تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : ورزش
لینک : econews.ir/5x3760142
شناسه : 3760142
تاریخ :
بدون بازی تدارکاتی موفقیت سخت است/ کمیته فوتسال پاسخگو باشد اقتصاد ایران: یک کارشناس فوتسال معتقد است بدون برگزاری دیدارهای تدارکاتی، نمی توان انتظاری از موفقیت تیم ملی در جام جهانی داشت و مسوولان فدراسیون فوتبال باید نسبت به نبود دیدارهای تدارکاتی پاسخگو باشند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، تیم ملی فوتسال ایران با هدایت وحید شمسایی تمرینات خود را برای حضور در جام جهانی ۲۰۲۴ ازبکستان با حضور ۲۲ بازیکن آغاز کرده است. ایران در مرحله گروهی جام جهانی با تیم‌های فرانسه، ونزوئلا و گواتمالا هم گروه است.

تیم ملی کشورمان قرار بود در روزهای ابتدایی شهریور در دو دیدار تدارکاتی به مصاف کرواسی برود اما این مسابقه به دلایل غیر ورزشی لغو شد و همین مساله خلل بزرگی به آماده سازی تیم ملی در راه جام جهانی وارد آورد. این در حالی است که تیم ملی فرانسه قرار است ۶ دیدار تدارکاتی برگزار کند. ونزوئلا در تورنمنت ۴ جانبه مراکش شرکت خواهد کرد و گواتمالا هم دیدارهای تدارکاتی خود را برگزار می‌کند.

وحید شمسایی برای رفع این خلل، درخواست کرد که بازی‌های لیگ برتر قبل از جام جهانی شروع شود و ۶ هفته از بازی‌ها به انجام برسد تا بازیکنان در شرایط مسابقه قرار بگیرند و به لحاظ روانی و بدنی به وضعیتی مطلوب برسند. در پایان این ۶ هفته هم شاهد بودیم که تیم گیتی پسند توانست با ۱۶ امتیاز در صدر قرار بگیرد و پالایش نفت بندرعباس با ۱۵، مس سونگون با ۱۴ و کراپ الوند با ۱۳ امتیاز در رده‌های بعدی هستند.

ناصر صالح، کارشناس فوتسال و مدرس AFC در گفت و گو با خبرنگار مهر به بررسی شرایط لیگ برتر در پایان هفته ششم و وضعیت تیم ملی در آستانه جام جهانی ۲۰۲۴ ازبکستان پرداخت.

بدون بازی تدارکاتی موفقیت سخت است/ کمیته فوتسال پاسخگو باشد

تجمع ملی پوش‌ها در یک تیم به ضرر فوتسال است

وی در خصوص ۶ هفته‌ای که از لیگ برتر گذشته است گفت: در هفته‌های اول نمی‌شود ارزیابی دقیقی از تیم‌ها ارائه کرد. باید اجازه داد تیم‌ها به سطح مطلوب خود برسند و مربیان به شناخت کافی دست پیدا کنند و تفکرات خود را پیاده کنند و تا آن زمان قضاوت و تحلیل سخت است. اما با این حال شاهدیم که گیتی پسند، مس سونگون، پالایش نفت بندرعباس و کراپ الوند خود را از دیگر تیم‌ها جدا کردند.

این کارشناس فوتسال ضمن اشاره به حضور تعداد زیادی از بازیکنان ملی پوش در چند تیم معدود گفت: من همیشه گفته ام که وقتی همه بازیکنان تیم ملی در یک باشگاه جمع شوند نمی‌توان لیگ قدرتمندی داشت. کمیته فوتسال برنامه‌ای برای ارزیابی موفقیت تیم ملی در اختیار ندارد و نمی‌تواند ضوابطی طراحی کند که این بازیکنان در همه تیم‌ها تقسیم شوند.

وی گفت: گیتی پسند ۷ ملی پوش، کراپ الوند ۳ و پالایش نفت بندرعباس ۳ و مس سونگون هم ۳ بازیکن ملی پوش دارد. گیتی پسند با ۷ بازیکن ملی پوش و با کار خوب محمد کشاورز در صدر جدول قرار دارد اما این تیم در لیگ برتر با بازیکنان بزرگی رویارویی نداشته است و وقتی این بازیکنان در بازی‌های بین المللی برابر تیم‌های مطرح قرار بگیرند کار سختی خواهند داشت.

ناصر صالح در ادامه گفت: به نظر من همه تلاش‌های باشگاه‌ها برای موفقیت تیم ملی است. خوب است که کمیته فنی فدراسیون فوتبال اگر می‌خواهد تیم ملی قدرتمندی در آینده داشته باشد ضوابطی را تعریف کند. در غیر این صورت به مشکلات زیادی برخورد خواهیم کرد. برای نمونه در یک دیدار سخت مثل بازی مس سونگون و گیتی پسند، دیدیم که بازیکنان در مقابل هم می‌ایستند و به هم بی احترامی می‌کنند و نمی‌توانند فشار بازی را تحمل کنند و این به نفع فوتسال کشور نیست.

