تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3760176
شناسه : 3760176
تاریخ :
جدیدترین موضع گیری بشار اسد درباره روابط دمشق با آنکارا اقتصاد ایران: رئیس جمهور سوریه در سخنرانی خود در صحن مجلس این کشور به تبیین مواضع دمشق در خصوص رابطه با آنکار پرداخت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سانا، «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در پارلمان این کشور به سخنرانی پرداخت و مسائل داخلی و منطقه‌ای را مورد بررسی قرار داد.

رئیس جمهور سوریه در رابطه با روابط آنکارا و دمشق گفت: دیدارهایی که در سال‌های گذشته پیرامون روابط با ترکیه انجام شده بی‌نتیجه بوده است.

بشار اسد ادامه داد: وضعیت بحرانی کنونی جهان و پیامدهای آن برای ما، ما را به سوی اقدام سریع جهت اصلاح موارد ممکن به دور از ناملایمات موجود سوق می‌دهد. به همین دلیل ما با طرح‌های مربوط به روابط با ترکیه که بیش‌تر از سوی روسیه، ایران و عراق ارائه شد تعامل کردیم.

وی افزود: از بین‌بردن تروریسم و عقب‌نشینی از خاک سوریه نتیجه‌ای به سود ۲ طرف است. بهبود روابط با ترکیه نیازمند عقب‌نشینی از سیاست‌های فعلی است. این یک شرط نیست، بلکه یک حق است.

اسد ادامه داد: با گذشت هر روز بدون پیشرفت، زیان‌ها نه تنها برای طرف سوری بلکه برای طرف ترک نیز انباشته خواهند شد. نخستین طرح در خصوص روابط با ترکیه ۵ سال پیش یا کمی بیش‌تر ارائه شد و دیدارهایی در سطرح مختلف صورت گرفت.

وی گفت: ما خاک کشور همسایه را اشغال نکرده‌ایم که خارج شویم و از تروریسم حمایت نکرده‌ایم که از آن دست بکشیم. راه حل، رک‌گویی و مشخص نمودن مواضع شکاف است.

اسد ادامه داد: بازگشت روابط در وهله نخست نیازمند از میان‌بردن عواملی است که به ویرانی این روابط منجر شده است. ما از هیچ‌کدام از حقوقمان پا پس نخواهیم کشید.

رئیس جمهور سوریه افزود: هرگونه گفت‌وگو برای موفقیت نیازمند اصولی است که به آن تکیه کند. سوریه همواره بر ضرورت عقب‌نشینی ترکیه از خاکی که اشغال کرده و توقف حمایت این کشور از تروریسم تاکید می‌کند.

علاوه بر این اسد با اشاره به اقدامات محور مقاومت در برهه کنونی و مقابله با رژیم صهیونیستی گفت: مبارزان مقاومت در فلسطین، لبنان، عراق و یمن اسوه‌ها، الگوها و نمونه‌هایی هستند که در راه آزادی، کرامت، شرافت و استقلال به آن‌ها اقتدا می‌کنیم.