تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3759900
شناسه : 3759900
تاریخ :
آیین ۵۰ ساله پخت آش بلغور در تربت حیدریه همزمان با اربعین اقتصاد ایران: تربت حیدریه- بلغور پزان نذری در اربعین یکی از آئین‌های سنتی است که همه ساله در چنین روزی در محله قدیمی نوبهار کوچه شهید حسن زاده تربت حیدریه انجام می‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، پخت انواع غذاهای نذری و توزیع آن بین مردم، یکی از آداب و آئین‌های عزاداری محرم و صفر و سایر مناسبت‌های مذهبی سال در اکثر مناطق ایران است.

مردم شهر تربت حیدریه، نیز به نوبه خود این رسم را با پخت انواع آش ها و غذاها نظیر عدس پلو، شله زرد، آش رشته، بلغور، حلیم و … در ایام سوگواری‌های محرم و صفر در جای جای این شهر تاریخی اجرا می‌کنند.

کوچه شهید حسن زاده در محله نوبهار، یکی از محلات اصیل تربت حیدریه است که ساکنان آن هنوز از بسیاری جهات آداب و سنت‌های قدیم خود را حفظ کرده‌اند و بلغور پزان نذری خانواده سالاری در اربعین یکی از آئین‌های سنتی است که همه ساله در چنین ایامی انجام می‌شود.

این آئین از حدود ۵۰ سال قبل در خانواده مرحوم سالاری و توسط پدر مرحوم ایشان غلامحسن سالاری بنیانگذاری شده و پس از وفات پدر، مادر خانواده و فرزندان راه او را در طول سالهای پس از وفات مرحوم تا کنون ادامه داده‌اند.

اولین سال‌هایی که بلغور نذری اربعین توسط خانواده سالاری بار گذاشته شد با مقدار ۳ «مَن» گندم با یک دیگ شروع شد و در حال حاضر به ۲۰ «مَن» یعنی ۶۰ کیلو گندم در یک دیگ رسیده است.

همچنین برای پختن این نذری، هر سال اقوام از صبح روز قبل از اربعین طی آئین خاصی از شستن گندم‌ها، پاک کردن نخود، سبزی و … همکاری می‌کنند.

پسر بزرگ خانواده آقای علی اکبر سالاری می‌گوید توانایی بار گذاشتن دیگ‌های بیشتری هم هست، اما با مشکل کمبود فضا مواجهند و در حال حاضر نمی‌توانند بیشتر از یک دیگ را بار بگذارند.

شایان ذکر است که ارادت این خانواده به اهل بیت (ع) به همین جا ختم نشده و ایشان از بانیان پخش نذری در ایام دهه محرم در مسجدالحسینی کوی نوبهار هستند.