تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3759729
شناسه : 3759729
تاریخ :
ایلان ماسک و سیاستمدار آمریکایی سوار بر موج دستگیری پاول دوروف اقتصاد ایران: پاول دوروف  میلیاردر فرانسوی-روسی و بنیانگذار پیام رسان تلگرام شب گذشته در فرودگاه بوروژ واقع در خارج از پاریس دستگیر شد. همین امر واکنش ها و پیامدهای زیادی را برانگیخت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، طبق گزارش رسانه های فرانسوی TF۱ و BFM TV، درورف با جت شخصی خود سفر می کرد و به عنوان بخشی از تحقیقات اولیه پلیس بازداشت شده است.

هر ۲ رسانه فرانسه اعلام کردند تحقیقات پلیس روی فقدان نظارت بر محتوای تلگرام متمرکز بوده است. همچنین پلیس فرانسه معتقد است این وضعیت به رواج فعالیت های مجرمانه در پیامرسان دامن می زند. احتمالا امروز (یکشنبه) اتهاماتی علیه دوروف مطرح می شود.

پیامرسان تلگرام به خصوص در روسیه، اوکراین و در کل کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق استفاده می شود. این درحالی است که پس از آغاز درگیری های روسیه و اوکراین در ۲۰۲۲ میلادی تلگرام به میدان جنگ مجازی تبدیل شد و مقامات هر دو کشور از آن به شدت استفاده می کردند.

مقر این پلتفرم هم اکنون در دبی قرار دارد. دوروف در ماه آوریل در مصاحبه با تاکر کارلسون خبرنگار آمریکایی درباره ترک روسیه و جستجو برای مکانی جهت تاسیس مقر شرکتش در شهرهای برلین، لندن، سنگاپور و سن فرانسیسکو (آمریکا) گفت: من ترجیح می دهم آزاد باشم تا از هر کسی دستور بگیرم.

دوروف که براساس تخمین های فوربس ۱۵.۵ میلیارد دلار ثروت دارد، قبلا اعلام کرده بود دولت های مختلف به او فشار می آوردند اما این اپ همچنان یک پلتفرم بی طرف باقی می ماند.

در پی دستگیری بنیانگذار تلگرام، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد سفارت این کشور در پاریس مشغول شفاف سازی وضعیت دوروف است و از سازمان های غیردولتی خواست تا خواستار آزادی وی شوند.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین و چند سیاستمدار دیگر روسی فرانسه را متهم کردند که به عنوان یک دیکتاتور عمل می‌کند. اولیانوف در پلتفرم ایکس نوشت: «برخی افراد ساده لوح هنوز نمی‌دانند که اگر نقش کم و بیش مشهودی در فضای اطلاعات بین‌المللی ایفا کنند، بازدید از کشورهایی که به سمت جوامع توتالیترتر حرکت می‌کنند، امن نیست.

خبرگزاری تاس اعلام کرد تاکنون تیم دوروف هیچ درخواستی از سفارت روسیه کشور نکرده است اما اقدامات سریعی در حال انجام است.

ایلان ماسک مدیرارشد ایکس، تسلا و اسپیس ایکس نیز در این پلتفرم نوشت: اکنون سال ۲۰۳۰ در اروپا است و شما به دلیل لایک کردن یک میم اعدام می شوید.

رابرت اف کندی جونیور سیاستمدار آمریکایی که روز جمعه از کمپین انتخابات ریاست جمهوری انصراف داد واز دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوریخواه پشتیبانی کرد، در ایکس نوشت: هیچ گاه چنین وضعیت اضطراری نبوده است.

چند بلاگر روسی نیز خواستار تظاهرات در مقابل سفارت فرانسه در سراسر جهان شدند.

از سوی دیگر پس از انتشار خبر دستگیری پاول دوروف قیمت رمزارز TON کوین کاهش یافت و به قیمت ۵.۹۶ دلار مبادله شد که نشان دهنده ۱۳ درصد کاهش نسبت به ساعات اولیه روز بود.