واحد «سانسور» ارتش تل‌آویو است که اخبار کنترل شده و جعلی را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد تا از این طریق جلوی انتشار ابعاد واقعی حمله حزب الله گرفته شود. پیش از این نیز در جریان درگیری‌های جاری در نوار غزه واحد «سانسور» ارتش صهیونیستی سعی داشت تا میزان تلفات واقعی رژیم در مواجه گردان‌های القسام را انکار کند.

تنها ساعاتی پس از عملیات پیروزمندانه مقاومت اسلامی لبنان علیه رژیم صهیونیستی، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان به تشریح ابعاد مختلف مرحله نخست پاسخ تلافی‌جویانه مقاومت پرداخت.

ابعاد راهبردی «عملیات اربعین» علیه رژیم صهیونیستی

وی در ابتدا علت تاخیر در روند عملیات انتقام را زمان‌مند شدن پاسخ به ترور شهید شکر و نوعی مجازات برای صهیونیست‌ها دانست.

سید مقاومت حمله چند هفته پیش رژیم صهیونیستی به منطقه ضاحیه را عبور از «خط قرمز» توصیف و یکی از علل اصلی تاخیر در روند عملیات انتقام را فرصت دادن به مذاکرات برای توقف تجاوزات به باریکه غزه اعلام کرد.

سیدحسن نصرالله هدف قرار گرفتن پایگاه جاسوسی گلیلوت و واحد نظامی ۸۲۰۰ را از جمله اهداف اصلی عملیات اربعین اعلام کرد. در نگاه وی پنهان کاری و ادعاهای دشمن نشان دهنده ضعف آن است. وی در ادامه افزود: حملات موشکی حزب الله به نوعی عملیات ایذایی برای تحقق هدف اصلی مقاومت یعنی هدف قرار دادن محل برنامه‌ریزی ترورهای موساد در شمال تل‌آویو بود.

دبیرکل حزب‌الله در ادامه به یکی از نقاط عطف و برجسته عملیات اربعین اشاره کرد که پرتاب پهپاد به سمت سرزمین‌های اشغالی برای اولین بار از دره البقاع بود. به گفته رهبر شیعیان لبنان، هواپیماهای بدون سرنشین بدون هیچ مانعی از مرز مشترک لبنان و فلسطین اشغالی به سمت اهداف از پیش تعیین شده شلیک شدند. پیش از این تصور غالب بر آن بود که دره البقاع امکان محدودی برای میزبانی از تجهیزات آفندی مقاومت دارد اما این فرض غلط در عملیات اخیر مقاومت لبنان باطل شد.

یکی دیگر از فرازهای مهم سخنرانی دبیرکل حزب الله لبنان اشاره وی به ادعای رسانه‌های صهیونیستی در خصوص حمله پیشگیرانه نیروی هوایی اسرائیل علیه لانچرهای مقاومت بود. سیدحسن نصرالله با اشاره به هوشیاری مقاومت اعلام کرد که پیش از این حزب الله تمام دره‌های جنوبی لبنان را از موشک خالی کرده بود و ادعاهای صهیونیست‌ها در ارتباط با هدف قرار دادن موشک‌های بالستیک یا موشک‌اندازهای مقاومت صحت ندارد.

او در ادامه ابراز داشت: «اظهارات دشمن مبنی بر هدف قرار دادن موشک‌های بالستیک که برای حمله به تل‌آویو آماده شده بودند، دروغ است. موشک های اسرائیل فقط به دو سکوی پرتاب موشک اصابت کرد. در این حمله سکوهای پرتاب پهپاد مورد اصابت قرار نگرفتند.»

دبیرکل حزب الله حتی به این مسأله اشاره کرد که اگر نتیجه عملیات ناکافی باشد، مقاومت حق پاسخ مجدد را برای خود محفوظ می‌دارد. بیان چنین حقیقتی از سوی بالاترین مقام سیاسی حزب الله از آن رو اهمیت دارد که می‌تواند ابعاد واقعی پاسخ مقاومت به ترورهای اخیر رژیم صهیونیستی را نشان داده و در «جنگ روایت‌ها» نتانیاهو را در موضع ضعف قرار دهد. همچنین بیان چنین اظهاراتی آستانه امنیت روانی صهیونیست‌ها را کاهش داده و میزان آسیب پذیری مراکز نظامی- اطلاعاتی تل‌آویو را در برابر حملات حزب الله مشخص می‌کند.

بهره سخن

با وجود آماده باش کامل سیستم‌های راداری، رصد ماهواره‌های و فعالیت‌های جاسوسی دشمن، اما حزب الله لبنان توانست مرحله نخست عملیات تلافی جویانه علیه اسرائیل را با موفقیت پشت سر بگذارند. از جولان اشغالی تا تل‌آویو در بانک اهداف حزب الله وجود داشتند و با موفقیت مورد حمله قرار گرفتند.

عملیات «اربعین» نشان داد که سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی نه تنها نمی‌توانند مانع عملیات مقاومت شوند، بلکه خود اهداف آسانی برای موشک‌ها و پهپادهای مقاومت محسوب می‌شوند. در جریان این حمله سکوی شلیک موشک نافیه زیف، پایگاه جعتون، پایگاه نظامی میرون، پایگاه الزاعوره، پایگاه گلیلوت، پایگاه السهل، مقر نظامی کیلع، مقر نظامی یواف، پایگاه نفاح، پایگاه یاردن، پایگاه راموت نفتالی و پایگاه عین زی تیم با موفقیت مورد هدف قرار گرفتند.

ابعاد راهبردی «عملیات اربعین» علیه رژیم صهیونیستی

در شرایط کنونی حزب الله لبنان اعلام کرده است که مرحله نخست پاسخ تلافی‌جویانه به ترور شهید شکر به پایان رسیده، اما اگر نتانیاهو بازهم قصد ماجراجویی در جنوب لبنان را داشته باشد، باید آماده دور جدید حملات مقاومت در حجم و دامنه گسترده‌تر باشد.

واقعیت آن است که سیستم‌های پدافندی اسرائیل توان مقابله موثر با حجم انبوهی از موشک‌ها و پهپادهای مقاومت را ندارد و در هر درگیری احتمالی ابتکار عمل در دست مقاومت خواهد بود.