تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3759992
شناسه : 3759992
تاریخ :
کافی‌نت بزرگ و معروف چین از مشکلات پردازنده 14900K اینتل رنج می‌برد اقتصاد ایران: کافی‌نت بزرگ تحت‌ مالکیت Dongyu E-Sports دارای ۶۸۹ کامپیوتر شخصی است که ۶۸ درصد از آن‌ها به پردازنده‌ی Core i9 اینتل مجهز شده‌اند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

دنیای سخت‌افزار پر از اخبار داغ و هیجان‌انگیز است، اما گاهی اوقات خبرهایی به گوش می‌رسد که می‌تواند نگران‌کننده باشد. یکی از این موارد گریبان‌گیر بزرگ‌ترین کافی‌نت مجهز به پردازنده‌های Core i9-14900K چین شده و بر اساس گزارش‌ها، مشکلات پایداری پردازنده‌های اینتل به‌طور جدی بر عملکرد کافی‌نت مذکور تأثیر گذاشته است.

بی‌ثباتی پردازنده اینتل مدل Core i9-14900K در کافی‌نت بزرگ چین از اوایل دسامبر ۲۰۲۳ (آذر و دی ۱۴۰۲) با نمایش صفحه‌‌ی آبی مرگ (Blue Screen of Death) آغاز شد. این مشکل آزاردهنده به‌طور قابل‌ توجهی بر کسب‌وکار کافی‌نت تأثیر گذاشت. در زمان خرابی سیستم‌ها، برای جبران رضایت مشتریان ناراضی، نوشیدنی و اینترنت اضافه در اختیار آن‌ها قرار می‌گرفت.

مدیران کافی‌نت تحت‌مالکیت Dongyu E-Sports بلافاصله با بخش پشتیبانی پس از فروش، بخش فنی و بخش محصولات اینتل برای رفع مشکل تماس گرفتند. همچنین تکنیسین‌های همکار برای ارائه‌ی پشتیبانی مشترک در محل فراخوانده شدند تا به عیب‌یابی مشکلات ناپایداری رایانه‌های گیمینگ مجهز به Core i9-14900K بپردازند.

به‌نوشته‌ی Tom's Hardware، عیب‌یابی نشان داد که مشکلات مختلفی ازجمله مشکلات منبع تغذیه، دفع گرما و ولتاژ CPU در ایجاد بی‌ثباتی نقش داشته‌اند. براساس گزارش‌ها، مهندسان اینتل علت اصلی بی‌ثباتی را شناسایی کردند و با اعمال تنظیمات مناسب موفق شدند مشکلات کافی‌نت را تا حد قابل‌ قبولی رفع کنند.

مقالات مرتبط:
  • اینتل علت ناپایداری پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ را یافت؛ رفع مشکل تا پایان مرداد
  • توسعه‌دهندگان اکنون داخل بازی‌ها درباره ناپایداری پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ اینتل هشدار می‌دهند

گفته‌ می‌شود مشکلات پایداری پردازنده‌های i9-14900K در کافی‌نت بزرگ چین با ارائه‌ی دستورالعمل‌های تنظیمات پیش‌فرض اینتل در سال ۲۰۲۴ به‌طور کامل برطرف شد. آقای Xie Liuqiu، مالک کافی‌نت، از اینتل به‌دلیل کمک‌های این شرکت قدردانی و اعلام کرد که به تجهیز زنجیره‌ی کافی‌نت‌های خود با جدیدترین پردازنده‌های Core i9 اینتل ادامه دهد.

سیستم‌های کافی‌نت بزرگ چینی از نظر سخت‌افزاری در بالاترین سطح قرار دارند. هر پردازنده‌ی Core i9-14900K به‌صورت دستی تا فرکانس ۵٫۹ گیگاهرتز و رم سیستم نیز به سرعت خیره‌کننده‌ی ۸۵۳۳ مگاهرتز اورکلاک شده است. همچنین کارت گرافیک انویدیا مدل RTX 4090D روی سیستم‌های این کافی‌نت به‌صورت اورکلاک‌شده‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای خنک‌کردن پردازنده‌ها نیز از سیستم خنک‌کننده‌ی مایع AIO 360 میلی‌متری استفاده می‌شود.