تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3760648
شناسه : 3760648
تاریخ :
لیتوگرافی‌های ۳ و ۵ نانومتری TSMC درآمد چشمگیری به خزانه این شرکت واریز می‌کنند اقتصاد ایران: TSMC، غول تراشه‌ساز تایوانی، با فرایند ۳ و ۵ نانومتری خود درآمد نجومی کسب می‌کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

انتظار می‌رود TSMC با فرایندهای پیشرفته‌ی ۳ و ۵ نانومتری خود، درآمد خیره‌کننده‌ای حدود ۳۱ میلیارد دلار را فقط در سه فصل به‌دست آورد. این عدد از انتظارات صنعت بالاتر است و تسلط بی‌چون‌وچرای TSMC را بر بازار نیمه‌رسانا نشان می‌دهد.

TSMC در چند فصل گذشته در گسترش فرایندهای خاص خود و کسب درآمدهای هنگفت پیشرو بازار بوده است.

با افزایش تقاضا برای هوش مصنوعی و آماده‌سازی شرکت‌هایی مانند اپل برای نسل بعدی محصولاتشان، تقاضا برای لیتوگرافی ۳ و ۵ نانومتری TSMC به‌شدت افزایش یافته است. قبلاً نیز گزارش‌هایی درمورد افزایش قابل‌ توجه قیمت فرایندهای پیشرفته‌ی شرکت تایوانی به‌منظور بهره‌برداری از تقاضای بازار منتشر شده بود.

براساس گزارش دیجی‌تایمز، TSMC فقط با تکیه بر دو مورد از فرایندهای پیشرفته‌ی خود، یعنی فناوری ۳ و ۵ نانومتری، در مسیر کسب درآمد ۳۱ میلیارد دلاری قرار دارد. این رکورد خیره‌کننده، فقط درآمد سه فصل اخیر TSMC را شامل می‌شود.

دلیل اصلی جهش درآمدزایی TSMC، افزایش سرسام‌آور تقاضا برای محصولات مرتبط با هوش مصنوعی در فصل دوم سال ۲۰۲۴ بود. شرکت مذکور فقط در همین سه‌ماهه موفق به کسب درآمد حدود ۱۰٫۶ میلیارد دلار شد که تقریباً ۴۰ درصد از کل درآمد سه فصل گذشته‌‌اش را تشکیل می‌دهد.

مقالات مرتبط:
  • پردازنده‌های Nova Lake اینتل با فرآیند ۲نانومتری TSMC یا 14A تیم آبی تولید می‌شوند
  • تراشه‌ساز تایوانی TSMC ظاهرا قیمت پردازنده‌های ۳ و ۵ نانومتری را افزایش می‌دهد

پیش‌بینی می‌شود درآمد TSMC از فرایندهای رایج ۳ و ۵ نانومتری در فصل آینده، به حدود ۲۳ میلیارد دلار برسد. طبق گزارش‌ها، مشتریان اصلی این فرایندها شرکت‌های انویدیا و اپل هستند. اپل خود را برای خط تولید خود سری آیفون ۱۶ آماده می‌کند؛ گوشی‌هایی که که به‌احتمال زیاد به تراشه‌های ۳ نانومتری ساخت TSMC مجهز خواهند شد. از طرف دیگر، تولید پردازنده‌های سری Blackwell انویدیا نیز با استفاده از خطوط تولید TSMC انجام می‌شود. باتوجه‌به وابستگی انویدیا به TSMC برای تأمین نیازهایش در حوزه‌ی تراشه‌ها، به‌نظر می‌رسد غول تایوانی در فصل آینده روزهای درخشانی پیش رو داشته باشد.

درحال‌حاضر صنعت نیمه‌رساناها به‌دلیل عقب‌ماندگی محسوس اینتل و سامسونگ به‌شدت به TSMC وابستگی دارد. گفته می‌شود شرکت تایوانی قصد دارد هزینه‌های تحقیق و توسعه‌ی خود را در آینده افزایش دهد و در صورت ادامه‌ی روند فعلی، این تراشه‌ساز می‌تواند بر فرایندهای پیشرفته‌ی آینده مانند لیتوگرافی ۲ نانومتری نیز تسلط یابد.