تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : ورزش
لینک : econews.ir/5x3760524
شناسه : 3760524
تاریخ :
پارالمپیک ۲۰۲۴| پاراتیراندازی؛ امیدوار به مدال‌آوری دوباره اقتصاد ایران: هفت مدال طلا و برنز، حاصل تلاش ملی‌پوشان پاراتیراندازی در دوره‌های قبلی پارالمپیک بوده و حالا این امیدواری وجود دارد که این رشته در بازی‌های ۲۰۲۴ پاریس باز هم خوش بدرخشد و مدال‌آور باشد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار ورزشی -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، پارالمپیک 2024 پاریس از روز چهارشنبه 7 شهریور با برگزاری مراسم افتتاحیه در پایتخت فرانسه آغاز می‌شود.

کاروان کشورمان با نام «فرزندان ایران» با 65 ورزشکار در 10 رشته والیبال نشسته، پاراتکواندو، پارادوومیدانی، پاراتیراندازی، پاراتیراندازی با کمان، پاراکانو، گلبال، پاراشنا، پاراجودو و پاراوزنه‌برداری در این رویداد بزرگ شرکت می‌کند؛ رویدادی که 4400 ورزشکار از کشورهای مختلف در آن حضور خواهند داشت.

* اعزام پاراتیراندازی با 4 ملی‌پوش

تیم ملی پاراتیراندازی ایران در حالی به عنوان یکی از رشته‌های امیدوار به کسب مدال راهی پاریس شده که 4 ملی‌پوش در ترکیب این تیم حضور دارند. ساره جوانمردی، رقیه شجاعی، نسرین شاهی و سیدمحمدرضا میرشفیعی 4 ورزشکاری هستند که با سرمربیگری حسین امیری و مربیگری زینب آقاعلی اکبری به میدان خواهند رفت.

* پاراتیراندازی و هشتمین حضور در پارالمپیک

اولین دوره حضور رشته پاراتیراندازی در بازی‌های پارالمپیک به سال 1976 و در شهر تورنتوی کانادا بازمی‌گردد. البته ملی‌پوشان ایران اولین حضور خود را در 20 سال بعد یعنی در پارالمپیک 1996 آتلانتا تجربه کردند. در همین دوره که پنج تیرانداز اعزام شده بودند، عنایت‌الله بخارایی موفق به کسب مدال طلا شد.

چهار سال بعد در پارالمپیک 2000 سیدنی شش ورزشکار در رشته تیراندازی اعزام شدند که حاصل تلاش ملی‌پوشان، کسب یک طلا باز هم توسط عنایت‌الله بخارایی و یک برنز توسط نیره عاکف بود. عاکف با کسب این برنز، اولین بانوی مدال‌آور ایران در بازی‌های المپیک و پارالمپیک لقب گرفت.

پاراتیراندازی ایران در پارالمپیک 2004 آتن با 9 ورزشکار و در پارالمپیک 2008 پکن با سه ورزشکار به رقابت به دیگر کشورها پرداخت، اما به هیچ مدالی دست نیافت.

عملکرد نامطلوب در سال‌های 2004 و 2008، باعث شد تا تعداد نفرات اعزامی به پارالمپیک 2012 لندن به دو نفر کاهش پیدا کند. با این وجود ساره جوانمردی خوش درخشید و صاحب مدال برنز شد تا کاروان کم تعداد پاراتیراندازی ایران دستِ خالی بازنگردد.

در پارالمپیک 2016 ریو باز هم ساره جوانمردی جور رشته پاراتیراندازی را کشید و در شرایطی که ایران با پنج ملی‌پوش در این رشته اعزام شده بود، توانست دو طلا به دست بیاورد و نام خود را در تاریخ ورزش ایران به ثبت برساند.

در پارالمپیک 2020 توکیو ساره جوانمردی هت‌تریک طلا کرد و به مقام قهرمانی در کلاس SH1 دست یافت. همچنین رقیه شجاعی و سمیرا ارم در رده‌های ششم و هفتم ایستادند.

* به مدال‌ها اضافه می‌شود؟

ملی‌پوشان پاراتیراندازی در هفت دوره‌ای که در پارالمپیک حضور داشته‌اند، 5 طلا و 2 برنز کسب کرده‌اند. با توجه به حضور ساره جوانمردی و البته درخشش نسرین شاهی در رویدادهای اخیر، این امیدواری وجود دارد که پاراتیراندازی باز هم سهمی در سبد مدال‌آوری کاروان ایران، به ویژه مدال طلا داشته باشد.

انتهای پیام/