تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3759960
شناسه : 3759960
تاریخ :
فروش ۸ هزار میلیارد ریال پساپ در سال جاری اقتصاد ایران: سرپرست دفتر تجهیز منابع مالی و توسعه مشارکت آبفای کشور از انعقاد ۶۴ قرارداد بیع متقابل و فروش پساب و همچنین جذب ۱۰۸ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، سید محمدتفضلی روز یکشنبه با اشاره به پدیده تغییر اقلیم و تهدید منابع آب سطحی و زیرسطحی، گفت: در صورت ادامه روند موجود در برداشت از سفره‌های زیرزمینی باید تغییر نگرش و اصلاح ساختاری در نحوه استفاده از آب و پساب سرلوحه تصمیم‌گیری‌های این حوزه قرار گیرد.

سرپرست دفتر تجهیز منابع مالی و توسعه مشارکت آبفای کشور با بیان اینکه امروزه استفاده از منابع آبی در کشور از کارایی و بازدهی بسیار پایینی برخوردار است، ادامه داد: تغییر نیافتن وضعیت موجود، جلوگیری نکردن از برداشت‌های بی‌رویه جهت مصارف مختلف و بی توجهی به لزوم بازچرخانی و استفاده مجدد از پساب، می‌تواند مشکلات جبران‌ناپذیری را در این حوزه ایجاد کند.

وی با بیان اینکه رویکرد اصلی صنعت آب و فاضلاب استفاده حداقلی از منابع دولتی است، یکی از عملی‌ترین و مناسب‌ترین گزینه‌های تأمین آب را استفاده از رویکرد بازچرخانی پساب حاصل از تصفیه فاضلاب عنوان کرد و گفت: با توجه به اقلیم خشک و محدودیت منابع آبی در کل کشور به ویژه مناطق مرکزی، بخش صنعت و کشاورزی نیاز روز افزونی به منابع آبی دارند.

وی به مدل سرمایه‌گذاری با عنوان «بیع متقابل» اشاره کرد و یادآور شد: این مدل از سال ۱۳۹۰ تعریف شده و تا کنون بخش صنعت اقدام به سرمایه‌گذاری کامل در تأسیسات جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب کرده است که در ازای آن پساب حاصله را در اختیار خواهد داشت. در این روش تمامی هزینه‌ها و اقدامات اجرایی مربوط به ساخت و بهره برداری از تأسیسات برای دوره‌های بلند مدت قراردادی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

تفضلی از انعقاد ۶۴ قرارداد بیع متقابل و فروش پساب در کل کشور که موجب جذب سرمایه‌گذاری به میزان تقریبی ۱۰۸ هزار میلیارد تومان شده است، خبر داد و افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال ۱۴۰۳ نیز واگذاری ۱۴ پروژه در حوزه بیع متقابل و فروش پساب به ارزش ریالی بیش از ۸ هزار میلیارد تومان در دستور کار قرار دارد که در مراحل مختلف فرآیند واگذاری و ابلاغ است.