تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3759983
شناسه : 3759983
تاریخ :
آیا فیبروم باعث ایجاد رابطه جنسی دردناک می شود؟ اقتصاد ایران: درد حین رابطه جنسی بسیار شایع و معمولا موقتی است اما اگر هر بار که رابطه جنسی دارید احساس درد دارید، ممکن است به دلیل یک مشکل سلامتی باشد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث شاتز، رابطه جنسی گاهی اوقات ممکن است به دلیل عفونت یا یک بیماری زمینه ای مانند فیبروم رحم دردناک باشد. اینها توده های غیر سرطانی هستند که در دیواره عضلانی رحم ایجاد می شوند و از سلول های ماهیچه صاف و بافت همبند فیبری تشکیل شده اند.

بسیاری از زنان مبتلا به فیبروم هیچ علامتی ندارند، اما گاهی اوقات ممکن است علائمی مانند احساس درد در حین رابطه جنسی را مشاهده کنند. این تنها راهی نیست که فیبروم ها می توانند بر زندگی جنسی زنان تأثیر بگذارند. فیبروم ممکن است بر میل جنسی آنها نیز تأثیر بگذارد.

آیا عدم رابطه جنسی باعث ایجاد فیبروم می شود؟

هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد عدم فعالیت جنسی باعث ایجاد فیبروم می شود. دکتر کانوپریا جین، متخصص زنان و زایمان، می‌گوید: «فیبروم‌ها به دلیل عوامل مختلفی ایجاد می‌شوند که عمدتاً به ژنتیک و هورمون‌ها مربوط می‌شوند.» در اینجا برخی از دلایل احتمالی وجود دارد:

  • به نظر می رسد استروژن و پروژسترون، دو هورمونی که رشد دیواره رحم را در طول هر چرخه قاعدگی تحریک می کنند، باعث رشد فیبروم ها می شوند.
  • بسیاری از فیبروم ها حاوی تغییرات ژنتیکی هستند که با تغییرات سلول های عضلانی رحمی طبیعی متفاوت است، بنابراین این تغییرات ژنتیکی ممکن است منجر به فیبروم شود.
  • ماتریکس خارج سلولی باعث می شود سلول ها به هم بچسبند و می توانند فاکتورهای رشد را ذخیره کنند و باعث تغییرات بیولوژیکی در سلول ها شوند.

رابطه جنسی دردناک و فیبروم

به گفته کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان، تقریباً از هر 4 زن، 3 زن در طول زندگی خود در حین رابطه جنسی درد دارند. برای برخی، درد یک مشکل موقتی است، اما برای برخی دیگر، یک مشکل طولانی مدت است. در این صورت ممکن است نشانه مشکلی مانند فیبروم باشد.

طبق گفته سرویس بهداشت ملی بریتانیا، اکثر زنان به دلیل نداشتن علائم، از داشتن فیبروم آگاه نیستند،= اما اگر متوجه شوند، ممکن است درد شکم را تجربه کنند یا در حین رابطه جنسی احساس ناراحتی کنند.

دکتر جین می‌گوید فیبروم‌هایی که در نزدیکی دهانه رحم یا در سایر نواحی حساس قرار دارند، می‌توانند باعث ایجاد درد در هنگام دخول عمیق شوند. همچنین، اگر فیبروم ها بزرگ باشند، می توانند به اندام های لگن فشار بیاورند و باعث ناراحتی یا درد در حین رابطه جنسی شوند.

فیبروم چگونه بر زندگی جنسی تأثیر بگذارد؟

فیبروم می تواند باعث درد در هنگام رابطه جنسی شود و می تواند زندگی جنسی یک زن را به روش های بیشتری تحت تاثیر قرار دهد:

1. فیبروم باعث میل جنسی کم می شود

خونریزی شدید می‌تواند فعالیت جنسی را چالش‌برانگیزتر کند و منجر به کاهش دفعات رابطه جنسی شود. نگرانی مداوم در مورد خونریزی می تواند بر میل جنسی تأثیر بگذارد و لذت زوجین را کاهش دهد.

2. فیبروم درد و فشار لگن را افزایش می دهد

درد مداوم لگن و احساس فشار می تواند راحتی کلی و میل جنسی را کاهش دهد. این متخصص می گوید، بنابراین، درد مزمن می تواند منجر به کاهش لحظات صمیمی شود و بر رضایت از رابطه تأثیر بگذارد.

3. فیبروم باعق بروز علائم ادراری و روده ای می شود

فشار وارد کردن فیبروم بر روی مثانه می تواند باعث تکرر ادرار شود. فیبروم ها همچنین می توانند روی روده فشار بیاورند و منجر به یبوست و نفخ شوند که می تواند باعث ناراحتی و کاهش علاقه جنسی شود.

