تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3760553
شناسه : 3760553
تاریخ :
تبعات آلوده ساختن حوزه پزشکی با اهداف تجاری اقتصاد ایران: رییس انجمن علمی آسیب شناسی ایران، نسبت به آلوده ساختن حوزه پزشکی کشور با اهداف تجاری هشدار داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

محمدرضا امینی فرد، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ابتدا به انتظارات جامعه آزمایشگاهی از دولت چهاردهم و وزیر بهداشت، اشاره کرد و گفت: انتظارات جامعه آزمایشگاهی کشور همانند سایر بخش‌های جامعه پزشکی، به دلیل حضور یک پزشک دانشگاهی و دارای تجارب متعدد نمایندگی و وزارت در رأس قوه مجریه و استاد خوشنام دانشگاه با تجارب دو دوره ریاست سازمان نظام پزشکی کل کشور و دانشگاه و دو تن از معاونین رئیس جمهور در درک مشکلات عمده جامعه پزشکی و حل بخش مهمی از این مشکلات بالا رفته است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین چالش‌های حوزه سلامت کشور، پایین بودن سرانه درمان نسبت به درآمد کشور و نبود منابع مالی پایدار است که اثرات خود را در عدم پوشش بیمه‌ای مناسب خدمات تشخیصی درمانی و افزایش شدید پرداختی از جیب مردم، به جا گذارده است.

امینی فرد ادامه داد: بیمه‌های ضعیف که به منظور حفظ توان پرداخت حداقلی مبادرت به فریز تعرفه‌های پزشکی می‌کنند، نشان داده است دولت باید به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های خود منابع مالی کافی و پایدار را پیش بینی و سیستم بهداشت و درمان کشور را از وضعیت نامناسب کنونی نجات دهد.

رئیس انجمن علمی آسیب شناسی ایران تاکید کرد: بحران در حوزه آزمایشگاهی، ابعاد بیشتر و عمیق‌تری را نشان می‌دهد، به طوری که ناترازی شدید افزایش هزینه‌ها ناشی از قطع ارز ترجیحی و تورم در برابر افزایش ناچیز تعرفه‌ها باعث تعطیلی و ورشکستگی آزمایشگاه‌ها و کاهش تمایل به استفاده از تجهیزات و روش‌های به روز شده است.

امینی فرد افزود: از آنجا که بیش از ۷۰ درصد تشخیص‌های بالینی و پیگیری‌های درمانی با روش‌های آزمایشگاه بالینی و پاتولوژی تأیید می‌شود، تضعیف حوزه آزمایشگاهی نه تنها تأثیرات نامناسبی بر تشخیص‌های پزشکی دارد؛ بلکه با افزایش مراجعات به پزشک و مصرف چند برابر دارو و افزایش بستری، بار مالی مضاعفی بر بیمه‌های ناکارآمد و پرداخت از جیب مردم و راندن خانوارها به سوی فقر در نتیجه ابتلای یکی از اعضای خانواده به بیماری‌های هزینه بر مانند سرطان یا جراحی‌های بزرگ خواهد داشت.

وی گفت: در چنین شرایطی، انتظار می‌رود دولت جدید در اولین طراحی بودجه با توجه به کارشناسی‌های اقتصاد سلامت، سهم مناسب و منابع کافی و پایدار در بودجه سنواتی را لحاظ و نسبت به ترمیم و کارایی بیمه‌های پایه و تعرفه‌های پزشکی و اتخاذ تدابیر فوری در جهت کاهش مهاجرت و یاس پزشکان و توجه کافی به حوزه آزمایشگاهی اقدامات ملموسی را لحاظ و اجرایی نماید.

رئیس انجمن علمی آسیب شناسی ایران ادامه داد: حداقل انتظار همگانی از دولت چهاردهم، بهبود وضعیت ارائه خدمات درمانی در بخش دولتی و کاهش سرگردانی بیماران است.

وی در ادامه از دخالت‌های غیر کارشناسی و غیر تخصصی در حوزه آزمایشگاهی انتقاد کرد و افزود: مداخلات استارتاپ های تجاری با اهداف سوادگری و نه سرمایه گذاری، تهدید دیگری است که جامعه پزشکی و حوزه آزمایشگاهی را تهدید می‌کند.

امینی فرد گفت: آلوده ساختن حوزه پزشکی کشور با اهداف تجاری به بهانه تسهیل دسترسی و سرمایه گذاری، نه تنها اخلاق پزشکی را با کالا معاوضه می‌کند؛ بلکه بر تسلط سرمایه داری ناآشنا به بیمار و رابطه بیمار و پزشک بر حوزه پزشکی کشور می‌انجامد. لذا، وزارت بهداشت در اعطای مجوزها بایستی آن را محدود به متخصصین گروه‌های پزشکی کرده و با اعطای تسهیلات بانکی، روند سالم اقتصادی و غیر تجاری را مدنظر داشته باشد.

بیست و ششمین همایش بین‌المللی آسیب شناسی و طب آزمایشگاه و دوازدهمین همایش بین‌المللی شاخه ایرانی آکادمی بین‌المللی پاتولوژی، در روزهای ۱۱ تا ۱۳ مهر ۱۴۰۳ در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

این همایش برای شرکت کنندگان، دارای امتیاز بازآموزی است.