بدون بازی تدارکاتی موفقیت سخت است/ کمیته فوتسال پاسخگو باشد

مربیان باید مانع از بی احترامی‌ها در زمین بشوند

این مدرس AFC ضمن اشاره با دیدار تیم‌های گیتی پسند و مس سونگون در هفته ششم لیگ برتر که به جنجال کشیده شد گفت: اگر یک تیم و یک مربی بخواهد موفق شود حتی اگر ۱۰ بازیکن ملی پوش داشته باشد اما مدیریت و رهبری خوبی نداشته باشد و شرایطی پیش بیاید که یک بازیکن در حضور مربی به خودش اجازه دهد که به هر دلیلی چنین مشکلاتی را به وجود بیاورد زیبنده ورزش ما نیست. من از این اتفاق خیلی تأسف خوردم. دو تیم خوب ما به جای اینکه به نحوی بازی کنند که تماشاگران لذت ببرند با هم درگیر می‌شوند و دروازه بان ملی پوش ما به سرمربی تیم مقابل پیامک می‌دهد و این جای تأسف دارد.

وی گفت: من مقصر این اتفاقات را مربیان تیم می دانم. مربیان باید چهارچوب‌هایی را برای بازیکنان تعریف کنند که بازیکنان بر اساس آن حرمت ورزشگاه و بازیکنان حریف را نگه دارند. آقای کشاورز و آقای بی غم از مربیان خوب و با اخلاق کشور ما هستند اما من چنین اتفاقاتی را نمی‌پذیرم. من در تمام تیم‌هایی که داشتم همواره جایگاه بازیکنان را به آن‌ها گوشزد کرده ام. این مربیان هم نباید به بازیکنان اجازه دهند که به خاطر یک برخورد یا هر مساله دیگری حرمت ورزش را از بین ببرند.

به نظر شمسایی احترام می‌گذاریم

وی در خصوص لیست تیم ملی گفت: باید به نظر وحید شمسایی و مربیان تیم ملی احترام گذاشت. حتماً بازی‌ها را دیده اند و دیدگاه سرمربی تیم و همکارانشان قابل احترام است و در آینده هم همین عزیزان باید پاسخگو باشند.

بدون بازی تدارکاتی موفقیت سخت است/ کمیته فوتسال پاسخگو باشد

مسؤولین فدراسیون فوتبال و کمیته فوتسال باید پاسخگو باشند

ناصر صالح به وضعیت آماده سازی تیم ملی برای جام جهانی هم اشاره کرد و گفت: اگر ما بخواهیم که یک تیم ملی خوب داشته باشیم فدراسیون فوتبال باید به دیدگاه‌ها و نظرات مربیان احترام بگذارد و برای آن‌ها بازی‌های تدارکاتی در نظر بگیرد. اگر آقای شمسایی می‌خواهد که ۶ هفته بازی لیگ برگزار شود مقصر نیست. او برنامه‌های خود را به فدراسیون فوتبال ارائه می‌دهد اما وقتی به دلایل سیاسی یا مالی یا هر مساله دیگری این برنامه‌ها اجرا نمی‌شود مسؤولین فدراسیون فوتبال باید پاسخگو باشند.

او گفت: هرچه بازی‌های تدارکاتی ما بیشتر می‌شد مربیان ما بهتر می‌توانستند بازیکنان را ارزیابی کنند و این برای ایران خوب نیست که بازی‌های تدارکاتی یکی یکی لغو می‌شود. بازی‌های تدارکاتی کمی برای تیم ملی در نظر گرفته شده است و اگر بازی‌ها بیشتر بود مربیان بهتر می‌توانستند ارزیابی کنند. در بازی‌های تدارکاتی اهداف خاصی هست و برد و باخت اهمیت ندارد و باید به اهداف تاکتیکی خود برسند که متأسفانه چنین اتفاقاتی نیفتاد.

بدون بازی تدارکاتی موفقیت سخت است

او در واکنش به گفته‌های سرمربیان تیم‌های ملی فوتسال فرانسه و ونزوئلا که ایران را از گزینه‌های رسیدن به فینال معرفی کرده بودند گفت: اسپانیا، روسیه و برزیل در گذشته بهترین تیم‌های دنیا بودند. این تیم‌ها افت کردند و پرتغال و آرژانتین قهرمان جهان شدند. ما خوشحال می‌شویم که تیم ملی کشورمان قهرمان جام جهانی شود اما با این گفته‌ها، چیزی حل نمی‌شود. بازیکن تا در شرایط مسابقه قرار نگیرد و مربی تحلیلی از تاکتیک‌های خود نداشته باشد هیچ وقت نمی‌تواند موفق شد. ان شاالله تیم ما قهرمان جهان شود اما اگر این طور باشد هیچ وقت تیم‌های دیگر نه تمرین می‌کنند و نه اردو می‌روند. ما در تیم ملی بازیکنان جوان و تکنیکی داریم اما باید این بازیکنان را به خوبی به کار بگیریم.

وی در پایان افزود: اگر نتوانید مدیریت خوبی داشته باشید و تیم به خوبی رهبری نشود حتی اگر بهترین بازیکنان دنیا در تیم حضور داشته باشند باز هم تیم موفقی نخواهید داشت. اما چه زمانی این اتفاق می‌افتد؟ وقتی که برای تیم بازی تدارکاتی بگذارید و سرمربی تیم و کادر فنی بازی را تحلیل کنند و روش‌ها و سبک‌های مختلف را امتحان کنند و حتی منجر به ایجاد سبک جدید در بازی می‌شود و امیدوارم این اتفاق در آینده رقم بخورد.