4. فیبروم اثرات عاطفی و روانی ایجاد می کند

مقابله با علائم فیبروم می تواند منجر به استرس و اضطراب شود و بر سلامت روان و میل جنسی تأثیر بگذارد. تغییرات فیزیکی و ناراحتی مرتبط با فیبروم می تواند بر تصویر بدن و عزت نفس و بر اعتماد به نفس جنسی تأثیر بگذارد.

5. فیبروم باعث خستگی می شود

پریودهای سنگین یا دردناک یکی دیگر از علائم فیبروم است. خونریزی شدید قاعدگی می تواند منجر به کم خونی شود و باعث خستگی و سطح انرژی پایین شود؛ که به نوبه خود می تواند علاقه به فعالیت جنسی را کاهش دهد.

6. فیبروم باعث کاهش روان کاری می شود

درمان‌های هورمونی برای فیبروم‌های رحمی گاهی اوقات می‌تواند روی روان‌کاری آن پایین اثر بگذارد. زمانی که روان‌کاری واژن کاهش می‌یابد، می‌تواند باعث خشکی و ناراحتی واژن در حین رابطه جنسی شود.

راه های درمان فیبروم برای بهبود زندگی جنسی

درمان فیبروم برای بهبود زندگی جنسی شامل ترکیبی از رویکردهای پزشکی، جراحی و شیوه زندگی است:

1. داروها

داروهایی مانند آگونیست های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH)، قرص های ضد بارداری و پروژستین ها می توانند به کاهش اندازه فیبروم و کنترل خونریزی شدید کمک کنند. کاهش علائم می تواند منجر به بهبود راحتی در حین رابطه جنسی شود. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن می‌توانند به مدیریت درد مرتبط با فیبروم کمک کنند و فعالیت جنسی را راحت‌تر کنند.

2. آمبولیزاسیون شریان رحم

آمبولیزاسیون شریان رحم شامل تزریق ذرات کوچک به شریان هایی است که جریان خون فیبروم ها را مسدود کند و باعث کوچک شدن آنها شود. این کار می تواند علائمی مانند خونریزی شدید و درد لگن را کاهش دهد و سطح آرامش و فعالیت جنسی را افزایش دهد. در طی یک مطالعه در سال 2017 که در مجله CardioVascular and Interventional Radiology منتشر شد، مشخص شد که آمبولیزاسیون فیبروم رحم که گاهی اوقات آمبولیزاسیون شریان رحمی نامیده می شود، می تواند عملکرد جنسی و کیفیت زندگی را بهبود بخشد.

3. میومکتومی

برداشتن فیبروم‌ها از طریق جراحی با حفظ رحم، می‌تواند از طریق هیستروسکوپی، لاپاراسکوپی یا لاپاراتومی انجام شود. با برداشتن فیبروم ها، میومکتومی می تواند علائمی مانند درد و خونریزی شدید را کاهش داده و عملکرد جنسی و راحتی را بهبود بخشد.

4. هیسترکتومی

این روش برداشتن کامل رحم است که می تواند از طریق شکم، واژن یا لاپاراسکوپی انجام شود. این یک راه حل دائمی برای علائم فیبروم است که منجر به بهبود کیفیت زندگی و سلامت جنسی می شود. با این حال، باروری را از بین می برد.

5. رژیم غذایی و ورزش

مصرف یک رژیم غذایی متعادل پر از میوه های رنگارنگ، سبزیجات و غلات کامل و پروتئین های بدون چربی می تواند به مدیریت علائم و بهبود سلامت کلی کمک کند. کاهش مصرف گوشت قرمز و افزایش سبزیجات برگ سبز ممکن است خطر رشد فیبروم را کاهش دهد. درگیر شدن در فعالیت بدنی منظم می تواند به مدیریت وزن و کاهش علائم کمک کند و به سلامت جنسی بهتر کمک کند.

6. مدیریت استرس

تمرین‌هایی مانند مدیتیشن، تمرکز حواس و یوگا می‌توانند به مدیریت استرس و بهبود سلامت کلی کمک کنند که می تواند بر میل و عملکرد جنسی تأثیر مثبت بگذارد.

7. گروه های درمانی و حمایتی

تماس با درمانگران برای مشاوره و پیوستن به گروه های حمایتی می تواند به زنان کمک کند تا با تأثیرات عاطفی و روانی فیبروم ها کنار بیایند که می تواند به بهبود کیفیت کلی زندگی و سلامت جنسی کمک کند.

فیبروم ها ممکن است منجر به رابطه جنسی دردناک شوند، بنابراین درمان موثر آنها می تواند به طور قابل توجهی سلامت جنسی و کیفیت کلی زندگی را بهبود بخشد. درمان‌های پزشکی و تغییراتی در سبک زندگی وجود دارد که باید برای کمک به کاهش علائمی مانند درد، خونریزی شدید و فشار لگن انجام دهید.